F.V: Gro Fjeldstad, Tor S. Jacobsen og Odd Skriden.
Presse
Geberit tok gull med komplette produktdata
Geberit var først ute med å oppnå gullnivå for sin datakvalitet i NOBB Leverandør. For å oppnå dette må leverandøren ha nær komplette produktdata på alle felter i NOBB. Produktbilder, dokumentasjon og alle datafelter teller i denne sammenhengen.
– Geberit var faktisk langt innenfor dette kravet, roser Tor Strand Jacobsen, markedssjef VAVVS i Byggtjeneste som har tatt turen ens ærend til deres nyoppussede showroom på Luhrtoppen for å overbringe nyheten.
– Nesten ingen av Geberit sine 7.000 varer har valideringsfeil, noe som viser deres dedikasjon til god datakvalitet, poengterer han.
– Det var hyggelig, utbryter produktsjef Odd Skriden og avdelingsleder Gro Fjeldstad i det de får beskjed om at de tok den gjeveste pallplassen.
Strenge krav
Selv om Odd Skriden og hans medarbeidere bidrar med det de kan, gir han all ære til Gro Fjeldstad og roser hennes presisjon og kontinuerlige arbeid med å rette feil.
– Vi har et sterkt team som jobber systematisk for å sikre at alt stemmer, men det er Gro som er den drivende kraften, understreker han.
– Det er en del av vår kultur å jobbe nøyaktig og systematisk. Vi prioriterer presisjon og fakta i alt vi gjør, fra produktdata til reklamasjoner, forklarer Gro som kan fortelle at de også har fått positive tilbakemeldinger fra grossistene om at de har høy datakvalitet. Odd legger til at deres status som Europas ledende sanitærprodusent stiller strenge krav til dem.
– Vi må og skal levere korrekt og presis informasjon til enhver tid, sier han.
– Ja, og det er viktig med en forankring i bransjen om hvilke data som skal tas i bruk, slik at vi vet at jobben vi gjør kommer til nytte, legger Fjeldstad til.
Startvansker
Overgangen til den nye NOBB-plattformen var ikke helt uten utfordringer.
– I starten var det krevende å forstå modul-oppsettet siden dette var nytt for oss, i tillegg kom det frem noen feil i forbindelse med migreringen av data kan Gro fortelle. Men gjennom tett samarbeid med kundesupport hos Byggtjeneste kom de seg gjennom utfordringene.
– Vi finner fremdeles småfeil, som vi retter fortløpende. Vi har også hatt en del diskusjoner bakover i vårt system for å bedre forståelsen for hvorfor man trenger eksakte mål og vekt på enkeltprodukter, selv om vi selger dem buntvis, smiler hun.
– Når det er sagt, har vi også hatt veldig god støtte i konsernet. De sjekker alltid opp når vi gir tilbakemeldinger og kommer med bekreftelser eller korrigerte data. Så dette har vi fått til gjennom et samarbeid.
Miljødata og berikende tekster
Geberit har miljødata på over 25 prosent av varene de har tilgjengelig på NOBB.no. Noe som bringer de opp i ledelsen der også.
– Dere ligger ikke bare et hestehode foran, sier Strand Jacobsen, men en hel hest, og med kommentaren høster han latter fra Gro og Odd.
– Geberit jobber kontinuerlig med miljødokumentasjon, blant annet EPD-er. Å tilgjengeliggjøre dataene for kundene våre er noe vi prioriterer høyt. Og disse dataene må bli maskinlesbare, sier Gro.
Tor kan dermed fortelle at Byggtjeneste er i ferd med å trene en KI-modell for å høste data fra PDF-dokumenter.
– Miljødata blir stadig viktigere, og vi får tilbakemelding fra stadig flere kunder at de ønsker konkrete miljødata for å kunne rangere og velge produkter, sier han.
Et forbilde
Effekten av overgangen til den nye NOBB-plattformen, mener Geberit-teamet vil komme når kundene begynner å benytte seg av markedsinformasjon fra NOBB.
– Når vi legger inn markedsinformasjon som varebeskrivelse og produktfordeler kan kundene hente dette der, i stedet for å henvende seg til oss, tror Fjeldstad.
Strand Jacobsen understreker at Geberit sitt arbeid med miljødata og datakvalitet er et forbilde for andre leverandører og sanitærprodusenten avslører at de absolutt har tenkt å beholde sin plass i teten.
– Vi vil fortsette å være i forkant med å levere korrekte og presise data. Og det betyr at det må bookes tid i kalenderen til å jobbe med dette. Og det gjør vi, avslutter Gro Fjeldstad med et smi