Omstridt rørlegger stakk av fra enda en regning
Kunden forteller at han måtte ut med 650 000 for å rette opp dårlig rørleggerarbeid. I forliksrådet godtok han 195 000, nærmest som plaster på såret. Men rørleggeren – kjent fra flere oppslag om dårlig arbeid – betaler ikke det, heller.
– En skrekkelig opplevelse, sier kunden.
Han arbeider i byggenæringen til daglig og har erfaring fra flere selskaper i bransjen. Nå ber han om å få være anonym – ikke så mye av hensyn til seg selv, men fordi det er greit å slippe at historien ligger åpent på nett hvis han en dag skal selge leiligheten. Selv om den er i perfekt stand i dag, kan erfaringene slå dårlig ut.
Taper 650 000
– Vi ble påført 650 000 kroner i kostnader som vi ikke får dekket andre steder. Det er åpenbart hans feil, og vi har en takstrapport om dette. Den er nedslående lesning – en skriftlig, faglig vurdering av håpløsheten, ifølge kunden.
Han begynte med å kjøpe en leilighet i Oslo, gikk rundt og fikk tilbud fra forskjellige for å pusse opp og endte opp med en totalentreprenør som senere slo seg konkurs: Hus & Bolig i Oslo. Dermed ble det til at elektrikeren og rørleggeren fullførte arbeidet sitt.
– Elektrikeren leverte varene og gjorde en fin jobb. Rørleggeren, derimot, viste seg å være mindre og mindre faglig kyndig og seriøs, sier kunden.
Omstridt rørlegger
Rørleggeren, det var Marius Koldre i VVS Partner. I fjor kunne du lese om hvordan firmaet påførte en annen kunde ekstrautgifter på flere hundre tusen kroner på grunn av dårlig rørleggerarbeid.
Da VVS Partner ble kastet ut av Mittanbud, kom Koldre tilbake med bedriften Bygg & VVS Garanti, løy på seg et mesterbrev, tok betalt og etterlot badet til en kunde uferdig og rotete. Bedriften fikk også påpakning fra Fagrådet for våtrom for å skilte med at den var godkjent våtromsbedrift uten å være det.
Koldre satt også i styret til entreprenøren som opprinnelig hadde oppdraget: Hus & Bolig.
– Etter hvert viste Koldre seg å være mindre faglig og seriøs. Da vi satte på vannet etter at arbeidet var ferdigstilt, sto vannet ut av vegger og rør. Det var helt krise, og det rant hundrevis av liter vann ned i taket til naboen, sier kunden.
Han forteller hvordan Koldre først mente at det umulig kunne være så ille som kunden påsto.
– Han ville ikke gjøre noe før han fikk dokumentasjon. Så fikk han bildedokumentasjon. Da reagerte han med å skru av telefonen og ikke svare på henvendelser, ifølge kunden.
Forsikringsselskapet ville trekke seg
Han forteller hvordan han selv fikk en skaderapport som fastslo at badene måtte rives helt ned til grunnen.
– Alt fra rør-i-rør-installasjoner til innbygging i vegg og faglig finish – det var helt radbrekt. Så ble vi kontaktet av forsikringsselskapet til sameiet. De ønsket ikke lenger å ha forsikring for hele gården før vi utbedret badet, forteller han.
Dermed måtte kunden og familien bare skru av kranene og flytte ut på dagen. I løpet av et år bodde de på sju ulike adresser. Han forteller hvordan de måtte flytte rundt «med barn og bager på slep» mens de brukte tid på å finne en ny rørlegger som rev alt ned til grunnen.
Avviste å ha vært der
– Vi fikk inn en tredjepartskontrollør for å sikre at arbeidet ble ivaretatt. Vi endte opp med en totalkostnad for riving, utbedring, feil, takstrapport og husleie på 650 000 kroner, sier han.
Så fikk han plutselig svar fra et av de største advokatfirmaene i Oslo.
– Først trenerte de voldsomt. Så betalte han ikke regningen til dem, heller.
Dermed ble det stille igjen.
– Vi sendte over forliksklage med erstatningskrav. Hans påstand var først at det ikke var så viktig, så trodde han ikke på det, så sa han at han ikke har gjort det, og det siste han argumenterer med, er at han aldri har vært der, ifølge kunden.
– Vi har fakturaer, bilder og befaringer – 30 siders dokumentasjon som viser at han har vært der og på hvilket tidspunkt. I selskapet er det ikke penger, men han har operert som både styreleder og daglig leder og utførende rørlegger, så vi går på ham privat, sier han.
VVS Partner har senere blitt tvangsoppløst fordi firmaet ikke har levert regnskap.
Lønnstrekk skjedde ikke
Nå har kunden møtt rørleggeren i forliksrådet.
– Der får man jo ikke det man vil ha, men snarere et plaster på såret. Vi ble enige om 195 000 kroner som vi skulle få utbetalt i en fire måneders periode. Han er registrert som ansatt hos KK Rør. De har plikt på seg til å trekke pengene som namsfogden ber om, men de har ikke trekt en krone, sier kunden.
Nemitek.no har gjort en lang rekke forsøk på å få Marius Koldre til å kommentere hver enkelt påstand fra kunden. Han har ikke svart på henvendelsene. Advokaten hans, Ali Reza Afshar, videresender en tekstmelding der Koldre sier: «Vedrørende VVS partner AS så gikk ikke det å redde men jeg jobber med og få betalt ned gjelden etter reklamasjonene i dette firma og ønsker selvfølgelig å gå dette ryddet opp i.»