Rørleggerbedrift sparer 600.000 på overgang til elbil

Søstrene Amundsen går mot strømmen.

Published

I mars vil 11 av 13 firmabiler være elbiler hos Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS. Innsparingene er så store at Line Amundsen Volle ikke skjønner at ikke flere skifter til elbil.

Tekst og foto: Arne Kongsnes
– Det er mange som sier jeg er sprø, men det skal jeg være. Vi tør å gå mot strømmen. Det er viktig å skille seg ut, prøve nye ting, sier daglig leder Line Amundsen Volle (42) i Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS på Rosenhoff i Oslo.Selskapet har 17 ansatte: ni rørleggere, inkludert tre lærlinger, to tømrere og to flisleggere, resten er stab. Fra nyttår kommer den fjerde lærlingen og dermed er bedriften - som har totalprosjekter på bad som spesialitet – oppe i 18 ansatte.Elbilsatsingen selskapet nå gjennomfører, skiller seg klart ut. Salget av vare-elbiler går nemlig fortsatt tregt i Norge: Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken for oktober 2018 viser at bare 131 (3,6 prosent) av 3.690 nye varebiler var elbiler.

Rekkevidden øker

I dag består Søstrene Amundsens elbilpark av varebilen Nissan E-NV200 og tre personbiler: To Hyundai Ioniq og en Tesla S85.Rundt 1. mars i 2019 leveres ikke mindre enn åtte splitter nye Nissan E-NV200, som kommer med nytt batteri på 40 kWt. Rekkevidden er oppgitt til 301 kilometer ved bykjøring –en tredobling fra dagens modell.Dermed vil det bare være igjen to dieselbiler av firmaets ti varebiler. En av dem skal erstattes med en stor VW Crafter. Den skal håndtere tomannsjobber som større vareleveranser og ikke minst avfallshåndtering.

Svært lønnsomt regnestykke

Line Amundsen Volle har regnet på innsparingene. Her er noen månedstall:

  • Diesel: 24.000 kroner
  • Bompenger: 11.000 kroner (bompenger for elbil kommer i 2019, men de er vesentlig lavere)
  • Parkering: 12.000 kroner (gratis for elbil)
– Tar vi med vedlikeholds- og servicekostnader og gode innkjøpsbetingelser kommer vi til å spare minst 50.000 kroner i måneden – 600.000 i året – på overgangen til elbil, forklarer Amundsen Volle.For å sette det litt i perspektiv: I 2017 fikk Søstrene Amundsens Rørleggerbedrift AS et driftsresultat på 633.000 kroner av en omsetning på 19,8 millioner kroner.  Elbilinnsparingene vil slå direkte ut i resultatet.Elbil handler ikke bare om penger:– De som går over til elbil, går aldri tilbake. Det er vanskelig å sette fingeren presist på hvorfor, men det handler også om følelser: Gleden over en stillegående bil som er varm i det du skrur den på, sier Amundsen Volle.

Mange positive effekter

Den daglige lederen har større ambisjoner enn bare å spare på selve bilutgiftene:– Elbil betyr også at vi blir mer bevisste, vi planlegger kjøringen enda bedre. Dermed unngår vi bomturer og unødvendig kjøring. En bomtur koster deg fort 1.000 kroner timen, blir vi kvitt fem bomturer per bil per måned, sparer vi 50.000 kroner.Et annet innsparingseksempel: Servicesjef Kjetil Ahlsen har firmaelbilen Hyundai Ioniq. Hver dag pendler han 15 mil tur/retur Moss – med tre kollegaer i bilen.

Viktig å forankre

Line Amundsen Volle understreker viktigheten av å involvere de ansatte i beslutningen om overgang til elbil.– Vi har involvert alle ansatte i beslutningen, det tror jeg er avgjørende for en god aksept internt i bedriften. Det krever nemlig litt endring i planlegging og kjøremønster og gå over til el, og de ansatte må få god oppfølging i forkant.Når alle bilene er på plass, skal elbilsatsingen også brukes i profileringen mot kundene. Selskapet vurderer også å bli sertifisert som miljøfyrtårn.

Effektiv drift

Line Amundsen Volle og Mari-Ann Amundsen eier halvparten av bedriften hver. De liker å være tidlig ute med nye ting:

  • Digital administrasjon: papirløse prosjekter og dokumentasjon til kundene gjennom boligmappa.no
  • Digital lagerstyring: 100 prosent digitalt, også på hva som finnes i bilene. Dermed kan rørleggerne bare slå opp på sin digitale enhet for å finne ut om bilen inneholder det den trenger av varer for jobben.
  • Timeprisen ligger 100 kroner over bransjenormalen. Både minstepris og oppmøtepris er innført som en følge av stadig svakere marginer på varesalget.

Søker Enova om støtte

Nå gjenstår det en ting i elbilprosessen: Å søke støtte hos Enova, som dekker inntil halvparten av merkostnaden ved overgang til nyttekjøretøy med nullutslipp.– Merkostnad? Det må i så fall være innkjøpsprisen, sier Line Amundsen Volle.