VISER FREM: Berit Solberg Folden (til venstre) og Christine Caspersen viser frem produktene sine til over 20 000 på Instagram.
VISER FREM: Berit Solberg Folden (til venstre) og Christine Caspersen viser frem produktene sine til over 20 000 på Instagram.

Baderomsleverandør gjør nettsuksess

De har flere følgere på Instagram enn Bademiljø og Comfort til sammen. – Skal du henge med, må du følge med døgnet rundt, sier salgs- og markedssjef Berit Solberg Folden i Korsbakken Bad.

Published

Masse innhold, og «always on». Det er kortversjonen fra Folden og markedskoordinator Christine Caspersen når de skal forklare suksessen på sosiale medier.

Korsbakken Bad har over 20 000 følgere på Instagram. Til sammenligning har Bademiljø og Comfort begge litt over 10 000. Korsbakken har mer enn tre ganger flere følgere enn Coop, mer enn fire ganger så mange som Norges mest kjøpte matrett Grandiosa – og flere enn Stortinget.

– Så er utfordringen å konvertere det til salg, sier Berit Solberg Folden.

Stilretninger

Korsbakken Bad prøver å bruke Instagram til å vise stilretninger, ikke så mye enkeltprodukter. Leverandøren har også en stor katalog, men den er først og fremst et verktøy for rørleggeren; ikke for forbrukeren.

– Det er ikke alle som vil gå så dypt i det som til katalogen. Planen er å bruke nettet mer og mer, sier eier og daglig leder Arne Korsbakken.

– Med den porteføljen vi holder på med, mener vi at mange av beslutningene foregår i sofakroken med mobilen. Enten det er interiørdesigner eller sluttbruker som skal pusse opp badet, så starter ofte prosessen før du har kontakt med rørleggeren, forteller Folden.

Aktiviteten på sosiale medier, og spesielt på bildefokuserte Instagram, gir også et godt svar på hvilke bilder som fungerer og hvilke som ikke gjør det. Hvordan skal lyssettingen være for å trigge interessen mest mulig? Det samme møbelet kan treffe helt forskjellig med forskjellige eksponeringer.

Ikke som alle andre

– Vi vil prøve å skille oss ut så vi ikke sier akkurat det samme og ser ut akkurat som alle andre. Det er først og fremst for å skape etterspørsel til kundemassen at vi gjør dette. Så skal vi også hjelpe rørleggeren å jobbe med sine digitale kampanjer og nettsider. Vi ser at flere og flere begynner å være mer synlige i de digitale flatene, men mange famler nok litt, og sier det høyt, også, konstaterer hun.

TAGGER: Arne Korsbakken hjelper gjerne rørleggerne ved å tagge den som har gjort jobben når bildene deles på sosiale medier.
TAGGER: Arne Korsbakken hjelper gjerne rørleggerne ved å tagge den som har gjort jobben når bildene deles på sosiale medier.

I tillegg til Instagram er Pinterest et nyttig sted for å skape interesse, og på Facebook har Korsbakken Bad også 10 000 følgere.
– Vi begynte tidlig på sosiale medier. Så har vi knyttet til oss flinke mennesker, sier Arne Korsbakken.

24/7

– Det handler om kunnskap om hvordan du skal nå disse mediene. Mange tror at det er så lett og at det ikke krever veldig hyppig oppfølging. Men du må sitte 24/7. Hvis du legger ut et innlegg, kan du ikke la være å svare på kundehenvendelser om kvelden. Når du først bestemmer deg for å være i de flatene, må du følge med, fastslår Berit Solberg Folden.

Christine Caspersen har jobben med å svare på spørsmålene.
– Bad er en stor beslutning. Du blir litt interiørkonsulent. Så viser vi mange bad som er ute hos forbrukeren. I stedet for katalogbilder viser vi produktene våre hjemme på norske bad, forteller hun.

Så kommer det mange henvendelser om samarbeid.
– Vi må ha kontroll på hvilke influensere vi bruker. Mange kjøper seg et nettverk helt blindt. Vi må se litt på hva som er nyttig og hvilken målgruppe de har. Det bær være interiørinteresserte mennesker i målgruppen, sier Folden og Caspersen.

Tagger gjerne rørleggeren

– Det er en kode å knekke. TV-reklame har ett budskap; sosiale medier har et helt annet. Det gjelder å vise ikke bare reklameplakater, men ekte bad som forbrukeren har lyst på hjemme hos seg selv, fastslår Christine Caspersen.

Arne Korsbakken minner om et viktig poeng for rørleggeren:

– Vi har bygd opp en kanal med 20 000 følgere. På alle bildene vi legger ut, hashtagger vi hvilken rørlegger som har bygd badet. Det er viktig at rørleggeren synes – vi må ikke komme dit at det bare er byggmestere og murmestere som synes hvis du går på nett og søker på hvem som pusser opp bad! sier han.