Kapasitetsutfordringer i strømnettet fører til at prosjekter som ikke er modne, blokkerer for de som kan realiseres umiddelbart. Nå er det endringer på vei som skal sikre en mer rettferdig fordeling av nettkapasitet.

ADVOKATSPALTEN

Snart slutt på å ruge på nettreservasjoner

De fleste har hørt at «nettet er fullt!», i den forstand at man i flere områder risikerer å måtte vente flere år på oppgradering av strømnettet før man kan realisere prosjekter som krever mye strøm. Dette vil det snart bli slutt på.

Publisert

ADVOKATSPALTEN

Her gir vi deg juridisk innsikt skreddersydd for VVS-bransjen. Erfarne advokater deler verdifull juridisk kunnskap og råd. Følg med for å få bedre forståelse som kan hjelpe deg med å navigere tryggere og mer vellykket i VVS-verdenen.

Kapasitet i nettet har blitt et knapphetsgode, og de som sikrer seg reservasjoner der det fortsatt er noe å hente, vil ha stor interesse i å beholde disse. I noen tilfeller fører dette til at prosjekter som nærmest er som hypotetiske å regne, sperrer for prosjekter som kan realiseres så snart de får tilknytte seg nettet. 

Nå er det endringer på trappene.

Dagens tilknytningsordning

Nettselskaper har leveringsplikt i det området konsesjonen deres dekker, og skal sørge for at nettkunder uten ugrunnet opphold får tilknytning eller økt kapasitet på ikke-diskriminerende og objektive vilkår. Tildelingen har i praksis skjedd på bakgrunn av først-til-mølla-prinsippet – var du først ute med å be om kapasitet, var du først i tilknytningskøen, selv om realiseringen av prosjektet ditt lå et stykke frem i tid.

Fordi forespørsler om tilknytning eller økt kapasitet ikke er bindende for nettkunden, har nettkunder vært tjent med å være tidlig ute for å reservere kapasitet eller sikre seg plass i kapasitetskøen, og gjerne mer enn ett sted. Siden det kan være krevende å beregne hvor mye strøm et prosjekt trenger, har det vært forholdsvis vanlig å ta godt i for å være sikker på at man får nok. Når strømforbruket øker, utbygging og oppgradering av strømnettet tar lang tid, og noen prosjekter reserverer mye kapasitet ved flere lokasjoner, er det ikke rart at det oppstår kapasitetsproblemer.

Nettselskapene har allerede begynt å ta tak i problematikken. Innenfor rammene av leveringsplikten, kan nettselskapene stille kriterier for tilknytningen. Ettersom dette er opp til hvert enkelt nettselskap, har hvilke vilkår som blir stilt og hvordan de har blitt praktisert variert fra nettselskap til nettselskap. Tilknytningsordningen har derfor blitt kritisert for å være uforutsigbar og i for liten grad standardisert. Nå ser imidlertid flere og flere nettselskaper til etablerte standarder, slik som vilkårene benyttet av Statnett og Fornybar Norges modenhetsmatrise.

Foreslåtte forskriftskrav vil bidra til standardisering

7. mai 2024 sendte Energidepartementet et forslag om endringer i forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM-forskriften) på høring. Forslaget følger opp regjeringens handlingsplan for raskere nettutbygging og mer effektiv utnyttelse av nettet. Energidepartementet foreslår blant annet en ny bestemmelse om krav om modenhet for nettselskapenes prioritering av nettkunder som ønsker tilknytning til eller økt kapasitet i strømnettet.

Forslaget innebærer at nettselskapet uten ugrunnet opphold skal gjennomføre en såkalt modenhetsvurdering av forespørsler om tilknytning eller økt kapasitet for uttak eller innmating av elektrisk energi på 1 MW eller mer. For forespørsler om 30 MW eller mer, skal det regionale nettselskapet gjennomføre vurderingen. For forespørsler 100 MW eller mer, skal Statnett gjennomføre vurderingen.

Modenhetsvurderingen skal minst baseres på disse modenhetskriteriene:

  1. reelt kapasitetsbehov
  2. tidspunkt for bruk av kapasiteten
  3. forpliktende fremdriftsplan
  4. status på relevante tillatelser og avtaler
  5. lokalisering
  6. finansieringsplan

Dersom nettselskapet kommer til at en forespørsel om tilknytning eller økt kapasitet er moden, får nettkunden reservere kapasitet eller tildeles en plass i kapasitetskøen dersom det ikke er tilstrekkelig ledig kapasitet. Tidspunktet for positiv modenhetsvurdering er avgjørende for tildelingen eller plasseringen i køen. Kriteriene i modenhetsvurderingen ligner på vilkår flere nettselskaper har på plass i dag.

Beate Kathrine Hurlen og Maria Stokseth Hurlen, begge advokater i CMS Kluge.

For å få beholde reservert kapasitet eller plassen i kapasitetskøen, må man sørge for tilstrekkelig fremdrift i prosjektet man har bedt om kapasitet til. Dersom det oppstår vesentlige endringer eller avvik av betydning for vurderingen av modenhetskriteriene, og dette ikke er noe nettselskapet direkte eller indirekte er ansvarlig for eller må bære risikoen for, skal nettselskapet trekke tilbake den reserverte kapasiteten eller ta nettkunden ut av køen. Først når tilknytningsavtalen er signert og prosjektet skal realiseres, er kapasitet sikret.

Overgangsregel for forespørsler sendt før forskriften endres

Departementet foreslår også en overgangsregel for den nye modenhetsvurderingen. Overgangsregelen innebærer at kravet om modenhetsvurdering også skal gjelde for nettkunder som enten har fått reservert kapasitet, fått plass i kapasitetskøen eller som har sendt forespørsel om tilknytning eller økt kapasitet på 1 MW eller mer før forskriftsendringen trer i kraft. Slike nettkunder blir gitt en frist på seks måneder fra ikrafttredelsestidspunktet til å sende inn informasjon for å dokumentere at de oppfyller modenhetskriteriene.

Dersom en nettkunde ikke overholder fristen eller nettselskapet kommer til at prosjektet ikke er modent, vil kunden miste sin reserverte kapasitet eller plass i kapasitetskøen, eller ikke få reservere slik kapasitet eller få plass i kapasitetskøen før modenhetskriteriene er oppfylt.

Overgangsregelen skal ikke gjelde for nettkunder som har inngått tilknytningsavtale for tilknytning eller økt kapasitet før de foreslåtte endringene trer i kraft.

Veien videre

Departementet mener at de foreslåtte endringene vil gi nettselskapene bedre kunnskapsgrunnlag for tildeling av kapasitet og nettkundene færre insentiver til å reservere kapasitet for tidlig. Det gjenstår å se hvordan endringsforslaget tas imot av høringsinstansene. 

Vi mener at nåværende forslag vil bidra til mer forutsigbare regler og forhåpentligvis også en mer effektiv og samfunnstjenlig tildeling av kapasitet i nettet. Samtidig vil ansvaret fremdeles ligge hos nettselskapet, slik at nettkundene vil være avhengig av å ha tilstrekkelig tillit til at nettselskapet følger lovkravene og gjør riktige prioriteringer.

Fristen for høringsinnspill var 7. august 2024, og departementet tar sikte på at endringene trer i kraft i løpet av høsten 2024.

ADVOKATSPALTEN

Powered by Labrador CMS