Tar energigrep i kompleks bygningsmasse

Norges hovedknutepunkt for offshorerettet aktivitet i Norskehavet, NorSea Vestbase, har investert i en ny digital driftstjeneste fra GK som skal redusere energiforbruket og effektivisere driften.

Publisert

– Tjenesten innebærer kontinuerlig digital overvåkning av de tekniske systemene, og gjør at vi kan tilby en helt annen oppfølging av byggene enn tidligere, sier regionsdirektør i GK, Torgeir Bolghaug.

Regionsdirektør i GK, Torgeir Bolghaug.

Vestbase er et industriområde i Kristiansund som består av kaier, basearealer, lagerbygg, verksteder og kontorbygg. NorSea eier og framleier området, men leier ut bygg og arealer til aktører innen offshore og andre næringer. GK har serviceavtale med NorSea på rundt 50 av byggene, og har jobbet med Norsea siden år 2000. Den nye avtalen er en reforhandling av den eksisterende serviceavtalen, og inkluderer tjenesten smart digital driftsstøtte, i tillegg til vanlig service.

– I første omgang tar vi i bruk den nye tjenesten på to av byggene som NorSea Vestbase har til eget bruk. Dette inkluderer en relativt kompleks bygningsmasse på til sammen cirka 7000 kvm. bestående av kontorer, lagerbygg og verksteder, sier prosjektingeniør i GK, Morten Andre Kvande Holm.

Forventer energibesparelse 

Ved å bruke analyseverktøy sammen med eksisterende SD-anlegg til å overvåke de tekniske systemene i bygget, kan man ifølge Holm erstatte mange av de manuelle kontrollene som gjøres i det tradisjonelle vedlikeholdet i dag.

– Dette gjør at driftsorganisasjonen til Vestbase kan bruke tiden mer effektivt. Gjennom tjenesten kan vi raskt identifisere om anlegg må inspiseres, justeres, utbedres eller skiftes ut, sier han, og legger til:

– En del av byggene til NorSea Vestbase er i drift døgnet rundt. Særlig i store lagerbygg der det er høyt under taket, kan det være mye å hente på å effektivisere energibruken. Avvik som fører til at anlegg står på unødig, kan også være vanskelig å oppdage i den manuelle driften fordi byggene er så store og komponentene mange, sier Holm.

Styrket satsning på bærekraft 

I tillegg til mer effektiv drift forteller prosjektleder i Vestbase, Ralf Larsen, at de investerer i tjenesten på bakgrunn av et økt fokus på bærekraft i selskapet.

Prosjektleder i NorSea Vestbase, Rolf Larsen.

– I NorSea jobber vi aktivt med å være en pådriver. ESG er verktøyet vi bruker i vårt arbeid med bærekraft, og det skal være med oss i alle våre handlinger og beslutninger, sier Larsen

Han forklarer at selskapet har et mål om å være klimanøytralt i egne operasjoner innen 2030, og tror den nye digitale driftstjenesten kan bidra til at de når disse målene

– Ambisjonen vår er at så mange bygg som mulig får denne type teknologi, og at vi på den måten oppnår både miljømessig og økonomisk gevinst, forklarer Larsen.

Erfaringer fra lignende avtaler blir viktig 

GK starter opp med tjenesten smart digital driftsstøtte på Vestbase fra 1. februar 2025.

– Vi jobber nå med å samle inn data om anleggene i byggene og koble oss opp mot byggets eksisterende tekniske systemer, sier Holm.

Bolghaug tror erfaringer fra lignende driftsavtaler, som for eksempel på Porsche Center Oslo, vil bli nyttig.

– Lignende samarbeid har vist at tjenesten fungerer effektivt. Nå ser vi frem til å bygge videre på vår kompetanse innen smart digital driftsstøtte gjennom samarbeidet med NorSea Vestbase, avslutter han.

Powered by Labrador CMS