Vidar Skoglund, administrerende direktør i Bademiljø og Comfort (VVS Norge RMB).
Foto: Presse
Rekordhøy vekst i bruk av Boligmappa
Ett år med ny avhendingslov merkes i bransjen. Rørleggerkjedene Bademiljø og Comfort opplever en økning på totalt 216 prosent i registreringer i Boligmappa i 2022 fra året før.
– Det blir viktigere og viktigere å dokumentere at man har brukt fagfolk, og medlemmene våre opplever at kunder stadig tar kontakt fordi de ønsker hjelp fra seriøse rørleggere, sier Vidar Skoglund, administrerende direktør i Bademiljø og Comfort (VVS Norge RMB) i pressemeldingen.
Formidabel økning
VVS Norge RMB sine to rørleggerkjeder Bademiljø og Comfort har over flere år oppfordret sine medlemmer til å bruke Boligmappa. 2022 har likevel vært et rekordår, der begge rørleggerkjedene har en stor økning i antall registreringer i Boligmappa fra 2021 til 2022. Totalt for begge kjedene har det vært en økning i registreringer på 216 prosent fra året før.
– Vi ser en veldig stor vekst blant våre medlemmer i bruken av Boligmappa. Medlemmene våre erfarer at det blir viktigere og viktigere for kundene å bruke fagfolk, spesielt etter at den nye avhendingsloven trådte i kraft, sier Vidar Skoglund.
1. januar 2022 trådte en ny avhendingslov for kjøp og salg av bolig i kraft. Endringene medførte strengere krav for selger til å dokumentere oppussinger og renoveringer på egen bolig ved salg, og at en bolig ikke lenger kan «selges som den er».
Dokumentasjon
– For oss i Bademiljø og Comfort er det viktig å levere god dokumentasjon på alle jobber vi utfører. Vi har derfor satset på å gi alle våre medlemmer opplæring i bruk av digitale verktøy, slik at de kan produsere nødvendig dokumentasjon på jobbene de utfører, sier Skoglund.
- Bademiljø har hatt en økning på 285 prosent i registreringer i Boligmappa, der de har gått fra 1.460 registreringer i jan-mai 2021, til 5.625 registreringer i jan-mai 2022.
- Comfort har hatt en økning på 147 prosent, med 1.436 registreringer i jan-mai 2021, til 3.540 registreringer i jan-mai 2022.
– Bademiljø og Comfort var tidlig ute med å jobbe og dokumentere digitalt. Det nyter kundene godt av i dag, sier Eirik Vigeland, kommunikasjonssjef i Boligmappa, og henviser til den nye avhendingsloven.
– Om man har et nyoppusset bad, men mangler dokumentasjon, er badet i prinsippet verdiløst i henhold til det nye regelverket. Om ikke takstmannen har papirer på at arbeidet er gjort av kvalifiserte fagfolk, er man nødt til å sette TG3, altså laveste tilstandsgrad. Det tilsvarer en verdi lik null. Kundene som har brukt Bademiljø og Comfort de siste 10 årene har allerede dokumentasjonen på plass, og er sikret for unødvendige tap, utdyper Vigeland.
Kundene ønsker trygghet og kvalitet
Skoglund forteller at flere av deres medlemmer melder om at kunder tar kontakt med dem fordi de ønsker å bruke rørleggere som dokumenterer, og at de ønsker trygghet og kvalitet.
– Vi oppfordrer våre medlemmer til å bruke Boligmappa, siden Boligmappa følger boligen og ikke eieren. Dette gir en trygghet for alle som skal kjøpe bolig, slik at de kan ha en dokumentert og lett tilgjengelig oversikt over hva slags arbeid som er utført i boligen, sier Skoglund.
Med Boligmappa kan du som boligkjøper se om badet har blitt pusset opp, og om det har blitt behandlet for råte eller mugg. En annen positiv effekt av å bruke Boligmappa, er at du kan være helt sikker på at håndverkeren du velger er et seriøst firma. Det er 6.300 bedrifter som bruker Boligmappa, og Boligmappa har krav til seriøsitet i form av fagkompetanse, økonomi og selskapsform.
– Boligmappa samarbeider med organisasjoner som Skatteetaten, Rørnorge og Forbrukerrådet om å fremme seriøse og trygge håndverkere. Bademiljø og Comfort er viktige og naturlige samarbeidspartnere, og sammen bidrar vi til å gjøre VVS-bransjen – og hele byggebransjen - litt bedre, sier Vigeland.