SAMLET: På bilene til danskeide DSV skal rørleggeren få leveranser fra flere produsenter samtidig.

RØRLEGGEREN

Mener at ny avtale blir billigere for deg

Du skal få varene billigere til byggeplassen og få levering fra flere leverandører samtidig. Men hvis du skal ha nytte av ordningen, bør du bestille varene dine i god tid.

VA- og VVS-produsentene (VVP) har slått seg sammen om å inngå avtale med samme transportfirma. DSV, som er i ferd med å bli et av verdens største logistikkonsern, skal frakte alt fra lange rør til skjøre baderomsspeil ut til rørleggere, grossister og byggeplasser.

– For rørleggeren og samfunnet for øvrig blir det mer rasjonell organisering av transporten. Vi kan samordne transport fra ulike bedrifter, sier Bjarne Haugland. Den tidligere VVP-sjefen har brukt 22 måneder på å forhandle frem en avtale.

Billigere – med tiden

Men hva betyr det i praksis for rørleggeren? Får du faktisk tak i varene som du trenger, raskere og billigere?

– Det bør bli begge deler, sier Haugland. Det kommer likevel til å ta tid. Ikke alle leverandørene kan gå over til å sende varene sine med en ny transportør før dagens avtaler utløper. 

– Du må opp på et visst volum før vi begynner å få de effektene vi ønsker, sier han.

Bestill som før …

Du som er rørlegger, trenger ikke å gjøre noe annerledes. Du bestiller fremdeles det du trenger fra dem du vil kjøpe av. De varene som ikke kommer fra grossisten, kan komme til deg på samme bil, selv om du har bestilt fra flere leverandører.

– Rørleggeren ønsker jo å få færrest mulig leveranser inn på lageret. Og hvis det skal leveres på en byggeplass hvor det må gjøres avtaler og du må ha spesielle adgangskort – da er det en del logistikk rundt det. I tillegg kommer miljøbiten: I Oslo skal det for eksempel leveres med biler som ikke bruker fossilt brennstoff. Én full bil fremfor fire–fem biler med mindre lass gjør noe med miljøet og selvfølgelig også med prisen, sier Bjarne Haugland.

… men gjør det tidsnok …

Det du bør venne deg til, er likevel å bestille tidsnok. Gjør du ikke det, kan det straffe seg både på bankkontoen og på muligheten til å få kontrakter:

– Det rørleggeren bør tenke på, er at å bestille om kvelden for å få levert om morgenen, er veldig lite miljømessig riktig. Du bør legge opp til å bli mer effektiv og miljøfokusert, råder Haugland.

Han skjønner at du må bestille raskt en sjelden gang. Men når du kan planlegge, så er du med på å gjøre systemet mer effektivt, og da blir det billigere.

– Jo mer slakk du gir, jo større sjanse er det for at dette kan samordnes. Jo mer ordren haster, jo mindre sjanse er det for at du treffer en annen leveranse som skal på samme sted, peker Haugland på.

… ellers får du svi

Han spår at du kommer til å få svi på flere måter om du ikke tenker på miljøet når du bestiller. Dagens miljødeklarasjoner, EPD-er, tar ikke hensyn til om varene er transportert på fulle eller tomme biler, alene eller sammen med andre varer.

– Men på sikt kommer de helt klart til å ta hensyn til sånne ting slik at du ser den reelle miljøbelastningen. Du kommer til å møte krav til leverandørene og transporten, og dette blir lagt inn i kjøpsvurderingene. Går varene på en sliten dieselbil med utenlandske skilter, blir det et helt annet regnskap enn om det går på en hydrogen- eller elbil, sier Bjarne Haugland.

GRAVID ELEFANT: Bjarne Haugland har brukt 22 måneder på å forhandle frem avtalen. Like lenge som en elefant går gravid, sier han selv. Og akkurat som den nyfødte elefanten må den nye avtalen stå på egne ben fra dag én.

VVP-medlemmene har et samlet transportbehov på 608 millioner kroner. Målet i første runde er å samle transport for 198 millioner kroner gjennom avtalen med DSV.

Powered by Labrador CMS