NORGE LEKKER: TAKST OG TVIL
Norsk Takst krever våtromssertifikat
Maks 20 prosent av omsetningen fra én kunde. Det skal sikre at takstmannen er uavhengig. Men den regelen gjelder bare for firmaer som er organisert i Norsk Takst.
Forsikringsselskapet vil lappe på membranen – altså ha lokal utbedring av badet etter en skade. Kunden vil ha full renovasjon. Ofte ender det med konflikt.
Da er det viktig hva takstmannen mener. Og rapporten fra takstmannen, den er det forsikringsselskapet som betaler.
Derfor er det viktig at de bygningssakkyndige er uavhengige. «Den bygningssakkyndige skal ikke la seg påvirke av utsiktene til nye oppdrag fra samme oppdragsgiver, og skal være uavhengig av partene i en aktuell bolighandel», heter det i forskriften til avhendingslova.
Maks 20 prosent
– Det finnes ikke lovfestede regler på hva det betyr å være uavhengig. Det vi sier, er at hvis du har mer enn 20 prosent av omsetningen din fra samme part, er det ikke sikkert at du er uavhengig lenger, sier Daniel Ø. Helgesen.
Han er administrerende direktør i Norsk Takst. Bransjeorganisasjonen for takstforetakene driver i en bransje som ikke er regulert. Norsk Takst vil helst stoppe ukyndige takstmenn.
– Bygningssakkyndige bør tilfredsstille klare kompetansekrav, mener organisasjonen.
– Medlemmene våre må tåle å være i konkurranse mot dem som er uorganiserte. Men vi får tilbakemeldinger på at en del av forsikringsselskapene kanskje bruker de samme folkene litt for ofte, sier Helgesen.
Ønsker kompetansekrav
Han liker ikke å stå i mediene og klage på uorganiserte konkurrenter.
– Det er mange av dem som er dyktige folk. Det vi ønsker, er kompetansekrav og uavhengighetsregler. Det ønsker vi for resten av bransjen, også. Vi ønsker at de som opererer i boligene, skal ha en kompetanse som er etterprøvbar, sier han.
Helgesen mener at kompetanse og uavhengighet henger sammen:
– Hvis du er skolert i det du gjør, så evner du å stå imot.
Krever våtromssertifikat
Medlemmene i Norsk Takst skal blant annet ha bevis på at de kan våtrom:
– Alle hos oss har våtromssertifikat. Det er et kriterium for å få lov til å være medlem. Typisk utdannelse for medlemmene våre er byggmester, murmester, fagskoleingeniør eller ingeniør. I tillegg må du ta en egen takstutdanning hvor et av elementene er våtromskurset hos Fagrådet for våtrom, sier Helgesen.
Dermed skal de bygningssakkyndige blant annet være i stand til å gjøre seg opp en mening om lokale utbedringer etter skader på et bad.
Lokale utbedringer
– Vi er skeptiske til lokal utbedring, men vi ser at Fagrådet aksepterer det under en del forutsetninger. Dette er en faglig diskusjon som vi til en viss grad er med i, men vi har ikke en offisiell holdning til lokale utbedringer, sier takstdirektøren.
– Vi ønsker at arbeidet skal gjøres riktig og varig. Så må vi vel akseptere at lokale utbedringer kan fungere i enkelttilfeller, men det er en del forutsetninger. Hvis forsikringsselskapene fremmer de løsningene, så må de stå inne for at det funker og ta risikoen i ettertid, sier Daniel Ø. Helgesen.
Håper på endring
I arbeidene med avhendingslova lå det inne et forslag om kompetansekrav for å kunne tilby tilstandsrapporter.
– Det bør tas frem igjen. Sammen med kompetansekravene bør også bestemmelsen om at takstingeniøren skal være uavhengig av alle andre profesjonelle parter, gjøres tydelig. I praksis er det umulig å være objektiv og reelt uavhengig hvis alle oppdragene kommer fra samme oppdragsgiver, sier han.
Han har tro på at det kan bli endringer.
– Allerede på Arendalsuka i fjor kom det nye og positive signaler fra flere partier som tidligere har vært skeptiske til dette, sier Helgesen.
NORGE LEKKER: TAKST OG TVIL
-
Lever av lokal utbedring
DRAMMEN: De rendyrker lokal utbedring. Det sparer kundene for store summer og miljøet for store belastninger, ifølge M-Tett.
-
Sintef kan ikke si at det er OK å reparere membran
Håndverkeren avgjør alt. Det finnes ingen fasit på om det er mulig å reparere en membran – alt avhenger av produktene og om håndverkeren kan jobben.
-
Her er kravene fra forsikringsselskapene
De stiller krav til både takstmannen og den som skal gjøre utbedringsjobben, sier forsikringsselskapene. Men i de fleste sakene trengs det ikke takst i det hele tatt.
-
Hardt ut mot takstmenn og lokal utbedring
OSLO SENTRUM: – Her er det store og alvorlige rettssikkerhetsmangler, sier advokat Faizan Mahmud. Han går hardt ut mot takstmenn som får betalt av forsikringsselskapet for å foreslå lokal utbedring gang etter gang.
-
Dommer spriker i alle retninger
ULLEVÅL: Har du egentlig fått den informasjonen du trenger når rapporten fra takstmannen ikke er laget akkurat som den skal? Svaret spriker fra den ene rettssaken til den andre.
-
Får varsler om takstmenn: Gjør som forsikringsselskapet vil
Både forbrukere og bransjefolk varsler om takstmenn som er kjøpt og betalt. De gjør som forsikringsselskapene sier, ifølge varslerne. Men i virkeligheten har nye regler gitt færre reklamasjoner på badet.