NORGE LEKKER: TAKST OG TVIL
Skal gjøre lokale utbedringer enklere
BÅLSTA: De arbeider for å spre løsningene som gjør lokal utbedring enklere. Nå snakker svenske Sluta Riv også med de norske spesialistene i M-Tett.
Han kaller seg «valf-ortoped». Dennis Kristensen er viseadministrerende direktør i Sluta Riv, og han er også sjef i datterselskapet Valf & Ops. «Valf» er en forkortelse for vann, avløp, lekkasjesøkning, fukt, mens Ops står for «operation pipeline systems».
Omstridt reparasjon
Sluta Riv kaller seg for bygge- og eiendomsbransjens eneste reparasjonskjede. Men de arbeider på en måte som er temmelig omstridt i Norge. Når det blir en lekkasje eller skade, er hele poenget at det skal repareres; det skal ikke ikke rives og bygges nytt.
Det er den løsningen som ikke minst flere advokater kritiserer sterkt. Seriøse håndverkere mener at det ikke går an å delutbedre badet på en skikkelig måte, ifølge forbrukeradvokat Ola Fæhn.
– Her er det store og alvorlige rettssikkerhetsmangler, mener advokat Faizan Mahmud.
Sluta Riv bygger hele virksomheten på at de utbedringskritiske advokatene som oftest tar feil. Selvsagt blir bransjen mer bærekraftig ved å reparere mer og rive mindre, ifølge det svenske selskapet.
Produkter mot riving
På årets nordiske vannskadeseminar stilte valf-ortoped Dennis Kristensen opp med en rekke produkter for å gjøre det enklere å finne og utbedre lekkasjene. Her er slukmansjetten med sensor som svarer på om det er lekkasje uten at det er nødvendig å gå løs på gulvet og bryte tettesjiktet. Og ikke minst: Her er sonden som går inn i varmesystemet og finner ut akkurat hvor det lekker.
– Om du mister trykk i varmesystemet, kan rørleggeren se hvilken sløyfe som lekker. Men så har du problemer med å finne ut hvor lekkasjen er på den sløyfen. Alternativet for å finne det, er å rive baderomsgulvet, sier Kristensen.
Fikser hullet lokalt
I stedet går han inn i sløyfen med en sonde som fyller slangen helt ut til veggene og som sjekker trykket. Når sonden kommer forbi hullet, endrer trykket seg. Så finner du ut hvor sonden er og kan ta opp akkurat den ene flisen for å tette hullet.
– Du kan også gå inn med kamera i slangen, forklarer Dennis Kristensen.
Neste skritt blir å kutte slangen, sette den sammen igjen og legge inn en sensor.
– Hvis du da får en lekkasje igjen om to år, kan du først skanne den sensoren og sjekke om lekkasjen er på samme sted. Sensoren forteller om relativ fuktighet. Er den våt, er det der lekkasjen sitter, sier han.
– Når det er gjort, reparerer vi tettesjiktet og setter en fuktsensor i hvert hjørne.
Rotter og rørfornyelse
Kristensen sitter også med reparasjonsverktøy for dusjbrønner som rotter har gnagd hull i – en støpemal for å støpe ny bunn inni den eksisterende.
– Og nå har Wavin godkjent løsningen for å rehabilitere plastrør innvendig. Det har aldri gått an å rørfornye dem, men i dag kan vi gjøre det med ti års garanti, ifølge Kristensen.
Nå er Sluta Riv på vei inn på samarbeid i Norge, også.
– Vi har dialog med M-Tett, som vil jobbe med sensorer, forteller Dennis Kristensen.
NORGE LEKKER: TAKST OG TVIL
-
Lever av lokal utbedring
DRAMMEN: De rendyrker lokal utbedring. Det sparer kundene for store summer og miljøet for store belastninger, ifølge M-Tett.
-
Sintef kan ikke si at det er OK å reparere membran
Håndverkeren avgjør alt. Det finnes ingen fasit på om det er mulig å reparere en membran – alt avhenger av produktene og om håndverkeren kan jobben.
-
Her er kravene fra forsikringsselskapene
De stiller krav til både takstmannen og den som skal gjøre utbedringsjobben, sier forsikringsselskapene. Men i de fleste sakene trengs det ikke takst i det hele tatt.
-
Norsk Takst krever våtromssertifikat
Maks 20 prosent av omsetningen fra én kunde. Det skal sikre at takstmannen er uavhengig. Men den regelen gjelder bare for firmaer som er organisert i Norsk Takst.
-
Hardt ut mot takstmenn og lokal utbedring
OSLO SENTRUM: – Her er det store og alvorlige rettssikkerhetsmangler, sier advokat Faizan Mahmud. Han går hardt ut mot takstmenn som får betalt av forsikringsselskapet for å foreslå lokal utbedring gang etter gang.
-
Dommer spriker i alle retninger
ULLEVÅL: Har du egentlig fått den informasjonen du trenger når rapporten fra takstmannen ikke er laget akkurat som den skal? Svaret spriker fra den ene rettssaken til den andre.
-
Får varsler om takstmenn: Gjør som forsikringsselskapet vil
Både forbrukere og bransjefolk varsler om takstmenn som er kjøpt og betalt. De gjør som forsikringsselskapene sier, ifølge varslerne. Men i virkeligheten har nye regler gitt færre reklamasjoner på badet.