KONTORKUTT: Mondelēz, som blant annet eier Freia, er blant mange selskaper som snakker høyt om at det trengs mindre kontorbygg og kontorer i færre byer i fremtiden.
KONTORKUTT: Mondelēz, som blant annet eier Freia, er blant mange selskaper som snakker høyt om at det trengs mindre kontorbygg og kontorer i færre byer i fremtiden.

– Det er slutt på tiden med et stort hovedkontor

Det er slutt på å sette flere tusen ansatte i samme kontorbygg, varsler internasjonale fasilitetsstyrere. De store konsernene vil ha færre folk på kontoret.

Published

Proptech og korona trekker i samme retning.
– Det er slutt på tiden med et stort hovedkontor, sier Herman Knevel.

Den tidligere innovasjonssjefen i ISS er proptech-direktør i nederlandske The Next Web. På årets World Workplace Europe-konferanse tok han for seg hvordan eiendomsforvaltning og fasilitetsstyring må tilpasse seg en helt annen hverdag i årene som kommer.

Det er nemlig ikke bare koronaviruset som betyr at færre kommer til å bruke de store kontorlokalene.
– Eiendomsnæringen må gjøre mer enn bare å tilpasse seg smittefare. Endringene kommer, og de er permanente, sier Knevel.

Barclays og Freia

Han viser til en reportasje i Financial Times under tittelen «The end of the office?».
– Forestillingen om å plassere 7000 mennesker i en bygning kan være noe som hører fortiden til, sier konsernsjef Jes Staley i det britiske finanskonsernet Barclays til avisen.

Sergio Ermotti i det største sveitsiske finanskonsernet, UBS, forteller at konsernet allerede vurderer å flytte ut av sentrumskontorer i de store byene. Og Dirk van Put i Mondelēz, som også eier Freia, sier det slik:
– Kanskje vi ikke trenger alle kontorene som vi har rundt i verden i dag.

Konserntopper og kontorarbeidende forteller om bedre kontakt med kollegene, mer effektive møter og null problemer med at hunder eller barn dukker opp i bakgrunnen på et møte.

– Jeg bruker rundt 400 millioner kroner på eiendom i året. Jeg skulle mye heller investert de pengene i mennesker enn i dyre kontorer, sier Martin Sorrell, som grunnla verdens største reklamekonsern WPP, til Financial Times.

Spacemaker og Imerso

Herman Knevel peker på hvordan det store flertallet av næringslivsledere planlegger å ha færre på kontoret hver dag. I stedet skal flere arbeide hjemme, eller på sitt eget nær-hjemmet-kontor.

– Det koronakrisen har gjort, er å skape verdier i proptech. «Seksfotssamfunnet» får eiendomsteknologien til å skyte fart, mener han. Da snakker han selvfølgelig om kravene til avstand mellom folk.

– Dette er det som sørger for at proptech kommer til å skje i løpet av to år, ikke ti, sier han. Knevel mener eiendomsteknologien er klar for den samme revolusjonen som netthandelen har gått gjennom i de landene der Amazon er på plass.

Blant de mange ferske selskapene rundt i verden som er i ferd med å revolusjonere bransjen, trekker Herman Knevel frem Spacemaker og Imerso i Norge.

Powered by Labrador CMS