SmartCraft
Tar digitaltempen på byggebransjen
Som alle andre bransjer, blir byggebransjen også stadig mer digital. SmartCraft går nå i gang med Digimeterundersøkelsen 2025 i Norge for å avdekke hvor digitale vi egentlig er, og hvor digitale vi bør være.
Undersøkelsen kartlegger
digitaliseringen i byggebransjen, og har tidligere vært gjennomført i Sverige
og Finland. I år kommer den for første gang også til Norge, samt Storbritannia.
– Digimeter er rettesnoren både vi, konkurrentene
våre, og bransjen selv kan bruke for å forstå hvordan digitaliseringen av
byggebransjen ligger an, og hvordan den påvirker oss.
Det sier Gustav Line, CEO i SmartCraft, en av Nord-Europas
største utviklere og leverandører av digitale løsninger til byggebransjen.
Resultatene fra rapporten vil gi gode pekepinner på hva bransjen ønsker, og
ikke minst hvor skoen trykker.
– Vi håper alle fra lærling til toppsjef i
byggebransjen har mulighet til å svare. Vi blir ikke bedre enn bidragene fra
fagfolkene der ute, og vi tror bransjen er godt tjent med resultatene,
forteller Line.
Svarene kommer i en rapport alle har tilgang til.
– Det fine med Digimeter er at det ikke bare er vi
som er tjent med resultatene av undersøkelsen. Vi deler den ut fritt til alle,
sier han.
Internasjonalt sammenligningsgrunnlag
For første gang arrangeres undersøkelsen samtidig i fire
land, Norge, Sverige, Finland og Storbritannia. Line håper undersøkelsen blir
gullstandarden for hvordan bransjens digitalisering skal måles.
– Vi vet allerede at vi ligger langt frem på
digitalisering i Norge. Men vi er veldig spente på å sammenligne med de andre
landene, spesielt i Norden hvor vi generelt anser oss som rimelig like.
Digimeterundersøkelsen har siden 2022 vært gjennomført i ett
og ett land. Nå er hele undersøkelsen standardisert og oversatt til fire
forskjellige språk.
KI til byggebransjen
Kunstig intelligens gjør seg mer og mer fremtredende i
nesten alle bransjer. En håndfast og fysisk bransje som byggebransjen er
kanskje ikke den raskeste til å kaste seg på KI-toget, men Line mener det burde
endres.
– Mulighetene for effektivisering er enorme,
spesielt i planleggingsfasen og dokumentasjonsfasen.
Spørsmål om kunstig intelligens er derfor et av de større
nye temaene Digimeter går inn på.
– Vi er spent på både hvor klar markedet er for å
ta inn KI i en relativt tradisjonsbundet bransje, samtidig som vi lurer på om
de er klar over mulighetene KI gir for tidsbesparing i det mange vurderer som
de «kjedelige» delene av jobben, forteller Line.
Undersøkelsen kan du finne her.
Om selskapet
- Internasjonal leverandør av digitale produkter
for byggebransjen i Norge, Sverige, Finland og Storbritannia
- Mest kjent i Norge for produktene Cordel,
Kvalitetskontroll og ELinn
- Over 13.000 brukere
- Gjennomfører Digimeter for 4. år på rad