NORGE LEKKER: TAKST OG TVIL
Sintef kan ikke si at det er OK å reparere membran
Håndverkeren avgjør alt. Det finnes ingen fasit på om det er mulig å reparere en membran – alt avhenger av produktene og om håndverkeren kan jobben.
Mange er interesserte, mange har testet, og noen har fått det til.
– Det er flere som har gjort ulike tester hos oss. Noen har lykkes med å reparere fabrikkerte skader i tettesjiktet. Andre har mislykkes med det samme, forteller forskingsleder Pål Harstad i Sintef Community.
Ingen generell attest
Han konstaterer at påstrykningsmembraner og reparasjon er et tema som engasjerer mange.
– Vi kan ikke gi en generell attestasjon på at reparasjoner av påstrykningsmembraner er OK. Det kan vi ikke si, for det er så mange faktorer som spiller inn på om det lykkes, sier han.
Det er spørsmål om hva slags skade det er, hvor omfattende den er og hvilken type materialer som er brukt. Påstrykningsmembraner er vanskeligst. Foliemembraner er tydeligere.
– Én påstrykningsmembran kan være påført tykt. Der har du litt å gå på med overlapp på reparasjonsflekken. En annen kan være påført tynt eller ha blitt sprø. Da er det vanskelig å se den. Det er så mye som avgjør om det er mulig å få til på bra vis, og vi har sett bevis på begge deler, slår Harstad fast.
Kompetanse viktigst
Noen lykkes. Noen gjør det ikke.
– Det viktigste er kompetansen til den som skal utføre det. Hvis du har lang erfaring og kunnskap om de ulike materialene og fabrikatene, har du større mulighet til å gjøre en grundig vurdering. Kanskje du ser at det ikke er håp når du får blottlagt det stykket der du hadde forventet at feilen ligger. Mens en annen tror han ser noe av membranen og setter i gang, sier han.
– I neste omgang kan det være at den erfarne reparatøren sier at her er det friskt og godt materiale; dette klarer jeg å lage en god overlapp mot, sier han.
Passer de sammen?
Pål Harstad og kollegene i Sintef har sett mange ganger i labben at det er store forskjeller på hvor godt produkter passer sammen.
– Et fabrikat kan være veldig bra i seg selv, men vanskelig å lappe sammen med et annet, peker han på.
Det er ikke våtromssertifikatet som avgjør om du klarer å få til lokal utbedring på et baderom.
– Det har rett og slett med erfaring og praktisk forståelse av både tettesjikt, materialegenskaper, elde og ikke minst hvor i badet det er behov for reparasjon. Er det inne i dusjsonen, blir konsekvensene mye større enn om det er borte ved døren, sier Harstad.
Egen membranutdannelse?
Tidligere har Sintef diskutert om det burde være en egen utdannelse i det å reparere membraner. En bokstav i våtromssertifikatet, for eksempel, som viser at du har gjennomført spesialutdannelsen.
Å si at løsningen er Sintef-godkjent, derimot, det går ikke.
– Når et firma sier at dette er testet hos Sintef, er ikke det uriktig. Men det å ha gjort en test her er ikke det samme som at metoden har teknisk godkjenning, ifølge Pål Harstad.
Byggkeramikkforeningen har publisert to fagartikler om å reparere membraner.
– Vi synes det er fint, men det er ikke en standardisert metode som Sintef stiller seg bak. Det er likevel viktig å presisere at vi ikke er kategoriske motstandere av lokale reparasjoner. Tvert imot: Med tanke på bærekraft ser vi absolutt at det taler for reparasjon i stedet for omfattende riving, sier Harstad.
NORGE LEKKER: TAKST OG TVIL
-
Lever av lokal utbedring
DRAMMEN: De rendyrker lokal utbedring. Det sparer kundene for store summer og miljøet for store belastninger, ifølge M-Tett.
-
Her er kravene fra forsikringsselskapene
De stiller krav til både takstmannen og den som skal gjøre utbedringsjobben, sier forsikringsselskapene. Men i de fleste sakene trengs det ikke takst i det hele tatt.
-
Norsk Takst krever våtromssertifikat
Maks 20 prosent av omsetningen fra én kunde. Det skal sikre at takstmannen er uavhengig. Men den regelen gjelder bare for firmaer som er organisert i Norsk Takst.
-
Hardt ut mot takstmenn og lokal utbedring
OSLO SENTRUM: – Her er det store og alvorlige rettssikkerhetsmangler, sier advokat Faizan Mahmud. Han går hardt ut mot takstmenn som får betalt av forsikringsselskapet for å foreslå lokal utbedring gang etter gang.
-
Dommer spriker i alle retninger
ULLEVÅL: Har du egentlig fått den informasjonen du trenger når rapporten fra takstmannen ikke er laget akkurat som den skal? Svaret spriker fra den ene rettssaken til den andre.
-
Får varsler om takstmenn: Gjør som forsikringsselskapet vil
Både forbrukere og bransjefolk varsler om takstmenn som er kjøpt og betalt. De gjør som forsikringsselskapene sier, ifølge varslerne. Men i virkeligheten har nye regler gitt færre reklamasjoner på badet.