Arthur Buchardt om VVS-bransjen:
Mest bakoverlent og minst nyskapende
Arthur Buchardt er en av landets største eiendomsutviklere, og årlig kjøper han VVS-tjenester for mangfoldige millioner kroner. Han mener VVS-bransjen har en lang vei å gå både når det gjelder kunnskap, kundeoppfølging og kreativitet.
– VVS-aktørene er de mest bakoverlente og minst kreative i et byggeprosjekt, sier Arthur Buchardt i selskapet AB Invest.
De dummeste håndverkerne
Buchardt er en av Nordens ledende hotellutviklere og gjennom selskapet AB Invest eier han en rekke hoteller både i Norge, Sverige og Finland. Selskapet har også flere boligprosjekter under utvikling, og Buchardt er derfor en stor kjøper av VVS-produkter og tjenester.
Han har nå passert 70 år med god margin, men er fortsatt i full vigør. Da NemiTek slo på tråden, satt han i bilen, på vei til et byggemøte i Brumunddal.
Etter et liv i eiendom har Buchardt gjort seg opp noen tanker om VVS-bransjen, og tilbake i 2014 uttalte han i et foredrag for rørbransjen at «rørleggerne er den dummeste håndverkeren».
Uttalelsen var ikke bokstavelig ment, men det han siktet til var at bransjen sto bak mange av feilene i byggeprosjektene og at næringen i tillegg var lite opptatt av innovasjon og utvikling.
Det har nå gått syv år siden uttalelsen i 2014, og kanskje har den erfarne eiendomsutvikleren endret oppfatning av VVS-bransjen.
– Det er ikke det at bransjen gjør så mange feil, men fortsatt opplever jeg daglig en VVS-bransje som er lite kundeorientert og som ikke er opptatt av å være proaktiv og tilby nye løsninger, sier Buchardt .
Mye mas med kunder
Det er ikke bare som eiendomsutvikler og investor at Buchardt har erfaring med VVS-bransjen, han har også vært styreleder i Comfort. Han kjenner med andre ord bransjen fra flere sider.
Hva som er årsaken til det litt dystre bildet han tegner, er han likevel usikker på.
– Det kan være at de har det for godt. Realiteten er uansett at på det aktuelle prosjektet som jeg nå er på vei til, så har jeg aldri møtt VVS-entreprenøren. Dette handler ikke om at jeg er spesielt selskapssjuk, men selv forsøker jeg å pleie mine kunder, sier Buchardt.
Han forteller at kundeoppfølging for han blant annet handler om å opprette en god dialog og å spørre kundene om de er fornøyde og om det er noe han kan gjøre bedre og annerledes.
– I dette konkrete prosjektet snakker vi om en av landets ledende VVS-entreprenører. Man skulle kanskje tro at de var opptatt av at jeg som kunde var fornøyd, men jeg har altså ikke sett noe de til. Fokuset på kundeoppfølging er fraværende, det er ingen kommunikasjon og null kontakt, sier Buchardt.
Etterlyser økt yrkesstolthet
Han vet ikke hva som skal til for at dette skal endre seg, men tror at det blant annet handler om yrkesstolthet.
– Hver enkelt, både de som leder prosjektene og de som gjør jobben på byggeplassen, må stille seg spørsmålet, hva er det egentlig vi har prestert i dag. Ville jeg som kunde vært fornøyd med dette, sier Buchardt.
Han mener også at man som bransje må få opp kunnskapsnivået om både nye løsninger, produkter og forskrifter.
– For å være proaktiv må man vite hva som rører seg av produkter og løsninger i markedet. Derfor er det viktig at kunnskapsnivået og fokuset på kompetanseheving er høyt, sier Buchardt.