SANITÆR
Rørlegger automatiserer alt som kan automatiseres
KLØFTA: Espen S. Aulie brenner for digital frihet. – Skal jeg gjøre noe mer enn én gang, så skal det automatiseres, sier rørleggermesteren på Romerike.
I 2020 fortalte han kollegene hvordan han vil digitalisere så mange oppgaver som mulig. Med bim kunne han kjøre kollisjonstester i 3D, få materialuttaket nøyaktig og redusere svinn, tid og materialomkostninger.
– Digital frihet
Fire år senere var Aulie på plass hos kollegene igjen for å snakke om den digitale reisen sin. Comfort-rørleggeren på Årnes brukte store ord på SMB-dagen til Rørnorge:
– Jeg elsker den digitale friheten jeg får! Jeg kan jobbe hvor som helst, når som helst. Når programmet får flest mulig funksjoner i én enhet eller snakker med andre programmer, får jeg gjort mest mulig på færrest mulig plattformer, sier han.
Han har brukt tid på å finne ut hva som faktisk funker.
– Men resultatet er at på prosjekter hvor folk normalt er tre, fire eller fem, greier jeg å levere alene ved å bruke digitale verktøy og være veldig strukturert, sier Aulie.
Trykker på én knapp
For fire år siden brant han for bim, nå brenner han for automatisering:
– Skal jeg gjøre det mer enn én gang, så skal det automatiseres. Det er så mange fine verktøy, sier han.
Et eksempel er det å ta imot nye ansatte. «Onboarding», som det kalles på engelsk.
– Når vi har fått kontrakt med en ansatt, trykker jeg på én knapp – så går det ut informasjon om alle apper og alt som skal være klart til første arbeidsdag. Samtidig får han en hel rekke spørsmål å svare på – alt fra klesstørrelse til pårørendeinformasjon. Alt som vi normalt bruker én til to dager på å gjøre, skal ligge klart slik at han bare kan begynne å jobbe, slår Aulie fast.
– Når du først knekker den automatiseringskoden, er det sinnssykt hvor mye du kan gjøre. Og så vil det ikke bli noen tilfeldigheter.
Ga opp
Espen A. Aulie legger ikke skjul på at det gikk langt fra smertefritt. Men da han motvillig ble introdusert for bim i 2015, hadde han to valg: Å sette det bort til noen som kunne det, eller å brette opp ermene og gjøre det selv.
– Det er det største steget vi noensinne har gjort. Nå har vi større og større oppdrag, vi leverer bedre på hvert prosjekt vi har, og gutta er blitt så vant til å jobbe i de digitale systemene at nå spør de ikke etter tegninger, sier han.
På ett tidspunkt ga han likevel opp. Han så at kollegene ikke var like motiverte som ham selv for å ta i bruk «nok en app».
– Jeg tenkte at jeg gidder ikke å mase, så vi gikk tilbake til den gamle løsningen. Vi kom vil bunnledningen i det første prosjektet. Da sa gutta at «hvis ikke vi får Dalux, så slutter vi». Da de ikke hadde det lenger, så skjønte de hva de hadde fått, sier Aulie.
Tid til opplæring
Lærdommen er å bruke tid på opplæring. Resultatet: Høyere kvalitet og tempo og færre feil.
– Og ikke minst at vi har gjort det såpass bra at entreprenøren velger oss gang på gang, sier han.
Aulie har oppfordringen klar til kolleger som er skeptiske til å ta i bruk nye digitale verktøy:
– Spør deg selv: Er du under utvikling eller avvikling? Hvis du tror at du kan sitte og se digitaliseringen skje uten at du gjør noe, er du på vei til å bli avviklet. Jeg har ikke vært på én jobb de siste tre–fire årene hvor det ikke har vært krav om å modellere – og hvis det ikke har vært krav, så har alle valgt å gjøre det likevel, sier han.
Informasjon på ett sted
Han råder også til å bestemme hvor du vil ta i mot og lagre informasjon. Når folk sender tilbudsforespørsler i Snapchat, trenger du en plan.
– Opptil 60 prosent av dagen til folk går med til å finne den informasjonen de skal jobbe med, hevder Aulie.
Det verste han ser, er folk som sitter i byggemøter og skriver notater på papir.
– Hva gjør de den dagen de mister den blokken? spør han.
– Vi har kommunikasjonsregler i firmaet. All intern kommunikasjon skal skje på Teams. Hver gang noe kommer på SMS i stedet, taper du et minutt. Det kan bli mye i løpet av et år, sier Espen A. Aulie.