Bjørn Olav Utgård, driftsansvarlig ved NLA Høgskolen i Oslo, deltok i fjor på FM-emnet ved OsloMet: "Fasilitetsstyringen i organisasjoner". Her utforsket han hvorfor fasilitetsstyring fortsatt er lite kjent, til tross for at det er en nøkkelfunksjon i ledelsen av virksomheter verden over. Dette er hans faglige stemme på problemstillingen.

KOMMENTAR

Fasilitetsstyring må anerkjennes!

Fasilitetsstyring (FM) er en funksjon som har innvirkning på organisasjoners daglige drift og produktivitet, men allikevel er den fortsatt ukjent for mange. Hvorfor er det slik?

Publisert

I en lunsj for noen uker siden fant jeg ut at også flere av mine kollegaer ikke er kjent med hva FM er og hvordan det kan hjelpe en organisasjon. Hva skyldes denne manglende forståelsen, og hvorfor får FM så lite oppmerksomhet?

Fasilitetsstyring defineres i NS-EN ISO 41011:2018 «en ledelsesfunksjon i en virksomhet som understøtter mennesker, sted og prosess med det formål å forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd område.» 

FM er med andre ord en tverrfaglig funksjon som håndterer alt fra byggdrift og vedlikehold til helse, miljø og sikkerhet samt teknisk infrastruktur. Hvorfor har en funksjon som vil legge til rette for en effektiv, trivelig og trygg arbeidshverdag tilsynelatende gått så under radaren?

FM som en «usynlig» funksjon

En av hovedårsakene til at FM er ukjent for mange, er at det ofte anses som en «usynlig» funksjon som jobber i kulissene. Driftere sørger for at bygningen er i grei stand og at arbeidsmiljøet opprettholder en viss standard. Dette er ofte funksjoner som merkes kun når de ikke fungerer. Slik som at heisen står eller at renholdet ikke er godt nok. Da fylles mailboksen raskt opp.

Det er nok usynligheten som er ett av de største hindrene FM står foran. Det er få som ser at FM har en strategisk verdi og gjør at de sjelden blir trukket inn i strategiske beslutninger som videre gjør at rollen blir undervurdert gjennom store deler av organisasjonen.

Kultur og holdninger til støttefunksjoner

En annen årsak til at FM ikke får den oppmerksomheten den fortjener, er kulturelle holdninger til støttefunksjoner generelt. I mange organisasjoner blir støttetjenester ansett som «bakgrunnsarbeid» som ikke nødvendigvis gir verdi oppover i virksomheten, og denne holdningen kan føre til lavere anerkjennelse og investering i FM-funksjonen. 

Gjerne er flere av støttetjenestene «outsourcet» - noe som også kan bidra med at anseelsen ikke er like stor som andre som jobber in-house. Dette står i kontrast til land som Storbritannia og Nederland, hvor FM har oppnådd større anerkjennelse og synlighet som en egen profesjon. Mange bedrifter anser FM som en kostnad, snarere enn en investering som kan forbedre arbeidsforhold og bidra til økt produktivitet. 

Denne holdningen kan også påvirke hvordan FM blir sett på innen organisasjonen, og føre til at de ikke inkluderes i de beslutningsprosessene som kreves for å synliggjøre FM som en strategisk ressurs.

FM i en tid med bærekraft og digitalisering

Vi lever i en tid der bærekraft og digitalisering er avgjørende for alle organisasjoner. Her har FM en mulighet til å vise sin strategiske verdi ved å gjennomføre bærekraftige løsninger, energieffektivisering og smarte teknologier som kan forbedre både trivsel og effektivitet. Ved hjelp av sensorer og smarte byggsystemer kan FM i dag oppdage ineffektivitet og redusere energiforbruket, noe som gir både kostnadsbesparelser og et grønnere fotavtrykk.

Men for å realisere denne muligheten, må FM få den synligheten og anerkjennelsen som trengs for å tiltrekke seg kompetanse og investering. FM har en unik posisjon til å drive innovasjon i arbeidsmiljø og eiendomsforvaltning, men uten nok forståelse og støtte fra organisasjonens ledelse er det vanskelig å hente ut dette potensialet.

Synliggjøring av FM

For det første må bransjen selv ta ansvar for å synliggjøre og forklare verdien av FM. Ved å fremme suksesshistorier og gode eksempler som viser til forbedring av arbeidsmiljø, bærekraft og økonomiske resultat kan bransjen vise at FM er en strategisk ressurs

For det andre må vi styrke utdanningstilbudet og gjøre FM til et attraktivt karrierevalg. Klarer vi å legge til rette for faglig utvikling og gode karrieremuligheter så er sjansen større for at vi klarer å lokke talenter inn i FM.

Til slutt må organisasjoner selv erkjenne at fasilitetsstyring er en investering i trivsel, bærekraft og produktivitet, ikke bare en utgiftspost. I en verden som står overfor økte krav til bærekraft og effektivitet, har FM potensial til å spille en nøkkelrolle.

Powered by Labrador CMS