IKKE MANGEL: Fluer i ventilen er ikke noen mangel – det er brukeren selv som må sørge for vedlikeholdet.

VENTILASJON

Ikke prisavslag for fluer i ventilen

Kunden klaget fordi det kommer fluer ut av tilluftsventilen på soverommet. Fluene er ikke entreprenørens problem – det er kunden som må sørge for vedlikeholdet, slår Boligtvistnemnda fast.

Det er over tre år siden mannen kjøpte ny leilighet i en boligblokk, men fremdeles er ikke alt i orden. Entreprenøren rotet først bort protokollen fra ettårsbefaringen, så ble det ny befaring, og fremdeles ble ingenting gjort. Derfor havnet saken i Boligtvistnemnda.

Her fikk kunden medhold i det aller meste, men fluene må han fjerne selv.

Fluer og dusj

Han krevde et prisavslag på 7.110 kroner fordi det kommer fluer ut av tilluftsventilen på et kombinert soverom og kontor – og fordi festet til hånddusjen er ødelagt.

Entreprenøren er uenig og mener at det ikke er snakk om mangler. Derfor har nemnda satt seg ned og studert bildene som kunden har tatt. 

– Fjerning av fluene i tilluftsventilen er å anse som en del forbrukerens vedlikehold, konstaterer Boligtvistnemnda.

Kunden får heller ikke med seg nemnda på at han har rett til avslag på grunn av det ødelagte dusjfestet. Først må entreprenøren få mulighet til å rette opp. Men det må entreprenøren gjøre så sant det ikke skyldes naturlig slitasje, slår nemnda fast.

Rotet bort protokollen

Derimot fikk kunden prisavslag for flere andre feil. Det var nemlig ikke særlig respons å få fra entreprenøren på de klagene han hadde meldt inn.

På ettårsbefaringen lovet entreprenøren rask utbedring av de feilene og manglene som kunden klaget på. Men det skjedde ikke. Kunden purret og purret. Til slutt viste det seg til at grunnen til at manglene ikke var rettet, var at entreprenøren ikke fant igjen protokollen fra befaringen.

To og et halvt år

Dermed ble det ny ettårsbefaring, to år etter at kunden hadde overtatt leiligheten. Denne gangen bekreftet entreprenøren også at feil og mangler skulle gjøres raskt.

Det skjedde ikke. To og et halvt år etter overtagelsen, og ett år og tre måneder etter ettårsbefaringen, sa forbrukeren fra at han ville kreve prisavslag. Han mente at nå hadde det gått så lang tid uten respons at entreprenøren hadde mistet retten sin til å utbedre.

Da svarte entreprenøren. Blant annet mente han at flere av punktene som sto som feil og mangler i protokollen, ikke ga kunden noen rett til å reklamere. Dessuten hadde entreprenøren fremdeles rett til å utbedre, mente han.

Entreprenøren mente at Boligtvistnemnda burde avvise hele saken fordi beløpet som de kranglet om, var for lite. Nemnda var uenig og behandlet saken: Her var det uenighet om 15.670 kroner fra ettårsbefaringen og 7.110 som kunden etteranmeldte for fluene og dusjfestet. Summen ligger godt over de 12.340 kronene som er grensen i nemnda.

For lang tid

Mange purringer og løfter fra entreprenøren om å «se på dette raskt», uten at noe skjedde, sørget for at nemnda heller ikke ville avvise klagen fordi entreprenøren har rett til å utbedre feilene selv. Det avgjørende er at det er gått mer enn et år fra ettårsbefaringen til forbrukeren klaget til Boligtvistnemnda, uten at feilene og manglene er rettet. Dette er klart for lang tid, og entreprenøren har derfor mistet utbedringsretten sin, slår nemnda fast.

Dermed får kunden 15.670 kroner i prisavslag for de manglene som entreprenøren ikke hadde rettet opp.

Powered by Labrador CMS