Svindlere på Mittanbud:
Tilbudt sofa for rørleggerjobb
Rørleggeren tok kontakt om en jobb og ble tilbudt både Iphone-formidling og en sofa som betaling. – Sjekk kunden før du tar jobben, råder Sjur Horgen.
Rørleggeren i Spikkestad svarer på jobber på Mittanbud iblant. I 99 av 100 tilfeller er det ikke noe problem, men svindlere og «luringer» finnes blant de potensielle kundene, også, peker han på.
– Når jeg svarer på en jobb, sjekker jeg alltid navn og telefonnummer. Denne gangen kom det opp at nummeret var involvert i flere svindelsaker med å selge dårlige ting og ting som aldri kom, forteller han.
Magefølelse
Horgen går ut og advarer kolleger mot å ta alle kunder for god fisk. Hvis magefølelsen sier at noe ikke er helt som det skal, så er det ofte ikke det. I dette tilfellet var det flere grunner til å fatte mistanke:
– Jeg stusset da jeg fikk svar om at han hadde mistet telefonen sin og spurte om han kunne kjøpe en Iphone 11 Pro og legge den på regningen, så skulle jeg få betalt når jobben var ferdig. Han lurte også på om han kunne få kjøpe en sofa og levere. Jeg begynte å stusse og tenkte at «dette stemmer ikke», forteller han.
Google og Facebook
Det er første gangen han har vært borti et slikt tilfelle, og denne gangen hadde bestilleren ute flere jobber i forskjellige fag.
– Det er greit å rope et varsko om at folk må følge med litt og ikke være blåøyde, sier Horgen.
Rådet hans er ganske enkelt å bruke Google og Facebook for alt det er verdt. På Mittanbud må jo kunden oppgi navn og adresse.
– Der jeg fant alle disse sakene, var på telefonterror.no, forteller han.
Horgen understreker at han ikke har noe bevis for at det har skjedd noe ulovlig, men selv takket han ganske enkelt nei til oppdraget. Det er ikke ukjent å få kunder som ikke gjør opp for seg.
– I øyeblikket har jeg to saker som pågår og 370 000 kroner utestående. Det er så gammelt at jeg har kommet over den verste kneika nå, men jeg har advokat som holder på, forteller han.
Ukjent for Mittanbud
Daglig leder Håvard Bungum i Mittanbud regner med at håndverkerne er vant til å håndtere kunder som kan bli et problem.
– Bruk sunn fornuft og tenk gjennom «er dette en kunde jeg har lyst til å jobbe for?», oppfordrer han.
Mittanbud arbeider mye for å holde useriøse «håndverkere» unna tjenesten, men har nesten aldri vært borti tilsvarende saker der det er forbrukeren som driver med lureri.
Svartelister forbrukere, også
– Men vi har også svartelistet forbrukere. Spør de for eksempel om svart arbeid, blir de også svartelistet, sier han og forteller historien om den gangen «TV 2 Hjelper Deg» skulle prøve å bevise at det foregår mye svart arbeid.
– De la ut en jobb der de spesifikt spurte om svart arbeid. Det første til at vi svartelistet journalisten. Vi leser gjennom hver eneste jobb før den går ut til håndverkerne, og vi har jo også automatiske sjekker som går på forskjellige ord, sier han.
Håvard Bungum råder håndverkerne til å bruke skriftlige avtaler.
– Det er noe av det viktigste for håndverkeren. Da blir det ikke så mange konflikter etterpå. Skriftlig avtale tjener forbrukeren, og det tjener håndverkeren. Den trenger ikke å være så veldig avansert – bare hva som skal gjøres, når jobben skal være ferdig, hvor mye det skal koste, hva som er inkludert og hva som ikke er inkludert, sier han.