NORGE LEKKER
Måtte bytte 200 vannstoppventiler
ST. HANSHAUGEN: Rørleggerne drukner i reklamasjoner på vannstoppventiler. Tek-en skaper mer problemer enn den løser, mener Kenneth Skogsrud, som måtte bytte 200 ventiler på det siste storprosjektet.
– Det siste prosjektet vårt var 466 leiligheter. Det startet med at vi måtte bytte 200 av vannstoppventilene på leverandørens regning. Nå nekter de å bytte flere og skylder på vannkvaliteten, sier Skogsrud.
Må rykke ut
Sjefen på Ringside Rørleggerbedrift er kritisk til regler og anbefalinger om lekkasjestoppere.
– De skaper så forferdelig mye bryderi for oss. Vi som har vært på en del større prosjekter, drukner i reklamasjoner, sier han.
De reklamasjonene kommer – ikke overraskende – gjerne etter kontortid.
– Det skjer ofte fredag kveld og lørdag formiddag. Da er det vannstoppventiler som slutter å virke, som går tomme for batteri eller som løses ut, uvisst av hvilken grunn.
Lager mer problemer
Bademiljø-bedriften Ringside holder til i Oslo.
– Én ting er vi som bor her. Men vi har kolleger som arbeider på hytter der folk kommer opp på fredagskvelden, peker Kenneth Skogsrud på.
Han understreker at han ikke vil kritisere noen leverandør.
– Vi har til gode å montere et merke som det ikke har vært trøbbel med, sier han.
– Min helt klare påstand om lekkasjestoppere er at her lager vi mer problemer enn vi løser. Og dette er merkeuavhengig.
Krangler ikke
I det store prosjektet med 200 ventiler som måtte byttes ut, var det også snakk om at de løste seg ut uten at det var noen lekkasje.
– Det er enten brukerfeil eller teknisk feil i produktet. Men når vi stiller oss overfor privatkunder med reklamasjonsrett – hvor mye tid skal du bruke på å krangle? Det er så mye bryderi og irritasjon med de produktene, sier han.
Fant opp lekkasjestopper
Lekkasjestoppere er en del av familiehistorien for Kenneth Skogsrud. Faren Ronnei Skogsrud fant opp forgjengeren til dagens lekkasjestoppere; en oppfinnelse som han senere solgte videre.
– Skal vi blankt følge tek17, blir det for dumt hvis vi bare skal sikre kaldtvannet og ikke varmtvannet i en kjøkkenbenk med oppvaskmaskin. Det spruter like mye av varmtvann, sier han.
– Og lekker det virkelig oftere fra en innbyggingssisterne sammenlignet med et standard klosett på et wc-rom uten sluk?
Dekker kostnadene
I tillegg til reglene er teknologien vanskelig. Leverandører kommer med løsninger som skal være fantastiske, som skal kunne koble seg opp mot smarthus – og så må de trekkes fra markedet kort tid etter. Da er det også rørleggeren som må inn og bytte. Samtidig risikerer rørleggeren en misfornøyd kunde som har blitt anbefalt et svakt produkt.
– Vi får dekket kostnadene våre. Men vi kan ikke drive rørleggerbedrift på å få dekket kostnader, sier Kenneth Skogsrud.
NORGE LEKKER
-
Varsler vannlekkasjer i 5.000 leiligheter
LILLESTRØM: De måtte tilby lekkasjestoppere for å gi kundene billigere forsikring. Sfty har tatt skrittet ut i verden med lekkasjevarslingen sin.
-
Ga bort lekkasjestoppere – unngikk to av tre vannskader
BÅLSTA: De gikk fra 60 tappevannskader i året til 20. Grunnen? Forsikringsselskapet ga alle kundene sine en vannfeilbryter, helt gratis.
-
Nordisk kamp mot vannskadene
Vannfeilbrytere, inspeksjoner og trykkprøving. Er det løsningen for å få bort noen av alle vannskadene? Vannskadeekspertene samler seg i august for å finne mulige svar.
-
Vannskaderekord, men færre skyldes håndverkerfeil
Forsikringsselskapene fikk inn 110.000 meldinger om vannskader i fjor. Det er flere enn noen gang, men tallet på håndverkerfeil og produktfeil går ned.
-
Falske lekkasjealarmer: Nå kan Waterguard finne svaret
En ny Waterguard skal finne svar på hvor mange av lekkasjealarmene som er falske. Fell Tech-direktør Cato Sandstrand vil gjerne arbeide sammen med bransjen for å finne bedre løsninger.
-
DiBK: Endrer ikke anbefalingene om lekkasjestoppere – innrømmer at reglene er kompliserte
Det er ingen planer om å endre bestemmelsene eller veiledningen om vannstoppventiler eller andre vanninstallasjoner. Det forteller Caroline Kongerud i DiBK, som også innrømmer at reglene er kompliserte.
-
Samlet bransje krever vannskadeendringer
Enhver vannskade kan bety at du har brutt teknisk forskrift. Nå har bransjen samlet seg om å forlange endringer i en veiledning som skaper problemer.
-
Oppfordrer til å snakke sammen om vannstoppventiler
Flere vannstoppventiler har ikke ført til færre vannskader. Thorn Fredrik Hemsen oppfordrer bransjen til å snakke sammen, se på tallene og finne ut hva som faktisk virker mot alle vannskadene.