ATTRAKTIVT: Slike rørleggere vil verden se. Fra venstre Peter Booth («PB Plumber»), Yana Marks («Sydney Plumber Chick»), Jayson Fairbairn (Mr London Plumber») og George DeJesus («georgetheplumber»).

SANITÆR

Verktøybeltegenerasjonen gjør faget sexy

LONDON: Først kom kattene, så kom kjendisene som ikke er kjent for annet enn å være kjent. Nå er håndverkerne på vei til å ta over sosiale medier og gjøre manuelt arbeid sexy.

Noen av dem tjener mer på Tiktok enn de gjør på faget sitt, og andre starter sine egne klesmerker. Men de aller fleste er der fordi de synes det er morsomt og fordi det bygger opp statusen til faget deres.

Ekstramillion

– Rørleggere, elektrikere og mekanikere er i ferd med å ta over sosiale medier, erklærer The Times.

London-avisen rapporterer fra USA:

– En god snekker tjener 90.000 til 110.000 dollar i året, sier tiktoker og snekker Matt Panella. Det vil si mellom 1 og 1,2 millioner kroner. 

MOTE: Håndverkerne reklamerer for klær – noen av dem med faglig budskap.

– Vi sitter igjen med over 200.000 dollar netto fra reklame og sosiale medier. Nå kan vi tjene dobbelt så mye på sosiale medier som vi gjør på å bygge, sier Panella til The Times.

Til TV-kanalen Fox Business forteller Panella hvordan han og kollegene som deler livet og arbeidsdagen på sosiale medier, gjør bygghåndverk attraktivt. Mens The Times omtaler det som å gjøre manuelt arbeid sexy, bruker Fox Business overskriften «verktøybeltegenerasjonen».

Avløpsfulltreffer

ADVARER: Yana Marks viser moren sin – og 17 millioner andre – hva som skjer med håret som går ned i sluket.

Rørlegger Evan Berns er en av dem. I likhet med Matt Panella holder han til i California. Han har sin egen butikk på Amazon og en nettside der han deler koder som gir avslag på klær og verktøy.

– Han beviser at videoer om de minst lovende temaene du kan tenke deg, slik som guffe som han renser ut av avløpet på kjøkkenet, kan trekke et stort publikum, slår The Times fast.

BRØD: Evan Berns, «replumb», tar byttejobben etter at noen har stappet brød i røret.

Det samme beviser den australske rørleggeren Yana Marks. «Sydney Plumber Chick», som hun kaller seg, har kommet opp i 16,9 millioner visninger på Tiktok av en video der hun drar opp det hun finner i et avløp etter en oversvømmelse.

– Mamma – hvis du ser dette, så slutt å legge igjen hår i sluket på dusjen! kommenterer hun selv. Mens Evan Berns har 18,7 millioner visninger av videoen der han bytter en utekran og melder at det ikke er så smart å stappe brød inn i vannrørene og håpe at det løser seg opp.

Synes det er gøy

Severin Poppe Midteide kjenner seg igjen i erfaringene fra USA og Australia. 

– Jeg er helt enig i den uttalelsen der, sier han om påstanden om at håndverkerne på sosiale medier gjør faget sexy igjen.

Midteide driver Grønne VVS og har flere hundre tusen seere på de mest sette videoene sine.

– Det er ikke noen «gatekeeper» på innholdet som legges ut, ingen mellommann. Det er bare håndverkere som synes det er gøy å lage litt innhold. Så holder man på et år eller to og blir litt god og litt inspirert, og så får man følgere, sier han.

ENIG: Severin Poppe Midteide er enig i konklusjonen om at kolleger på sosiale medier gjør faget sexy.

Nysgjerrige seere

– Håndverksfagene er ikke alltid dritheftige, men jeg tror mannen i gata går rundt og er litt nysgjerrige på hvordan ting er bygget. Du får aldri de kunnskapene fra byggebransjen, for bransjen lager ikke interessante videoer. Men hvis det bare popper opp i feeden din en eller annen kar fra Hønefoss som legger noen trekkerør fra A til B og forklarer litt, så blir det liksom jordnært og jovialt. Da er det jo interessant, slår Midteide fast.

– Dette er en bransje som ikke viser så mye av seg selv, men som har utrolig mye å vise. Alt fra rensing av vannlås til bygging av store bygg er veldig basic bare man bryter det litt ned.

Han tror likevel ikke det er de store inntektene å hente foreløpig for norske håndverkere i sosiale medier. 

– Det er noen muligheter som banker på, så kan man se om man tar dem eller ikke, sier Severin Poppe Midteide.

Powered by Labrador CMS