KRYSSER: De krysser fingrene for at de snart får vise flere kunder hvordan de kan krysse kanalene. Kro-X lar ventilasjon, vannrør og kabelbroer krysse hverandre direkte, uten at det går ut over takhøyden, forklarer Kent Østby (til venstre) og Per H. Lian.
KRYSSER: De krysser fingrene for at de snart får vise flere kunder hvordan de kan krysse kanalene. Kro-X lar ventilasjon, vannrør og kabelbroer krysse hverandre direkte, uten at det går ut over takhøyden, forklarer Kent Østby (til venstre) og Per H. Lian.

75 år med skreddersøm

FURUSET: De har vært i bransjen i 75 år. I jubileumsåret verker Per H. Lian, Kent Østby og resten av Kro Produksjon etter å få møte kundene sine igjen.

Published

– Det var Gunnar Krogseth, bestefaren til kona mi som begynte i 1946, forteller Østby.

Den gangen var det en ren blikkenslagerbedrift. Kro Produksjon ble etablert som eget firma i 1983, og i dag eier Østby, kona og barna 80 prosent.
– Det har aldri vært noe stort poeng å vokse oss kjempesvære. Vi vil holde på den gode kvaliteten der vi er, sier han.

Skreddersyr rister

Han snakker om kvalitet og om skreddersøm.
– Vi har ordreproduksjon, ikke linjeproduksjon. Det tror jeg kundene setter pris på, sier han.

Salgssjef Per H. Lian er enig.
– Salget vårt er ikke standardvarer. Når kunden spør «Kan dere lage … ?»; er svaret gjerne ja allerede før han rekker å si hva vi skal lage til dem. Noen ganger skal kunden ha en rist som er trekantet, oval eller på 23,3 millimeter. Vi lager sånn som kunden ønsker. Vi produserer ting på standardstørrelse, også, men folk vet hvor de skal ringe når de har litt spesielle bygg, sier Lian.

– Så er vi norske. Det er ikke igjen så mange norske produsenter, understreker Kent Østby.

Kjøkkenhetter drar

Kro er aller best kjent for kjøkkenhettene.
– De er lokomotivet vårt, og det kommer de fortsatt til å være. Vi leverer til storkjøkken, restaurant, hotell, skoler – mer og mer skal skreddersys, sier Per H. Lian.

Mens Kent Østby lover at det er nyheter på kjøkkenfronten rett rundt hjørnet og at de skal gi en lettere hverdag i hvert fall for dem som skal gjøre rent på kjøkkenet.
– Det er nesten ikke en hette vi gir pris på uten at den er med brannslukking. Det har vært mye rart som har blitt montert, men nå skal det være brannslukking, understreker han.

GJENNOMSKÅRET: Slik virker kanalkrysset – her i gjennomskåret versjon.
GJENNOMSKÅRET: Slik virker kanalkrysset – her i gjennomskåret versjon.

Glemt kryss

Kjøkkenhettene vet kundene om. Med Kro X er problemet det motsatte. Kanalkrysset har vært der i over 20 år, men det slår ikke gjennom slik som produsenten mener at det bør.

– Kundene vet om det, entreprenørene vet om det, men de legger det ikke frem. Fordelene er enorme. Høyere takhøyde, mindre trykkfall og kortere montasjetid, ramser Østby opp.

Da han leste utspillet til Arthur Buchardt om hvor lite opptatt VVS-bransjen er av å utvikle seg, kastet han seg over eposten for å fortelle familien Buchardt om kanalkrysset sitt – med god respons.

– Det er tydelig at vi må markedsføre det for andre enn bare ventilasjonsentreprenøren, sier Per H. Lian.

Handelsvarer

Kro Produksjon selger desidert mest av sine egne produkter. Men etter at Lian begynte som salgssjef, har bedriften også tatt inn forskjellige handelsvarer. VAV-spjeld, brannspjeld og styring, trekker han frem som eksempler.

– Vi har tatt en veldig grei andel av markedet på brannspjeld og brannspjeldstyring. Det kan fort hende vi kommer med andre produkter innenfor samme marked, og også innen behovsstyrt ventilasjon og VAV-spjeld, sier han.

Lian legger vekt på å gi råd slik at kunden ikke kjøper større og mer kompliserte styringssystemer enn nødvendig:
– På brannspjeld ser vi ellers at markedet står mye på hver sin side og kriger brannstrategi, om det skal være «steng inne» eller «trekk ut». Den diskusjonen får andre ta seg av. Vi fokuserer på at når det er bestemt å bruke steng inne-prinsippet, så har vi de rette produktene for at dette skal bli 100 prosent.

Salgssjefen er klar over at ikke alle de mulige kundene vet om alt som Kro Produksjon har på produktlisten.
– Det er opp til oss selv å få markedsført produktene våre godt nok. Bare den dagen kommer at vi rent fysisk kan få lov til å reise ut og fortelle om dem, sukker han.

Powered by Labrador CMS