Varslet søksmål mot populær Mittanbud-rørlegger

– Virker nesten ikke som han er rørlegger.

Publisert

Kunden valgte rørlegger ut fra de gode anmeldelsene på Mittanbud, men endte med å varsle søksmål mot bedriften for dårlig arbeid. Rørleggeren ble fjernet fra anbudsnettsiden, men fortsatte i rørbransjen med nytt firma og falsk mestertittel.Kunden brukte anmeldelsene på Mittanbud i håp om å finne den beste rørleggeren. I ettertid er hun svært kritisk til at hun ikke kan stole på dem.

Beste tilbakemeldinger

De klart beste tilbakemeldingene fra tidligere kunder var det VVS Partner som hadde. Firmaet ga også et godt inntrykk på befaringene. Jobben, derimot, gikk det ikke like bra med. Kunden mener at ingenting av arbeidet som er gjort, holder dagens standard.Ifølge kunden har rørleggeren montert innvendig dusj uten vannsikkert skap. I stedet for å koble seg på det nye røranlegget som ligger i leiligheten, koblet han badet på gamle kobberrør som skal skiftes ut, uten å si fra, og gjemte det bak vaskemaskinen. Ellers ble det lekkasjer på alt av armaturer og en radiator, pluss at han installerte to radiatorer på samme rør som nå hviner og piper. Det er grove feil med hele jobben, ifølge kunden.VVS Partner ble fjernet fra Mittanbud, men daglig leder kom tilbake med nytt firma.

Befaring

Anders Larmerud i Rørentreprenørene Norge, Oslo & Omegn, har vært på befaring og bruker ord som «uforståelig» og «uryddig» om løsningene som er valgt. Han anslår rørleggerarbeidene som må til for å rette opp, til drøye 50 000 kroner pluss moms. I tillegg kommer murerarbeid og annet, slik at Ødegård totalt krevde 320 000 kroner i erstatning.Kundens advokat Stine Eriksrød er heller ikke nådig: «Manglene er av et slikt omfang og av en så amatørmessig og grunnleggende karakter at arbeidene må anses å være utført grovt uaktsomt. Selv de enkleste oppgaver er utført ufagmessig og i strid med teknisk forskrift og monteringsveiledninger», skriver Eriksrød.Hun forteller om en lang rekke feilmonteringer og om em rørlegger som både har bommet på egne hull og på koblinger mellom sine egne rør og vannlåsen. Eriksrød skriver om grove feil og arbeid som er i strid med tekniske forskrifter.

Kaster ut mange

Daglig leder Håvard Bungum i Mittanbud mener at nettstedet gjør en god jobb med å holde useriøse bedrifter unna og sikre at kundeanmeldelsene er reelle.– Vi har kastet ut mange bedrifter fra tjenesten. Om ikke hver dag, så kaster vi i hvert fall ut bedrifter hver uke. Det er mange ulike grunner – alt fra at de har gjort en skikkelig dårlig jobb og at det er dokumentert, til dårlig oppførsel, dårlig kundebehandling og mer alvorlige tilfeller, som for eksempel bedrageri, sier han.

8000 bedrifter

Siden Mittanbud startet for ti år siden, er i hvert fall langt over 1000 bedrifter fjernet. Vilkårene er strenge for å bli med, og bedriftene må signere på dem.– Vi kan sjekke om de har sentral godkjenning, om de er registrert for mva, om de har mesterbrev og om de fyller lovpålagte krav. Vi jobber hele tiden med å gjøre kravene mer tydelige, men med 8000 bedrifter greier vi ikke å reise ut og treffe hver eneste, sier han.Sjekkene brukes også til å legge inn sperrer – for eksempel sperres alle som ikke er DSB-godkjent fra å gi pris på elektrikerjobber.– Hvis det er en alvorlig grunn til at noen er kastet ut av tjenesten, prøver vi å unngå at de kommer tilbake. Hvis du går konkurs og starter opp et nytt selskap, eller hvis du bytter jobb, kan vi ikke nekte deg tilgang av den grunn. Men det er noen som hele tiden prøver å komme inn, og dem følger vi med på, sier Bungum.

– Sjeldnere useriøse

Han mener også at Mittanbud har gode løsninger for å sikre at anmeldelsene er ekte. Ikke bare fordi tjenesten vet hvem som har inngått avtaler – her er det mange sjekker som han ikke vil beskrive i detalj. Men hver enkelt anmeldelse gås gjennom manuelt, og de som prøver å jukse med anmeldelsene, blir utestengt permanent.Det går an å ha fornøyde anmeldelser fra andre kunder selv om du har bygd noe som ikke er forskriftsmessig ett sted, minner han om.– Sannsynligheten for å møte en useriøs aktør hos oss, er mindre enn i markedet ellers, men vi kommer aldri unna enkeltsaker, sier Håvard Bungum.– Vi kommer til å kaste ut denne bedriften hvis vi får dokumentasjon som viser at det er riktig av oss å gjøre det. Det er strenge vilkår for å få lov til å være med på Mittanbud.

– Bruk hodet!

I Forbrukerrådet setter juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen pris på Mittanbud og samarbeidet med dem.– Generelt ønsker vi jo at markedet skal være så effektivt som mulig både for håndverkeren og forbrukeren. Vi ønsker at du skal kunne finne en håndverker, få en god pris, stole på dem du finner og inngå en avtale skriftlig og enkelt, sier han, men understreker:– Likevel må forbrukeren bruke hodet. Hvis noe ser for godt ut til å være sant, så er det ofte det. Det er veldig synd hvis noen av de ordentlige tilbyderne, som det er desidert flest av, blir nedprioritert fordi noen konkurrenter kutter hjørner, sier han.

Klagevekst

Forbrukerrådet har generell vekst i klager på håndverkere, inkludert rørleggere. Siden 2012 er antallet tvister som er behandlet i rådet, mer enn doblet. 275 tvister i 2012 mot 673 tvister i 2018.– Det kan skyldes at flere kjøper rørleggertjenester, at de bruker mer penger på dem eller at de er flinkere til å klage, mener Iversen.De fleste klagene til Forbrukerrådet skyldes pris, og ofte er det manglende kontrakt og manglende kommunikasjon som er problemet.– Det er få saker der det er direkte jukset med monteringen. De sakene er ofte kostbare og vanskelige å løse, konstaterer Thomas Iversen.

Falsk mester

Marius Koldre, som har vært kontaktperson i VVS Partner, er nå daglig leder i Bygg & VVS Garanti. Fagbladet Rørfag har prøvd en rekke ganger gjennom mer enn to uker å kontakte Koldre på telefon, på tekstmelding og gjennom flere sosiale medier og meldingsløsningen på Mittanbud for å gi ham anledning til å kommentere saken, men han har ikke svart på noen av henvendelsene.På hjemmesiden til Bygg & VVS Garanti presenterer Koldre seg som rørleggermester. Men det har han slett ikke lov til å kalle seg, forteller informasjonsansvarlig Roger Nyborg i Mesterbrev:– Både tittelen og mestermerket er lovbeskyttet. Ingen andre enn dem som har gyldig mesterbrev og firmatilknytning, kan bruke merket eller tittelen til å markedsføre seg. Dette vil vi følge opp, forteller Nyborg.

KONTROLL: HÃ¥vard Bungum fremholder at Mittanbud kontrollerer anmeldelser og kaster ut firmaer som jukser. FOTO: MITTANBUD
Powered by Labrador CMS