STØTTE: Du som rørlegger bør sørge for gode støttespillere når markedet er tøffere, råder Frank Olsen.

SANITÆR

Dette ønsker Rørkjøp-sjefen av rørleggerne

Planlegg arbeidsdagen bedre! Det er Rørkjøp-sjef Frank Olsens ønske for å få enda flinkere rørleggere.

Han leder en kjede som klarer seg bedre enn resten av bransjen. 

– Det er gledelig at vi ser nedgangen er mindre enn markedet for øvrig. Det bekrefter at Rørkjøps medlemsbedrifter gjør det bedre enn bransjen, sier Olsen.

Støtte i tøft år

Nedgang ble det likevel i fjor: 2024 ble en nedgang for VVS-markedet, og Rørkjøp var ikke noe unntak, innrømmer han.

Frank Olsen tror det blir tøft også i 2025. Han har ett råd i den forbindelse:

– Mitt råd er at du som rørlegger og bedriftseier sørger for gode støttespillere når markedet er tøffere, sier han.

Planlegg bedre!

Rørleggeren har utfordret Olsen til å komme med ett ønske til den gjennomsnittlige rørleggeren. Altså: Én enkelt ting som rørleggeren kan satse på å forbedre:

– Hvis jeg må svare én enkeltstående ting, så er det vel kanskje for mange å planlegge arbeidshverdagen noe bedre, sier han.

Rørkjøp har sitt eget mentorprogram. Det programmet har avdekket at planleggingen av arbeidshverdagen er et særdeles viktig område å se nøyere på, forteller Olsen. Rørleggermester Thomas Omlid leder mentorprogrammet. 

– Han er en mester i å løfte lønnsomheten din, ifølge Rørkjøp-sjefen.

Riktige medlemmer

Han leder en kjede som er ferdig med den sterke medlemsveksten. 

– Rørkjøp vil nok fortsatt ha en vekststrategi. Men det er viktigere å ha de rette medlemmene enn å ha mange medlemmer, sier Olsen.

– Hvis du lurer på hvem de rette medlemmene er, så er det de flinkeste!

Realitystjerne

Senere i år blir Frank Olsen realitystjerne. Rørkjøp blir arena for en ny serie. Foreløpig kan han ikke si så mye om hvordan serien blir:

– I disse dager er det planlegging av hva som skal filmes, når og hvem, sier han. Om noen uker regner han at han kan svare på mer om hvordan serien blir. 

– Men prosjektet blir nok svært fint å følge for hele bransjen, sier Frank Olsen.

Powered by Labrador CMS