JUNGELTELEGRAF: Mens Mittanbud forteller om rekord, har Walter Utvik fremdeles mer tro på jungeltelegrafen – men han bruker anbudsnettjenesten, også, til å få nye oppdrag.
JUNGELTELEGRAF: Mens Mittanbud forteller om rekord, har Walter Utvik fremdeles mer tro på jungeltelegrafen – men han bruker anbudsnettjenesten, også, til å få nye oppdrag.

Mittanbud 64 prosent opp, men dyrt for rørleggeren:
– Du må ha volum for at det skal lønne seg

Mittanbud har fått inn 64 prosent flere rørleggeroppdrag enn i fjor og har nettopp satt oppdragsrekord.

Published Last updated

– Men du må ha volum for at det skal lønne seg å bruke dem for å få jobber, sier Walter Utvik i Sofienberg Rør.

Mesterbedriften på Billingstad i Asker er blant dem som bruker Mittanbud til å få nye oppdrag. Det er ikke gratis.
– Man må avveie om det koster mer enn det smaker. Det koster å ha folk på befaring. Du skal ha godt volum for å dekke det opp, sier Utvik.

Han kan sammenligne med både bygg- og elektrofirma i Sofienberg Gruppen.

Pris per jobb

– Byggavdelingen har god nytte av Mittanbud, for der er prisen per jobb mye høyere. For dem kan en jobb være 250–300 000 kroner. Det er annerledes for oss rørleggere: Det kan være snakk om noen få tusenlapper. Da blir det ikke lønnsomt, ifølge Walter Utvik.

Han mener likevel at Mittanbud er nyttig som påfyll når det er stille på andre jobber. Generelt synes han at det fremdeles er lite å hente for en rørleggerbedrift på digital markedsføring:

Jungeltelegraf

– Vi har prøvd en del på Facebook. Men jeg kan ikke si det gir noe. Annonsering? Vi brukte Google mye en periode, men det svarte seg heller ikke å legge masse penger i. Det gjelder å være synlig på nett, for kundene finner deg der, men det viktigste er fortsatt å bruke tid, bruke jungeltelegrafen og gjøre skikkelig arbeid, sier han.

Dessuten peker han på at alle kan gi gode og dårlige anmeldelser. Negative tilbakemeldinger i sosiale medier hefter mer enn de positive.

For enkle løsninger

Sofienberg Rør har 18 ansatte. Fire lærlinger er på vei inn i faget.
– Når vi kommer ut på befaring, merker vi at det er mange som får tilbud fra useriøse. De sier at «det er fint å se at det kommer en seriøs bedrift», sier Utvik.

Da snakker han ikke bare om svart arbeid, men like mye om konkurrenter som velger billige og mangelfulle løsninger:
– Slik som å bruke vannstopper – veldig mange gjør ikke det. Tilbakeslagsventil har vært standard i årevis. Og ekspansjonskar på varmtvannsbereder. Det er mange som tar de snarveiene. Det hører jeg hos grossisten, også. Her i Asker hvor alle skal ha vannmålere, må du også ha tilbakeslagsventil. Jeg hører at noen ikke legger inn det i prisen, for da får du ikke jobbene. Det er ikke greit! sier rørleggermester Walter Utvik.

Rekordstor pågang

Daglig leder Håvard Bungum i Mittanbud mener at koronakrisen er et godt argument for rørleggeren for å tenke mer digitalt.
– Mens store deler av håndverksbransjen melder om lav etterspørsel, opplever vi det motsatte. Pågangen fra privatpersoner som trenger håndverkere til å få utført et prosjekt, har aldri vært større, sier han.

Mittanbud har satt rekord i andre halvdel av april med 8600 nye jobber på en uke. Oppdrag til rørleggere har hatt en vekst på 64 prosent fra i fjor til i år.