SANITÆR
Har ventet i tre år på at badet skal bli ferdig
Kunden betalte sluttfakturaen i 2019. Fremdeles er ikke badet ferdig, og nå kan hun ikke bruke dusjen. Rørleggeren er i fengsel og daglig leder i firmaet kan ikke hjelpe.
Det er skremmende, sier kunden.
– Tanken på å ha blitt lurt og å bli sittende igjen med uferdig arbeid er skremmende. I tillegg sitter jeg med en bekymring for at det arbeidet som er utført, muligens ikke er forskriftsmessig gjort.
Anna Carin Isaksson Lunde i Asker gjorde avtale med KK Rør om å få gjort en jobb på badet. (NB: Dette handler om KK Rør på Østlandet, ikke firmaet med samme navn i Stavanger – se faktaboks).
– Jeg valgte Marius Koldre fordi jeg hadde fått ham anbefalt av en annen håndverker, forteller Lunde.
Sluttfaktura i 2019
Hun betalte fortløpende etter hvert som arbeidet ble gjort.
– Uheldigvis for meg så betalte jeg sluttfakturaen i desember 2019, før rørleggerarbeidene var helt ferdige. Det manglet ikke så mye, og han lovet å komme tilbake i begynnelsen av januar 2020. Jeg stolte på Marius, men dessverre dukket han ikke opp, og arbeidet er fortsatt ikke ferdigstilt, sier hun.
Ifølge Lunde prøvde hun gjentatte ganger å få kontakt via både telefon, sms og e-post. I desember 2021, to år etter at sluttfakturaen var betalt, fikk hun svar fra daglig leder i firmaet. Marius Koldre er faglig leder i KK Rør, mens faren Tom Koldre er daglig leder.
Ikke trykk
– Han innrømmet at jobben ikke var helt ferdig. Dessverre hadde Marius da, som alltid, mye å gjøre. Så han lovet å ta kontakt i begynnelsen av 2022. Det gjorde han heller ikke, sier Lunde.
Det var ikke før hun gikk på nett for å lete etter telefonnummeret til firmaet, at hun så noen av sakene som nemitek.no har skrevet om firmaene til Koldre. Senest da han ble dømt til fengsel blant annet for ikke å føre regnskap og ikke å betale moms. For øvrig i en sak der politiet arbeidet så sakte at det brøt menneskerettighetene til rørleggeren.
Den siste mangelen på listen fra kunde Anna Carin Isaksson Lunde er at trykket i dusjen hennes er blitt gradvis dårligere. Da hun kom hjem fra sommerferie i sommer, var det ikke igjen trykk i det hele tatt på varmtvannet.
Nei til annen rørlegger
Hun forteller at daglig leder i KK Rør har tilbudt seg å finne en annen rørlegger som kan hjelpe.
– Jeg svarte at det er uinteressant, fordi jeg har mistet all tillit. Jeg ga klar beskjed om at jeg vil innhente tjeneste fra et kyndig rørleggerfirma etter mitt eget valg. Jeg vil at det firmaet gransker arbeidene til KK Rør, at de ferdigstiller de arbeidene som gjenstår og at de retter opp eventuelle mangler de finner. Alt for KK Rørs regning, sier hun.
Det mener KK Rør at er umulig fordi firmaet ikke har penger og ergo ikke evne til å betale, ifølge Lunde.
Siste beskjed hun har fått, er at dusjen kan bli ordnet en gang i oktober.
– Jeg hverken kan eller vil vente så lenge. Jeg kan umulig leve uten dusj så lenge, og dessuten har jeg fullstendig mistet tilliten til firmaet, sier hun.
– Daglig leder sa at de kjenner en flink rørlegger som han kan sende. Da jeg gjentok at jeg ikke lenger har tillit til firmaet og vil kontakte en annen rørlegger på KK Rørs regning, svarte han at de har rett til å få utbedre arbeidet selv. Jeg påpekte at siden det er så mange klager på utført arbeid og arbeid som ikke er utført, så har de brukt opp retten sin til å komme for å gjøre opp, sier Lunde.
– Frem og tilbake
Tom Koldre bekrefter at han på papiret er daglig leder i KK Rør, men kan ikke si så mye konkret om denne saken.
– Det er sønnen min som har drevet firmaet i realiteten. Dette behøver dere ikke å skrive om, sier han.
– Marius har tenkt å ta dette når han kommer ut. Men denne saken har gått litt frem og tilbake, sier Tom Koldre.