NORGE LEKKER
DiBK: Endrer ikke anbefalingene om lekkasjestoppere – innrømmer at reglene er kompliserte
Det er ingen planer om å endre bestemmelsene eller veiledningen om vannstoppventiler eller andre vanninstallasjoner. Det forteller Caroline Kongerud i DiBK, som også innrømmer at reglene er kompliserte.
Mens vannskadetallene fortsetter å øke, fortsetter vannstoppventilene å feile.
– Vi lager mer problemer enn vi løser, sa Oslo-rørleggermester Kenneth Skogsrud til nemitek.no torsdag i forrige uke.
Thorn Fredrik Hemsen i Armaturjonsson oppfordrer bransjen til å sette seg sammen og arbeide for å få ned vannskadene, og mandag gikk Rørnorge, Fagrådet for våtrom og RIF ut med en serie felles forslag om hvordan de mener at veiledningen til tek17 kan bli klarere.
Endrer ikke
Men de får lite støtte fra Direktoratet for byggkvalitet. Foreløpig er det ikke aktuelt å endre hverken regler eller anbefalinger.
– Det er ikke planer om å endre innholdet i bestemmelsene om innvendige vanninstallasjoner eller veiledningen til bestemmelsene per i dag, forteller avdelingsdirektør Caroline Kongerud.
Hun har ikke fått innspillet fra de tre organisasjonene ennå.
– Men vi ønsker alltid dialog med og innspill fra næringen. Forslag til endringer og innspill om hvordan regelverket forstås og brukes, vil alltid bli vurdert med tanke på videreutvikling av regelverk og veiledning til regelverk, sier Kongerud.
Funker
Hun slår fast at tek17 er en funksjonsbasert forskrift. Oversatt til litt mindre lovteknisk språk: Reglene beskriver hvordan noe skal funksjonere for at det skal være bra nok.
– Funksjonsbaserte regler beskriver hvilken funksjon noe må ha for at man skal oppnå en viss kvalitet eller sikkerhet ved et bygg eller en installasjon, som Kongerud formulerer det.
Kommunaldepartementet har ansvaret for å endre forskriften. Veiledningen til forskriften, derimot, er det DiBK som står bak.
De preaksepterte ytelsene er en del av denne veiledningen.
– Det er ytelser som vil oppfylle eller bidra til å oppfylle ett eller flere funksjonskrav i forskriften, sier Kongerud.
Kan velge noe annet
Det er der lekkasjestopperen kommer inn. Forskriften sier at lekkasje skal kunne oppdages enkelt og ikke føre til skade på installasjoner og bygningsdeler. Veiledningen slår fast at en automatisk lekkasjestopper er det som skal til.
– Det er fullt mulig å velge alternativer til de preaksepterte ytelsene. Men da må den ansvarlig prosjekterende dokumentere ved analyse at funksjonskravet er oppfylt, sier Caroline Kongerud i DiBK.
Innrømmer at det er vanskelig
Hun innrømmer at forholdet mellom «overordnede funksjonskrav, ytelseskrav og de preaksepterte ytelsene i veiledningen» kan oppleves som komplisert.
– Vi ser også at det kan være vanskelig å få tak i betingelsene for når et krav gjelder, hva kravet innebærer helt konkret og når kravet er oppfylt. Og vi arbeider derfor kontinuerlig med å utvikle godt veiledningsmateriell for byggenæringen, sier hun.
– Generelt har vi inntrykk av at aktørene i bransjen er opptatt av å følge de kravene som gjelder. Vi jobber også for å involvere bransjen i saker der det er behov for det, sier DiBK-direktøren.
Det hun ikke vil kommentere, er om Rørhåndboka er god nok eller om det bør gjøres noen endringer der:
– Vi er kjent med at Rørhåndboka anses som et nyttig verktøy i bransjen og mener det er positivt at det finnes et slikt verktøy for alle som skal prosjektere og legge rør i bygg. Vi kan imidlertid ikke uttale oss nærmere om det konkrete innholdet, sier Caroline Kongerud.
NORGE LEKKER
-
Varsler vannlekkasjer i 5.000 leiligheter
LILLESTRØM: De måtte tilby lekkasjestoppere for å gi kundene billigere forsikring. Sfty har tatt skrittet ut i verden med lekkasjevarslingen sin.
-
Ga bort lekkasjestoppere – unngikk to av tre vannskader
BÅLSTA: De gikk fra 60 tappevannskader i året til 20. Grunnen? Forsikringsselskapet ga alle kundene sine en vannfeilbryter, helt gratis.
-
Nordisk kamp mot vannskadene
Vannfeilbrytere, inspeksjoner og trykkprøving. Er det løsningen for å få bort noen av alle vannskadene? Vannskadeekspertene samler seg i august for å finne mulige svar.
-
Vannskaderekord, men færre skyldes håndverkerfeil
Forsikringsselskapene fikk inn 110.000 meldinger om vannskader i fjor. Det er flere enn noen gang, men tallet på håndverkerfeil og produktfeil går ned.
-
Falske lekkasjealarmer: Nå kan Waterguard finne svaret
En ny Waterguard skal finne svar på hvor mange av lekkasjealarmene som er falske. Fell Tech-direktør Cato Sandstrand vil gjerne arbeide sammen med bransjen for å finne bedre løsninger.
-
Samlet bransje krever vannskadeendringer
Enhver vannskade kan bety at du har brutt teknisk forskrift. Nå har bransjen samlet seg om å forlange endringer i en veiledning som skaper problemer.
-
Oppfordrer til å snakke sammen om vannstoppventiler
Flere vannstoppventiler har ikke ført til færre vannskader. Thorn Fredrik Hemsen oppfordrer bransjen til å snakke sammen, se på tallene og finne ut hva som faktisk virker mot alle vannskadene.
-
Måtte bytte 200 vannstoppventiler
ST. HANSHAUGEN: Rørleggerne drukner i reklamasjoner på vannstoppventiler. Tek-en skaper mer problemer enn den løser, mener Kenneth Skogsrud, som måtte bytte 200 ventiler på det siste storprosjektet.