30 000 BAD: Mittanbud er oppe i ti prosent av ROT-markedet.
30 000 BAD: Mittanbud er oppe i ti prosent av ROT-markedet.

Mittanbud: Folk vil ha proffe håndverkere, ikke billige

Badet er det rommet som flest vil pusse opp. Det er også der privatkundene er mest opptatt av at jobben gjøres profesjonelt.

Published Last updated

31 516 nordmenn la ut jobber på badet på Mittanbud i fjor. Nesten like mange – 29 192 – ville pusse opp på kjøkkenet.

Det viser den nye oppussingsrapporten fra anbudsnettstedet. Rommene som trenger en rørlegger, er viktigst å få pusset opp, med andre ord. Likevel er det snekker kundene helst vil ha tak i, mens maler, elektriker, murer og rørlegger hver fikk snaue 30 000 oppdrag i fjor.

Ti prosent av markedet

Ifølge rapporten står Mittanbud nå for rundt ti prosent av hele rot-markedet for boliger i Norge. Det er snakk om sju milliarder kroner, en kvart million oppdrag som ble lagt ut, og en snittpris på håndverkerjobbene på 60 000 kroner. Hver tiende jobb har et budsjett på over 200 000.

Selv melder anbudstjenesten at pris betyr lite for kundene. «Pris blir trukket frem som det minst viktige av brukerne på Mittanbud. Folk vil heller ha proffe håndverkere enn billige», heter det i oppussingsrapporten.

Alle er «like gode»

– Mange vil nok la seg overraske over at pris ikke topper listen, men dette bekrefter at folk er mer opptatt av at bedriften er seriøs og kan levere tjenester av høy kvalitet enn at de skal betale minst mulig for oppdraget, sier daglig leder Håvard Bungum.

– Badet er det rommet folk er mest opptatt av at jobben utføres profesjonelt og med kvalifisert arbeidskraft.

Hvem som er proffe, det er det derimot ikke bare enkelt å finne ut. Mittanbud er omtrent som så mange andre nettjenester som lar forbrukerne gi karakter: Nesten alle gir fullt hus. Det skiller nesten ingenting mellom bedriftene: Gjennomsnittet for alle som er vurdert, er 4,68 på en skala som går til 5.

Rot irriterer mest

Privatkundene er også spurt om hva som irriterer dem mest når de får pusset opp. Her peker rot, utilgjengelige rom og tid seg ut på toppen.

26 prosent irriterer seg over rot i og rundt hjemmet. Med andre ord: Rydder du etter deg før du går fra arbeidsstedet, så får du mer fornøyde kunder.

Andre råd: Minimer tiden der et rom er helt utilgjengelig – 25 prosent irriterer seg over at de ikke kan bruke rommet som pusses opp. Og: Vær tydelig på hvor lang tid jobben tar.

Også uoversiktlig budsjett irriterer mange.

De siste fem årene har Mittanbud gått fra snaue 100 000 til over 250 000 registrerte oppdrag. 2020 startet enda bedre: Vanligvis er vinteren lavsesong, men i år gir det varme været rekordvekst.

Powered by Labrador CMS