DOM
Vasket ikke kanalene på tre år – dømt for uaktsomhet
OSLO SENTRUM: For første gang er en restaurantsjef straffet etter en ventilasjonsbrann. Hun fikk 45 dagers betinget fengsel etter en brann som begynte med glør fra grillen som tente på fettet i en skitten kanal.
Sjefen på en restaurant på Grünerløkka i Oslo er dømt etter at uaktsomheten hennes forårsaket en brann som lett kunne ført til tap av menneskeliv.
– Daglig leder og styreleder i en næringsvirksomhet plikter å ha nødvendig kunnskap om alminnelige vedlikeholds- og rengjøringsrutiner, slår Oslo tingrett fast i en dom.
Glør fra kullgrillen
Det var i april i fjor at det brøt ut brann i restauranten. Brannen spredte seg gjennom ventilasjonsanlegget og ut til bakgården. Både gjester, ansatte og beboere måtte evakueres.
Brannen oppsto i ventilasjonen, ifølge dommen fra Oslo tingrett. Restaurantsjefen var ikke enig i det. Hun mener at brannen startet i motoren til ventilasjonsanlegget. Et vitne som driver en ventilasjonsbedrift, forklarte det samme.
Men det er ikke dommeren med på. Undersøkelsene til vitnet er mangelfulle, heter det i dommen. Brannårsaken var åpen ild i form av glør fra kullgrillen. Den «antente fett- og støvansamlingen i ventilasjonsrøret».
Fett, støv og sot
Dermed var spørsmålet om det var uaktsomt av den daglige lederen i restauranten å ikke gjøre godt nok rent og ikke oppfylle kravene til vedlikehold av ventilasjonsanlegget.
En politioverbetjent og en branninspektør som arbeidet på brannstedet, fortalte at det var funnet omfattende mengder fett, støv og sot i kanalene og at dette førte til betydelig brannfare. Tingretten mener at fett- og sotansamlingen var enda større før brannen brøt ut, siden noe av den brant opp.
Tre år før brannen hadde restauranten installert kullgrill. Samtidig ble det gjort arbeid på ventilasjonssystemet, ifølge den daglige lederen, men hun har ikke noen skriftlig dokumentasjon på arbeidet som ble gjort. To år senere skal den samme som gjorde arbeidet, ha uttalt at det «ikke var nødvendig å vaske ventilasjonsrørene».
Aldri gjort rent
Ut fra de forklaringene tar dommen utgangspunkt i at ventilasjonskanalene ikke var gjort rene i det hele tatt i de fem årene den daglige lederen har drevet restauranten. Filtrene over grillen og ovnen var rengjort flere ganger i uken, men ikke kanalene.
– Ventilasjonsrørene har behov for jevnlig vedlikehold og rengjøring, ifølge branninspektøren.
– Retten mener at daglig leder og styreleder i en restaurant har ansvar for at jevnlig vedlikehold og rengjøring av ventilasjonsrørene utføres, heter det i dommen.
Sjefens ansvar
Brannfaren på et restaurantkjøkken skjerper kravene til at daglig leder må opptre forsvarlig. Ekstra ille er det når restauranten ligger i første etasje i en gammel bygård, med leiligheter over. Da er skadepotensialet svært stort. Sjefen har et eget ansvar for å finne ut om kanalene må rengjøres, selv om en uidentifisert montør har sagt at det ikke var noe slikt behov, slår Oslo tingrett fast.
Retten slutter seg til branninspektøren som vitnet i saken. Han forklarte at her må det gjøres rent hvert år. Bruken av kullgrill gjør det nødvendig å gjøre rent enda oftere. I denne restauranten ble det dessuten laget mye fettrik mat, som gir enda mer behov for renhold.
Den daglige lederen hadde drevet restauranten i fem år, og derfor regner retten henne som erfaren innen restaurantdrift.
– Tiltalte har handlet i strid med kravet til forsvarlig opptreden innen restaurantdrift, ifølge dommen, som fastslår at det å ikke sørge for tilstrekkelig renhold av ventilasjonssystemet, var uaktsomt.
Livsfare
Etter brannen var to på legevakten med symptomer på røykskader. Men med meget stor røykutvikling, flere gjester og mange beboere i leilighetene over var det konkret fare for menneskeliv. Ikke minst på grunn av røykutviklingen, men samtidig var spredningsfaren stor. Brannvesenet kom til allerede fire minutter etter meldingen om brann. Hadde det tatt lengre tid, kunne brannen spredt seg til hele gården.
Restauranten hadde heller ikke sprinkleranlegg som dekket hele lokalet.
Kan få millionkrav
Vanligvis skal slik uaktsomhet straffes med fengsel. Men her gjorde den lange saksbehandlingstiden, det at den daglige lederen fremdeles ikke har kunnet gjenåpne restauranten etter brannen og flere andre ting at dommeren i stedet valgte å dømme henne til 45 dagers betinget fengsel.
I neste omgang risikerer hun et millionkrav fra forsikringsselskapet. Det kravet er ikke godt nok dokumentert ennå, ifølge forsikringsselskapet, men det ligger på cirka 4,8 millioner kroner.