KOM FORT: Tre generasjoner med rask reaksjon – Torje, Sofie og Petter Langholm.
KOM FORT: Tre generasjoner med rask reaksjon – Torje, Sofie og Petter Langholm.

– Vi prøver å levere service med et smil

De er bedre på badet enn i senga, og de skammer seg ikke over å komme fort.

Published Last updated

– Vi prøver å levere service med et smil, sier Petter og Sofie Langholm.

Far og datter Langholm eier og driver Agder Rørspyling. Det gjør de med glimt i øyet.
– Det er en spøk som har utartet, konstaterer Petter Langholm.

Han fikk beskjed om at «Du er jo kjent for å komme fort». Så gikk han til datteren og spurte om de skulle tørre å sette det som slagord på firmabilen.
– Jeg sa ja. Det var jo bare å bytte hvis det ikke traff, sier Sofie Langholm.

Når Rema 1000 kan ha trøbbel i tårnet, så kan godt en liten rørspylebedrift i Søgne fortelle at den er bedre på kjøkkenet og badet enn i senga, mener de to.

Opp med munnviken

– Vi har prøvd å profilere oss med biler som er iøynefallende, og så har vi hele tiden prøvd å levere service med et smil, sier Petter Langholm.

Den tiden slagordene har prydet bilen hans, har han fått én halvveis negativ kommentar. Kunder flest smiler og ler.
– Hvis jeg rygger opp til deg, er du gjerne i dårlig humør fordi det flommer over i kjelleren. Får jeg deg til å dra munnviken bitte lite grann opp, så blir jobben mye enklere, sier han og forteller om en tidligere arbeidsgiver som fikk gode tilbakemeldinger på å fortelle at «shit happens».

Men det er alvor bak slagordet.
– Du kommer når du skal. Hvis en rørlegger ringer, skal jeg kunne gi svar der og da og si at jeg er hos ham om tre kvarter. Det er der vi greier å ta innersvingen på de store, sier han.
70 prosent av oppdragene til Agder Rørspyling kommer via rørleggere eller byggforvaltere og vaktmestere.

Tunge rapporter

Langholm og Langholm snakker seg gjerne gode og varme om å styrke faget, også. De mener det er fornuftig at Rørinspeksjon Norge arbeider for å få til en fagordning. Derimot mener de at løsningen som mange andre velger, er for tungvinn.

– De store aktørene skriver veldig tunge og kompliserte rapporter. Det er fordyrende for kunden. Kunden trenger å vite at «det 75-røret er tæret i stykker». Men hvis jeg skal arbeide for forsikringsselskapene, forventer de en Rørinspeksjon Norge-rapport. Den koster 5000 kroner og er veldig tidkrevende. Slike rapporter er greie nok til sine oppgaver, men ikke til de enkle, primære behovene, sier senior.

Dropper industri

I firmaet satser de på at de ansatte arbeider fire uker og har to uker fri. Mindre overtid og gunstige arbeidsavtaler skal få folk til å trives. Nå er de blitt fire i firmaet.
– Vi gjør alt i spyling av rør for privatkunder og små næringsbygg. Industrien ønsker vi å holde oss unna, for det er rett og slett så mye papirarbeid, sier Sofie Langholm.

Vondlukt med tek10

De to forteller om kunder som vil ha kamerainspeksjoner, men at de gjerne spør om de ikke skal ta en røyktest først. Den avslører ofte hullene veldig raskt. Ellers merker de at balansert ventilasjon og tek10 førte med seg større og større luktproblemer.

– Det spennende med dette yrket er at ingenting er likt. Det er ikke noe standardoppdrag. Du er nødt til å gå inn med et åpent sinn. Til og med der det er tegninger, er det ikke alltid kart og terreng stemmer overens, sier Sofie og Petter Langholm.