BILPARKEN: De har samme dekor på alle bilene – fra venstre Arne Vinar, Aleksander Vinar, Fredrik Wold og Andreas Vinar.

Naken bil-dame vekker reaksjoner

MYSEN: På rørleggerbilene har de bilder av en naken dame som sitter på do. Vinar VVS & Sønn møter motbør for markedsføringen sin. De som ikke tåler litt humor i hverdagen, får få seg en lykkepille, kontrer daglig leder Arne Vinar.

Publisert

Mysen-bedriften er slett ikke den eneste i Norge som bruker do-humor på bilene sine. Andre har også illustrasjoner på bildørene av noen som sitter på porselenet, plassert slik at bildet passer sammen med overkroppen på den som sitter inne i bilen.

– Tomler opp!

Forskjellen er påkledningen. Der andre dørdekorasjoner sitter med buksene på knærne, men ellers ikke har tatt av seg mer enn de trenger for å få utrettet ærendet sitt, har damen på bilene til Vinar kastet det meste. Hun har en liten, rød truse dratt ned til midt på leggene – ellers er hun splitter naken, og bare sittestillingen og bilvinduet skjuler de mer intime detaljene.

– Det har vært mange reaksjoner og veldig mange tomler opp. Vi trenger litt humor i hverdagen, sier Arne Vinar.

Nytt selskap

Rørleggeren på Mysen startet aksjeselskap og byttet firmanavn da sønnen Andreas ville bli med som voksenlærling. Nå har Andreas svennebrev, Fredrik Wold er ansatt, yngstesønn Aleksander har utplassering, en kontoransvarlig er på vei inn i firmaet, og sjefen er på jakt etter enda en rørlegger.

– Jeg hadde gått med idéen i over 20 år, men da jeg startet helt nytt selskap, fant jeg ut at nå måtte jeg sette den idéen ut i livet. Når du har drevet for deg selv siden 1995, har du bygd deg opp en kundemasse og trenger ikke den typen markedsføring. Men da han kom inn, måtte vi øke arbeidsmengden og kundemassen. Dette er en skikkelig gimmick, og nå er det mange som kjenner oss igjen på bilene, forteller Arne Vinar.

Vil helst tie det ihjel

Ikke alle er like fornøyde med en rørleggerbedrift som markedsfører seg med lettkledde damer:
– Jeg ville aldri handlet hos en sånn rørlegger. Jeg skjønner at det er den humoren som har vært i faget hvis vi tenker litt bakover i tiden, men verden har endret seg, sier Eli Hermine Heyerdahl Eide.

Hun er blant annet styreleder i Ingeborg-nettverket. Egentlig vil hun helst tie ihjel slik markedsføring.
– Dette er et omdømmeproblem; det er slikt som setter rørleggeren i en harrytass-bås. De fleste synes ikke vi skal være der lenger. Det er mye morsom rumpesprekk-humor, også, men den er ikke med på å løfte bransjens omdømme, sier hun.

Eide er klar på at ikke all PR er god PR.
– Sånn type markedsføring som spiller på kjønn og sex, gir ikke flere kunder eller større omsetning. Du ekskluderer deg som bedrift for veldig mange kvinner og veldig mange oppegående menn. Også de fleste menn i bransjen er såpass oppegående at dette ikke hører hjemme i 2021, sier hun.

– Kolliderer med samfunnssynet

Det er Tor W. Andreassen helt enig i. NHH-professoren er ekspert på markedsføring og merkevarebygging.
– Eksempelet er klart i kollisjon med det generelle samfunnssynet om bruk av kvinnekroppen på en ikke naturlig måte i markedsføringen av varer eller tjenester. Samtidig vitner det om en «gutte-kultur» enten i bedriften, ledelsen eller i bransjen. Ingen av delene er av det positive slaget og noe man må forvente at moderne virksomheter holder seg unna, sier han.

– Det eneste som kan «redde» dem, er at det på den andre døren er en mann i tilsvarende positur og påkledning, sier Andreassen.

VB-sjef Øystein Kjellsen har skrevet i VG om hvordan rørlegger kan bli det nye kvinneyrket. Han vil nøye seg med å fronte egen kjede og sitt eget personlige syn og ikke si så mye om andre.
– Men VB er en kjede der det er plass for alle. Vår erfaring er at det er lønnsomt å satse på kvinner, sier han. Hvis du har behov for grov humor, kan du ta det hjemme, mener Kjellsen.

Bilde tatt på oppdrag

Heller ikke Vinar VVS & Sønns egne samarbeidspartnere har særlig sansen for nakne damer.
– Vi hadde en diskusjon med VVS Fagmann, for vi er medlem der. De skulle ha det i bladet sitt, men de kunne ikke ta bilde av bilen min, smiler Arne Vinar.

Men ellers forteller han om overveiende positive reaksjoner:
– 99 prosent er positive. Barna ler, noen kjører forbi oss og filmer. De som ikke tåler litt humor, får få seg en lykkepille, sier han.

Og selve bildet? Det har en lokal fotograf tatt på oppdrag fra Vinar VVS & Sønn.

Powered by Labrador CMS