ADVOKATSPALTEN
Kan åpenhetsloven pålegge deg å avslutte et forretningsforhold?
Dersom din virksomhet avdekker negative konsekvenser hos en leverandør eller forretningspartner – er du nødt til å avslutte forretningsforholdet?
Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og pålegger virksomhetene som er omfattet av loven blant annet å utføre aktsomhetsvurderinger – både hos seg selv og hos leverandører og forretningspartnere.
Virksomheter skal iverksette tiltak for å stanse, forebygge og begrense negative konsekvenser
Åpenhetsloven pålegger virksomheter å utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer. Formålet med aktsomhetsvurderingene er å kartlegge, vurdere og håndtere negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, både hos virksomheten selv og hos leverandører og forretningspartnere. Når virksomheten har kartlagt og vurdert eventuelle negative konsekvenser, og foretatt en prioritering av disse, skal virksomheten iverksette tiltak for å stanse, forebygge eller begrense konsekvensene.
Plikten til å iverksette tiltak er todelt, og forutsetter både at virksomheten 1) stanser aktiviteter som allerede forårsaker eller bidrar til negative konsekvenser og 2) utarbeider og gjennomfører planer som er egnet til å forebygge eller begrense potensielle negative konsekvenser i fremtiden.
Dersom din egen virksomhet direkte har forårsaket eller bidratt til negative konsekvenser for menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold, kan det fremstå ganske klart hvilke tiltak som må iverksettes. Men hva gjør du om du avdekker negative konsekvenser hos en leverandør eller en forretningspartner?
Selv om din virksomhet hverken har forårsaket eller bidratt til skaden, er den likevel direkte knyttet til virksomheten din gjennom forretningsforholdet med leverandøren eller forretningspartneren. I en slik situasjon kan valget av egnede tiltak være særlig vanskelig. Åpenhetsloven gir ingen veiledning om hvilke tiltak virksomheten bør velge i en slik situasjon, men her vil OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv kunne være til hjelp.
Må forretningsforholdet avsluttes dersom det avdekkes negative konsekvenser?
Når en virksomhet avdekker negative konsekvenser hos en leverandør eller forretningspartner, eller en risiko for slike konsekvenser, er en vanskelig problemstilling om virksomheten i det hele tatt kan forbli i forretningsforholdet der den negative konsekvensen er avdekket.
Noen tenker kanskje at et slikt forretningsforhold selvsagt må avsluttes: En avslutning av forretningsforholdet vil tross alt distansere virksomheten fra leverandøren eller forretningspartneren og signalisere overfor kunder at virksomheten ikke stiller seg bak forretningsforbindelsens handlinger.
Men er det virkelig så lett? Det korte svaret er definitivt «nei».
I en slik situasjon skisserer OECDs veileder tre alternativer:
1. Opprettholde forretningsforbindelsen mens risikoreduserende tiltak pågår
2. Midlertidig avslutning av forretningsforbindelsen mens risikoreduserende tiltak pågår
3. Avslutning av forretningsforbindelsen (som en «siste utvei»)
Før du tar en beslutning, bør du vurdere din virksomhets innflytelse overfor forretningsforbindelsen. I den grad virksomheten kan oppfordre forretningsforbindelsen til å stanse, forebygge eller begrense skade eller risiko, skal dette gjøres. Du kan for eksempel gå i dialog med forretningsforbindelsen og dele relevant kompetanse, foreslå egnede tiltak, vise at ansvarlighet er viktig for virksomheten din og gi uttrykk for at en avslutning av forretningsforholdet kan bli nødvendig om det ikke iverksettes egnede tiltak. Brytes forretningsforholdet med en gang, vil påvirkningsmuligheten reduseres betraktelig.
Hvordan valg av tiltak bør skje i praksis beror på en rekke forhold, herunder typen skade, graden av innflytelsesmuligheter og særlige forhold ved bransjen og forretningsforholdet. Er din virksomhet én blant hundrevis eller tusenvis av kunder, kan påvirkningskraften være begrenset. For økt gjennomslagskraft kan du forsøke å samarbeide med andre. Gjennom bransjeinitiativ kan dere utvikle felles krav til ansvarlighet overfor leverandøren eller forretningspartneren. Gjennom dialog med myndighetene kan dere oppfordre til at relevant lovverk håndheves.
Det kan også være viktig å involvere relevante interessenter og rettighetshavere, eller deres representanter, når du skal vurdere tiltak. Dette er personer som er eller kan bli påvirket av de negative konsekvensene, for eksempel arbeidstakere, et lokalsamfunn, fagforeninger og interesseorganisasjoner. Interessentene kan gi verdifulle innspill til hvordan en skade bør stanses, forebygges eller begrenses slik at den medfører minst mulige alvorlige konsekvenser for dem.
Dersom du vurderer å avslutte forretningsforholdet, bør du alltid vurdere potensielle sosiale og økonomiske negative konsekvenser som kan oppstå som følge av dette. OECDs veileder beskriver avslutning av forretningsforholdet som en «siste utvei». Avslutning kan for eksempel være aktuelt der forretningsforbindelsen din, til tross for klare oppfordringer, ikke har vist vilje eller evne til å iverksette egnede tiltak, eller ikke har iverksatt umiddelbare tiltak ved alvorlige negative konsekvenser. Samtidig må du vurdere de juridiske og avtalerettslige konsekvensene ved å avslutte forretningsforholdet førtidig.
Hva bør du gjøre dersom forretningsforholdet avsluttes?
Dersom du kommer til at et forretningsforhold bør avsluttes, bør virksomheten din fremdeles forsøke å bruke innflytelsen sin. OECDs veileder viser blant annet til at virksomheten kan gi leverandøren eller forretningspartneren en detaljert begrunnelse for hvorfor kontrakten ble avsluttet. Det vil sende et tydelig signal om at ansvarlighet er viktig for din virksomhet.
Hva bør du gjøre dersom forretningsforholdet beholdes?
Velger du å opprettholde forbindelsen til en leverandør eller forretningspartner der det er avdekket negative konsekvenser eller høy risiko for det, anbefaler vi at virksomhetens vurderinger og tiltak dokumenteres godt. En slik beslutning bør også være basert på en vurdering av juridisk, økonomisk og omdømmemessig risiko. Selv om avslutning skal være en «siste utvei», kan kunder, media og andre være interessert i hvorfor virksomheten din har valgt å bli i forretningsforholdet.
ADVOKATSPALTEN
-
Har utredet et mulig krav til nullutslipp og fossilfrie byggeplasser
Miljødirektoratet har utredet et mulig krav om utslippsfrie og fossilfrie bygge- og anleggsplasser i offentlige anskaffelser. I utredningen redegjøres det for hvordan et slikt krav kan innrettes, og hvordan det kan sameksistere med de krav som allerede følger av anskaffelsesregelverket.
-
Hva dekkes av påslaget i regningsarbeid?
Når arbeid skal utføres etter medgått tid, skal entreprenøren ha oppgjør for faktisk medgått tid og materiell, pluss påslag. Men hvilke timer og kostnader kan entreprenøren kreve dekket direkte av oppdragsgiver, og hvilke må han dekke gjennom påslaget?
-
Snart slutt på å ruge på nettreservasjoner
De fleste har hørt at «nettet er fullt!», i den forstand at man i flere områder risikerer å måtte vente flere år på oppgradering av strømnettet før man kan realisere prosjekter som krever mye strøm. Dette vil det snart bli slutt på.
-
Markedsføring av bærekraftspåstander slått ned på i EU
Zalando har gjennom flere år brukt frittstående og generelle bærekraftspåstander i sin markedsføring. Det er det nå slutt på etter en felleseuropeisk tilsynssak mot Zalando. Hva innebærer saken, og har den noen betydning for andre bransjer enn klesindustrien?
-
Hvordan få innsyn i konkurrerende tilbud i anbudskonkurranser?
Etter en endt anbudskonkurranse skal oppdragsgiver gi en begrunnelse for valg av leverandør. Ofte opplever man at begrunnelsen ikke er god nok. Innsyn i valgte leverandørs tilbud kan derfor ofte være et viktig supplement til begrunnelsen og det kan være med på å avdekke feil av betydning for tildelingsbeslutningen. Hvordan kan man gå frem for å oppnå ønsket innsyn?
-
Har du kontroll på når bindende avtale er inngått?
Du fikk kanskje med deg saken som nådde norske medier i fjor sommer, om en kanadisk bonde som ble dømt til å betale store summer etter å ha sendt en tommel opp-emoji som respons på et kontraktsutkast? Avsenderen av emojien mente at den skulle signalisere at kontrakten var mottatt, mens mottakeren tolket det som at kontrakten var akseptert. Dette fikk mottakeren medhold i av retten. Men kunne noe slikt skjedd i Norge? Svaret er ja.
-
Hva skjer når oppdragsgiver bestiller endringsarbeid utover kontraktens rammer?
Det skjer ikke helt sjelden at oppdragsgivere bestiller endringsarbeid utover det NS-kontraktene gir adgang til. Dette leder typisk til krav om høyere priser fra entreprenør, og uenighet om hvilke priser som da gjelder.
-
Nye krav til energimerking av flerbolighus
Stadig blir det større fokus på energiforbruket i bygg, og hvordan man kan få forbruket ned. En del av den juridiske rammen for dette, er reguleringen av energimerking av bygg. Flere av disse reglene ble oppdatert i mars, og en viktig endring er hvordan bygninger med flere boenheter skal merkes.
-
Avlysning av en offentlig anbudskonkurranse gir ofte rett på erstatning
Arendal kommune kunngjorde en tilbudskonkurranse, som senere ble avlyst som følge av manglende budsjett. Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) mente avlysningen var lovlig, jf. sak 2023/451. Til tross for at oppdragsgiver har rett til å avlyse kan tilbyder ofte ha rett på erstatning.
-
Trenger du eller dine kunder konsesjon for produksjon av egen strøm?
Produsent, prosument, plusskunde – kjært barn, mange navn, eller er det snakk om flere barn? Svaret er faktisk både og, og hvilken kategori du eller dine kunder faller innunder, vil ha betydning for hvilke krav som stilles og hvilke fordeler som kan oppnås.
-
Vant kontrakt til 450 millioner etter rettstvist
Etter at Forsvarsbygg tildelte NRC kontrakten om bygging av ubåtkai verdt 450 millioner kroner, gikk NCC Norge AS rettens vei for å stanse kontraktsigneringen. De fikk medhold i tingretten, og Forsvarsbygg omgjorde tildelingsbeslutningen. Hvorfor ble det slik?
-
Hva gjør du når du tror oppdragsgiver er i ferd med å gå konkurs?
Det er noen forholdsregler som vil begrense risikoen hvis du mistenker at oppdragsgiver begynner å vakle. La oss se nærmere på dem.
-
Fem myter om «Back to back»
Back to back-reguleringer hører til de mest myteomspunne avtalereguleringene i entrepriseretten. Men selv om slike reguleringer er veldig vanlige i underentreprisekontrakter, er det mange misforståelser – eller myter – i bransjen om hva Back to back egentlig betyr. I denne artikkelen ser vi nærmere på fem slike myter.
-
Forsvarlig utførelse er ikke alltid nok til å unngå ansvar
Når du har opptrådt faglig forsvarlig i utførelsen av arbeidet, kan du ikke holdes erstatningsansvarlig for skader som måtte likevel oppstå. Eller…?
-
Leverandørbytte i offentlige kontrakter ved konkurs
Hvilke muligheter har offentlige oppdragsgivere til å la andre entreprenører overta kontraktsposisjoner ved konkurs, og hvilke muligheter har underentreprenører til å være den som overtar kontraktsarbeidene?
-
Rådgiver dømt til å betale 10 millioner for mangelfull VVS-rådgivning
Kort tid etter overtakelsen av Isfjords nye fiskeforedlingsfabrikk i Orkanger viste det seg at det var betydelige utfordringer knyttet til avfukting og kjøling. Nå er en av rådgiverne i prosjektet dømt til å betale leietakerne 10 millioner kroner for manglene.
-
Anbudssamarbeid kan gi store gevinster, om det gjøres riktig
Konkurransetilsynet har nylig fullført undersøkelser av et ulovlig anbudssamarbeid blant aktører i entreprenørmarkedet uten å ha funnet noe ulovlig. Saker om ulovlig anbudssamarbeid kan imidlertid ende med bøter fra Konkurransetilsynet på flere titalls millioner kroner.
-
Kommune foretok ulovlige direkte anskaffelser for nesten fem millioner kroner
Rælingen kommune ble ilagt et overtredelsesgebyr av Klagenemnda for offentlige anskaffelser på 487 000 kroner. Årsaken var at kommunen hadde foretatt omfattende kjøp som falt utenfor inngåtte rammeavtaler, som kun omfattet leie av maskiner, lastebiler og mannskap.
-
Bruker din bedrift forbrukeromtaler i markedsføringen? Det kan være forbudt
Nylige endringer i forskriftene om urimelig handelspraksis har satt strengere krav for næringsdrivende. Brudd på de nye reglene kan føre til alvorlige reaksjoner, inkludert overtredelsesgebyr og straff.
-
Hvordan redusere risikoen fra å bli avvist i en offentlig anbudskonkurranse
Å delta i en anbudskonkurranse innebærer først og fremst en mulighet for å få inngå kontrakt med en offentlig oppdragsgiver. Det er likevel mange leverandører som blir avvist før man i det hele tatt har kommet ut av startgropa. Her får du ti råd.