FØRE VAR: Høiax-sjef, Thomas Buskoven, forteller at de reagerte raskt og slik sikret seg tilgang på materialer.
Foto: Arkiv
Nærmer seg 300 millioner
Da Høiax via sine asiatiske forbindelser på tampen av 2019 fikk høre om korona, bestilte de inn materialer, mye materialer.
– I desember i 2019 ble vi varslet om korona av våre kontakter i Asia. Allerede i januar i fjor var vi derfor godt i gang med forberedelsene til det vi fryktet ville komme til Europa, sier administrerende direktør i Høiax, Thomas Buskoven.
Handlet inn stort
I god tid før korona egentlig var et tema i Norge var innkjøpsavdelingen i Høiax i gang med å skaffe selskapet tilgang på materialer som skulle sikre leveransene gjennom krisen.
– Vi fylte opp lageret og kjøpte inn mye, mye mer enn det vi vanligvis gjør. Kronen var svak, så det kostet oss dyrt, men det gjorde at vi var leveringsdyktige, noe som var førsteprioritet, sier Buskoven.
Nærmer seg 300 millioner
Da koronaen banket på døren også i Norge, så var Høiax derfor godt skodd i og med at materialene til deres mange produkter allerede var på lager, eller på vei dit.
– Som alle andre har vi likevel blitt påvirket at pandemien. Det var mye usikkerhet i mars i fjor, men det roet seg noe i løpet av sommeren. Andre halvår ble derfor veldig bra, mye takket være at vi hadde varer som gjorde at vi kunne levere, sier Buskoven.
Regnskapstallene for 2020 er fortsatt ikke offisielle, så han vil ikke røpe hva de endte opp med verken i inntekter eller resultat, annet enn at utviklingen var positiv.
Han forteller også at de i mange år har hatt et overordnet mål om en årlig omsetnings-vekst og et resultat på over ti prosent.
Dersom dette var tilfelle i 2020, noe Buskoven verken vil bekrefte eller avkrefte, så endte de på en omsetning på rundt 277 millioner kroner.
HØIAX
Høiax er Norges eldste produsent av varmtvannsberedere.
Selskapet ble grunnlagt i Fredrikstad i 1927, og nærmer seg med andre ord 100-års jubileum.
I dag består produksjonen av mye mer enn varmtvannsbereder og selskapet har tett på 5000 produkter.
I produktporteføljen er alt fra rørsystemer og vannbåren varme og varmepumper.
– Det går bra i år også, og vi har en positiv utvikling sammenlignet med 2020. Neste milepæl er 300 millioner kroner, men om vi når den i 2021, vil jeg ikke kommentere, sier Buskoven.
Går ikke over med det første
Den krevende markedssituasjonen er foreløpig ikke over og både høye råvare- og fraktpriser påvirker selskapet.
– Prisene har skutt i været og det samme har leveringstidene. På en del produkter, for eksempel plast og kobber, har vi opplevd at leveringstidene har blitt forlenget med både uker og måneder, sier Buskoven.
De har ikke klart, eller ønsket, å skyve all prisøkningen over på kundene, noe som naturlig nok går ut over egen bunnlinje.
– Vi merker det, men vi har også i løpet av året gjort en del større investeringer i fabrikken vår i Fredrikstad. Dette gjør at vi nå kan produsere både raskere og mer effektivt. Alt i alt har vi klart å manøvrere oss ganske bra i denne situasjonen, og jeg håper at vi skal klare det fremover også, sier Buskoven.
Han tror imidlertid at den ustabile situasjonen som preger dette markedet vil vedvare en god stund fremover.
– Når det gjelder ubalansen i frakt og containertrafikken, så tror vi på bedring om noen mnd. men jeg tror ikke at vi vil være tilbake på et normalt nivå før tidligst i første eller andre kvartal neste år. Når det gjelder råvareprisene, så tror jeg det kan vare enda lenger, men jeg håper at det har normalisert seg i løpet av 2022, sier Buskoven.
Ser potensial i utlandet
Høiax har i alle år vært en produsent først og fremst for det norske og skandinaviske markedet, men de har etter hvert opparbeidet seg også et marked i utlandet, først og fremst i USA.
– Hvor stor andel av totalen det internasjonale markedet står for ønsker jeg ikke å kommentere, men det er ingen tvil om at vi ser store muligheter ute, sier Buskoven.
Han vil heller ikke si hvor stor andel av totalomsetningen som kommer fra salg av varmtvannsberedere.
– Hvor mange varmtvannsberedere vi selger er et godt spørsmål, men det er informasjon til innvortes bruk. Så beklager, men ingen kommentar, sier Buskoven.
Det samme gjelder hvor stor andel av salget som kommer fra prosjektmarkedet.
– Det har vært god aktivitet i prosjektmarkedet, men hvor mye som kommer fra prosjekt- og fra privatmarkedet, er også informasjon vi ønsker å holde for oss selv, sier Buskoven.