RÅDGIVERENS ROLLE: VEIEN TIL BEDRE VVS-PROSJEKTER
Rådløs etter rådgiverhjelp
Han vet ikke hva han skulle gjort annerledes. Paul Ingvar Dekkerhus er egentlig sjef for et verft, men bedriften hans fikk også ansvaret da ventilasjonsanlegget ikke virket som det skulle.
Han er konsernsjef i Moen-Gruppen, og han er også daglig leder i datterselskapet Nærøysundet Kystservice (NK). Det var NK som bygde den nye dokkhallen til Moen Verft, og det var NK som tapte rettssaken og måtte ta ansvaret da det viste seg at ventilasjonsanlegget ikke holdt mål.
– Det var et anlegg som ble igangsatt om sommeren og som stoppet for første gang allerede i august. Det har ikke vært drift i det hele tatt. Jeg er veldig lite fornøyd med utfallet av rettssaken, sier Dekkerhus.
– Bør være profesjonelle
Nærøysundet Kystservice krevde erstatning av GK da ventilasjonsanlegget havarerte, men Frostating lagmannsrett fastslo at det var NKs ansvar at det gikk galt.
I ettertid kan ikke Dekkerhus forstå hva NK skulle gjort annerledes:
– Vi skulle hatt en mye mer profesjonell aktør på laget, men GK er egentlig en stor aktør. Så de bør jo være profesjonelle og hjelpe oss, sier han.
For å sammenligne priser
Det vi ønsket, var kompetansen til leverandøren slik at de kunne hjulpet oss med å prosjektere og tilpasse.
Paul Ingvar Dekkerhus
I rettssaken tapte Nærøysundet Kystservice fordi det som ble bygd, fulgte beskrivelsen som NK hadde gitt. GK hadde ikke ansvaret for å prosjektere anlegget. Når Nærøysundet Kystservice hadde hatt hjelp av en rekke rådgivere, var det heller ikke å vente at GK skulle ha reagert og gitt råd om endringer, ifølge retten.
– Men når du skal ha tilbud fra flere, må du jo ha en beskrivelse som er ganske entydig hvis du skal få noe sammenligningsgrunnlag. Ellers blir det å sammenligne priser på epler og bananer. I grunnlaget sto det at det skulle prosjekteres, men det fikk vi ikke medhold i i retten. Det vi ønsket, var kompetansen til leverandøren slik at de kunne hjulpet oss med å prosjektere og tilpasse, sier Paul Ingvar Dekkerhus.
Gir råd til kundene
Han sammenligner med jobben som Moen gjør til daglig:
– Vi driver skipsverft. Vi driver ombygginger og bygger nye båter. Det hender vi treffer borti redere som ikke er så gode på båt, men som gjerne skal ha ting gjort veldig fort. Da hender det vi må stoppe dem og fortelle dem at det må tegnes og beregnes, ellers blir det ikke godkjent i ettertid. Når du får såpass store jobber, må du legge godviljen i det og tenke at her skal det bli et bra anlegg. Hvis det ikke blir godt nok, har du en plikt til å varsle om det, sier Dekkerhus.
– Leverte på spesifikasjonen
Espen Nyland er partner i CMS Kluge, advokatfirmaet som førte saken på vegne av GK. Han har naturlig nok stikk motsatt konklusjon:
– Hovedpoenget er hvem som har ansvaret for hvem og hvem som har ansvaret for hva, sier han.
– Når det blir lagd en spesifikasjon og vi leverer på den spesifikasjonen – kan vi ha ansvaret for noe mer? spør han retorisk.
De bestilte og tok risikoen for å betale for en underutviklet løsning
Espen Nyland
– For det første mente vi at Nærøysundet Kystservice hadde fått det de hadde bestilt. De hadde ikke bestilt noe mer enn et allment ventilasjonsanlegg. Det dommen egentlig illustrerer, er betydningen av bestillerkompetanse og at du faktisk vet hva du har behov for, sier Nyland.
Det kan bli veldig komplisert, og i denne saken var forskere med doktorgrad inne og vitnet.
– Men i den grad du ønsker den typen løsninger som fordrer den typen kompetanse, så må du nesten få det inn i konkurransegrunnlaget ditt. Du kan ikke bestille en Lada og vente at du får noe annet.
– Mindreverdig
Espen Nyland sier at NK prøvde å spare penger, fikk advarsler, og laget så et konkurransegrunnlag som ifølge ham gir en mindreverdig ytelse.
– De bestilte og tok risikoen for å betale for en underutviklet løsning, sier han.
Dermed er han tilbake på bestillerkompetansen.
– Desto vanskeligere et prosjekt er, desto større grunn er det til å være nøye når du avklarer behovene dine og bestemmer deg for hva du har råd til, sier han og mener også at det ikke nytter å vise til noen plikt til å gi kunden råd om å gjøre ting annerledes:
– Når det er forbrukere som kjøper, da gir det en viss mening å påberope seg veiledningsplikt. Men i profesjonelle forhold der du blir bedt om å gi et tilbud på tre ukers varsel – hva slags mulighet har du til å veilede da? Du kan ikke si at fordi GK har all verdens kompetanse innomhus som kunne løst problemet, skulle de gjort det. Det er ikke det GK er engasjert for å gjøre, sier Nyland.
RÅDGIVERENS ROLLE: VEIEN TIL BEDRE VVS-PROSJEKTER
-
Bravida nekter å jobbe for rådgivere som Statsbygg bruker
OSLO SENTRUM: Bravida sier nei takk til å arbeide sammen med frittstående konsulenter som blant annet tar oppdrag for Statsbygg. – Vi er veldig godtroende i bransjen vår, sier Tore Bakke i Bravida.
-
Derfor sprekker de store prosjektene
OSLO SENTRUM: Målpris og samspill er det som skal til for å dempe konfliktnivået, ifølge Oneco-direktør Stine Undrum. Milliardbyggeprosjekter sprekker i snitt med 60 prosent.
-
Kritiske til advokatbruk
KLØFTA: Nyfusjonerte Assemblin Caverion er kritiske til det høye konfliktnivået på byggeprosjektene. – Advokaten kommer på banen rett etter oppstartmøtet, sier Knut Gaaserud.
-
– Rådgivere lar seg kjøpe
Noen rådgivere og konsulenter lar seg kjøpe, ifølge Mads Mysen. GK-direktøren kritiserer rådgivere for å være tendensiøse og produsere advokatmat.
-
Byggherren og rådgiverne fikk skylden
Hvilket ansvar har egentlig rådgiveren? Advokater og bransje er uenige etter en dom fra i vår. Ventilasjonsanlegget gjorde ikke den jobben som byggherren ønsket. Skylden fikk byggherren selv og rådgiverne.