Rørkjøp størst på sosiale medier

Ingen i bransjen engasjerer flere enn Rørkjøp. – Folk vil ha ekte vare på sosiale medier, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Cecilie Bjørnerud Knap.

Published

115 000 følgere på Instagram. 28 000 på Facebook. Rørkjøp engasjerer flere på sosiale medier alene enn de andre rørleggerkjedene til sammen.

– Vi kastet oss tidlig på toget, fastslår Cecilie Bjørnerud Knap. Hun forteller om mange år med veldig liten satsing på sosiale medier. Men tidene endres, og de siste årene har kjeden brukt tid og ressurser på å være til stede. 24 timer i døgnet, 365 dager i året.

Alltid åpent

– Kommentarfeltet er alltid åpent. I dag er forbruker utålmodig og vant til å få svar etter fire. Skal du møte forbrukeren når forbrukeren har tid og sitter foran pc-en, må du veldig ofte gjøre det om kvelden og i helgene. Det er da sosiale medier har en topp i antall lesere, sier hun.

Koronatiden har vært spesiell. Også på sosiale medier.
– Mange har valgt å senke tempoet og permittere folk. Vi har egentlig bare endret kurs og satt folk til nye oppgaver, fastslår kommunikasjonsdirektøren.

LOJALE: Når Cecilie Bjørnerud Knap og kollegene deler noe nytt på Instagram, blir det gjerne et sted mellom 1000 og 2000 hjerter umiddelbart. Hun peker også på Youtube, Linkedin og Facebook som viktige kanaler.
LOJALE: Når Cecilie Bjørnerud Knap og kollegene deler noe nytt på Instagram, blir det gjerne et sted mellom 1000 og 2000 hjerter umiddelbart. Hun peker også på Youtube, Linkedin og Facebook som viktige kanaler.

Ekte vare

På sosiale medier betyr det for eksempel mer informasjon om at det er trygt å slippe inn rørleggeren – eller innlegg med dansende rørleggere som viser folk hvordan de skal vaske hendene.

– Det vi ser, er at folk vil ha ekte vare. Vi selger drømmer og friminutt fra den vanlige hverdagen, men vi skal kombinere slik at det blir en realistisk drøm. Vi har masse bilder og videoer av flotte bad, men også videoer av rørleggerne som er hjemme hos folk og pusser opp. Det er en trend i tiden at folk vil ha ekte vare, og de er enda mer opptatt av det nå i koronatiden som vi i enda større grad må holde oss hjemme. Amerikanske «hollywoodbad» er ikke det som selger til Ola Nordmann, fastslår Cecilie Bjørnerud Knap.

Inspirere til drømmer

Jobben til Rørkjøp er å inspirere til drømmer, mener hun. Drømmer er det som gjør hodet mer kreativt. Da går det an å tenke at du ikke har råd til hele det badet, men kanskje du har råd til den servanten og den kranen.

– Med over 70 leverandører har vi alltid et alternativ. Hvis noen kommer til oss og har sett et baderomsmøbel i det øvre prissjiktet som de gjerne vil ha, men ikke har råd, så har vi alltid et alternativ. Noe tilsvarende som ligner. Sosiale medier er viktige for å vise frem flere ting. Vi har en trykt katalog på 320 sider, men vi får ikke plass til alt i den. Instagram kan vise mer, sier hun.

Rørkjøp har ikke noen fasit på hvor ofte Instagram skal oppdateres. Både for mange og for få innlegg kan bli feil.

Bruker påvirkere

Her er tallene:

Instagram og Facebook er de to sosiale mediene der rørleggerkjedene har desidert flest følgere. Her er avrundede tall for noen av dem som selger bad over hele landet (følgere på henholdsvis Instagram og Facebook):

Rørkjøp: 115 000 og 28 000

Megaflis: 10 900 og 37 000

VVS Eksperten: 11 100 og 19 000

Bademiljø: 10 600 og 18 000

Comfort: 10 000 og 10 000

Rørleggerkjeden VB: 3100 og 6500

VVSkupp: 600 og 6600

Rørgrossisten: 900 og 1600

Baderingen: 400 og 1600

– Her må vi rett og slett gjøre oss ulike erfaringer med hvilket innhold som treffer publikum. Folk følger bedrifter som treffer interessene deres, ikke bare fordi de har mange følgere, ifølge Knap.

Hun trekker gjerne inn dem som tjener penger på å påvirke gjennom sosiale medier:

– Influencere kan også være viktige bidragsytere for å spre ditt budskap, for man kan ikke forvente at målgruppen aktivt går inn på sidene dine for å følge bedriftene eller merkevaren, sier hun.

Konkurranseryttere

– Vi legger ofte ut ting i helgene, og da er det ikke sånn at vi kan lene oss tilbake. Vi følger med og er på jobb hele tiden. Utfordringen med sosiale medier er at alle kan mene noe til enhver tid om det du driver med, uten å kjenne forhistorien. Samtidig åpner sosiale medier for toveiskommunikasjon. Enten kommentaren er positiv eller negativ, kan du bygge en relasjon, sier hun.

Der er rådet klart: Du skal aldri unngå å svare på en negativ kommentar. Du kan rette opp feil, eller du kan forklare hvorfor det er slik. Dessuten må du unngå å spamme med for mye reklame og for mange konkurranser. Gjør du det, når du for mange av konkurranserytterne – de som er mer opptatt av konkurransene enn av produktene.

Flere rørleggere

Rørkjøp svarer på henvendelser hver dag. På Facebook, på en nettside som gir mye trafikk, på epost som er kommet til kundeservice.

– Vi er opptatt av å få med flere rørleggere på Instagram. Vi er også veldig opptatt av å informere forbruker om hvor viktig det er å bruke fagfolk. Et av målene våre er å informere sånn at forbrukerne velger rørlegger med fagkompetanse når de skal gjøre noe hjemme. Der har sosiale medier en stor styrke: Du kan få informasjon og kunnskap, sier Cecilie Bjørnerud Knap.