KULDE
Bekymret for proffutsalgene
HAUGESUND: De vil gjøre proffene konkurransedyktige mot butikkene. – Vi prøver å gi salgsmakten tilbake til proffmarkedet, sier varmepumpeimportør Erlend Skogland Amundsen.
Produsenten er stor, men Nordic Clima omtaler seg selv som en utfordrer i varmepumpemarkedet.
– Gree er fortsatt veldig ukjent i Norge. Men vi merker jo at de som driver med varmepumper, begynner å kjenne til oss. Det går sakte, men sikkert, sier Amundsen.
Salgsmakten tilbake
Han er daglig leder i Nordic Clima. Haugesundsfirmaet dekker store deler av landet med varmepumpene fra kinesiske Gree. Og Erlend Skogland Amundsen er klar på hvem han skal selge til:
– Vi fokuserer på bedriftsmarkedet. Vi skal ikke selge til store utsalgshus. Kunden vår skal være konkurransedyktig opp mot de varmepumpene som du får kjøpt i butikk. Forhandlerne skal tjene penger og kunne leve av dette – de skal ikke måtte selge seg billig til butikkene for å overleve, sier han.
Programerklæringen er klar: Med produktene sine vil han gi salgsmakten tilbake til proffmarkedet.
– Ødelegger markedet
– Vi selger bare til F-gassgodkjente bedrifter. Vi skal ikke nærme oss butikken som utsalgssted. Etter vår mening ødelegger de markedet. De selger produktene altfor billig, og forhandlerne tjener ikke noe penger på det. Hvis utviklingen fortsetter, kommer du til å miste proffutsalgsstedene, spår Amundsen.
Han arbeider mot butikkdominansen med kinesiske varmepumper som passer til spekteret fra en leilighet på 50 kvadratmeter og opp til en lagerhall på 300. Hovedsakelig er det snakk om luft-til-luft-varmepumper.
Befaring og trygghet
– Alle proffene gjør en befaring. Ingen butikker gjør det. Ved å handle hos en proff forhandler får sluttkunden mye større trygghet. Erfaringen vår er at du også får mye bedre oppfølging, sier han.
Men er det mulig å gjøre proffene i stand til å konkurrere mot butikkene?
– Det kommer helt an på utsalgsprisen vår til forhandlerne. Der prøver vi å treffe godt nok til at det skal være mulig, lover Erlend Skogland Amundsen.
Opprinnelig var det monteringsselskapet Ditt Miljø som begynte å importere Gree-varmepumpene i 2017. Så ble Nordic Clima skilt ut som eget firma og er inne i det tredje fulle driftsåret. Ditt Miljø tar seg av monteringen av Gree-varmepumper på Haugalandet.
– Vi er veldig imot at butikkmarkedet skal stikke av med så mye av salget på bekostning av fagkjedene. Kompetansen blir undergravd, sier Geir Amundsen.
Han er hovedeier og daglig leder i Ditt Miljø, men overlot styringen til sønnen Erlend da importen ble lagt til et eget selskap.
Taper fagfolk
– Flesteparten av de fagkjedene som har holdt på i mange år, har ikke rimelige pumper å selge til sluttkundene sine. Så taper de markedsandeler til butikkene hvert år. Det er helt feil vei å gå når det gjelder kompetanse. Det å velge rett produkt på rett plass på en installasjon er det viktigste av alt, sier han.
– Vi taper fagfolk hvis alt skal gå gjennom butikker. Ingen tar befaringer, og ingen går i bresjen for å få en kompetanseheving hele tiden, sier Geir Amundsen.
Utviklet for Norge
Nå satser Nordic Clima på å markedsføre Gree-varmepumpene mot sluttbrukerne for å skape etterspørsel.
– Vi har verdens største produsent i ryggen, selv om merkevaren ikke helt er bygd opp ennå. Flere av seriene som vi har på lager, har de spesialutviklet for Skandinavia, sier Erlend Skogland Amundsen.
I vinter kjørte varmepumpeimportøren test i 38 minus i Kautokeino. Kina er ikke ukjent med kulde, men i det norske klimaet er luftfuktigheten høyere enn den er i kinesisk vinterkulde.
– To av eierne våre er fra Alta. Det gjør at vi får testet produktene i skikkelig kaldvær. De fungerer fortsatt som varmepumper, og vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, sier han.
Nordic Clima satser på 30 prosent vekst hvert år, og i neste omgang er det aktuelt å gå videre inn på ventilasjon og kjølesystemer.
– Gree leverte blant annet kjøleanlegg til to fotballstadioner under fotball-VM i Qatar, forteller Erlend Skogland Amundsen.