PRESSEMELDING

En av de beste i bransjen på bruk av Boligmappa

Comfort Rørkompaniet i Asker dokumenterer alt arbeidet de gjør hos sine kunder, fra oppussing av bad til utskifting av vaskeservant eller toalett. Rørleggerbedriften mener bruk av Boligmappa skiller de seriøse aktørene i bransjen fra de useriøse, og opplever stadig vekk kunder som tar kontakt for å få rettet opp prosjekter gjort av aktører som ikke har dokumentert arbeidet.

Published

1. januar i år trådte en ny avhendingslov for kjøp og salg av bolig i kraft.

Endringene betyr at det blir strengere krav for selger til å dokumentere oppussinger og renoveringer på egen bolig ved salg, og en bolig kan ikke lenger «selges som den er». Avvik i dokumenteringen vil kunne gi redusert salgsverdi, som igjen kan resultere i erstatningskrav fra boligeier den dagen boligen skal selges.

Som følge av det har flere bedrifter begynt å bruke Boligmappa for å dokumentere arbeidet de gjør. Rørkompaniet Comfort Asker har dokumentert gjennom Boligmappa i lang tid, og har den siste tiden også levert dokumentasjon for småjobber og produktbytter.

– Det er fint å bruke Boligmappa på prosjekter som oppussing av bad i eneboliger og leiligheter, og ved montering av enkeltprodukter som oppvaskmaskin eller toalett. Vi dokumenterer alt av tekniske ting som det kan være greit for kunden å ha informasjon på, som hvilken modell produktet er, beskrivelser av hvordan jobben er gjort og med eventuelle anbefalinger om andre utbedringer kunden burde gjøre, forteller Ingolf K. Riddervold, rørleggermester hos Rørkompaniet Comfort Asker.

– For oss i Comfort-Kjeden og Bademiljø er det viktig å levere god dokumentasjon på alle jobber vi utfører. Vi satser derfor på å gi alle våre medlemmer opplæring i bruk av digitale verktøy, for å kunne produsere nødvendig dokumentasjon på jobbene de utfører, tilføyer Kari Øgle Kjensberg, administrerende direktør i Comfort-Kjeden og Bademiljø (VVS Norge RMB).

Hos Rørkompaniet Comfort Asker brukes Boligmappa også som et bevis på at de er en seriøs faghandler, og før de begynte å dokumentere i Boligmappa så ga de ut minnebrikker til kundene.

– Det har alltid vært viktig for oss at kundene får riktig dokumentasjon. Responsen fra kundene har vært veldig bra, og de synes det er en fordel at Boligmappa følger boligen, sier Riddervold.

– De som ikke dokumenterer vil ikke klare å følge den nye loven

Rørkompaniet Comfort Asker gjør oppdrag i Asker, Bærum og Røyken, samt noen jobber på Oslo vest. Riddervold poengterer at den nye avhendingsloven er positiv for bransjen, siden den oppfordrer kundene til å bruke seriøse håndverkere.

– Noen av aktørene i bransjen, spesielt de som kun selger varer, selger ofte varer uten dokumentasjon. Dette kan bli problematisk for kunden hvis det er noe galt med produktet eller hvis de må bytte det ut etter en viss tid, for da har de ingen informasjon om produktet som er brukt. Slike aktører vil ikke klare å følge opp den nye loven.

Han forteller at det daglig kommer kunder innom butikken med produkter de ønsker å bytte ut eller som det er feil med, uten å vite hvilken type produktet er eller hvilken modell de trenger.

– Det ville spart kunden for mye ergrelse og oss for mye jobb hvis dette var dokumentert fra start.

Går ikke inn i prosjekter der useriøse aktører ikke har dokumentert

Rørkompaniet Comfort Asker går heller ikke inn og fortsetter prosjekter der useriøse aktører har gjort en jobb først og ikke dokumentert arbeidet som er gjort. Det er fordi de ikke ønsker å ta ansvar for en jobb som kan være feil utført av noen andre.

– Vi blir stadig vekk kontaktet av kunder som ønsker vår hjelp til å rette opp prosjekter som er gjort av aktører som ikke har dokumentert arbeidet. Jeg har vært på 5-6 befaringer i år av bad som er bygget feil fordi kundene har brukt en useriøs håndverker. Det eneste vi kan gjøre da er å rive badet og bygge det riktig.

– Som fagfolk har vi rådeplikt, men også frarådingsplikt, og det er viktig å si nei hvis kunden ønsker at vi skal utføre en jobb som sett fra et fagperspektiv ikke vil være bra for kunden. Vi har for eksempel hatt noen kunder som vil senke gulvet på badet med 20 cm, uten å tenke på at de da også må drenere ute og senke dreneringen. Hvis ikke vil man få vann inn. Det er det ikke alle som tenker på, derfor råder vi alle til å bruke fagfolk som har peiling på det de gjør, avslutter Riddervold.

Powered by Labrador CMS