Rørlegger fikk usaklig Google-kritikk – Nemitek-leserne svarte med fem stjerner
Han sto frem og fortalte om usaklig kritikk på nett. Et døgn senere hadde Asbjørn Rugnes siden full av ros og toppanmeldelser. Støttespillerne tok igjen med Googles egne metoder.
Leserne reagerte raskt da Nemitek.no fortalte om Vegårshei Rørleggerservice. Enmannsbedriften hadde ikke mange anmeldelser på Google, men én av anmelderne ga dårligst mulige karakter.
Ukurant produkt
Rørleggermester Asbjørn Rugnes slo til med ekstra høy timepris da han ble spurt om å montere et produkt som han ikke kunne gå god for, ute på en øy dit det bare er mulig å komme med robåt. Resultat: En dårlig anmeldelse og én stjerne av fem, fra en Google-bruker som ikke engang var kunde.
Når du driver i en liten kommune der de fleste kjenner hverandre, blir det ikke mange anmeldelser på nett. Vegårshei Rørleggerservice hadde bare tre. Da drar én dårlig anmeldelse snittet kraftig ned.
Rask støtte
– Google har vanvittig stor makt. Når jeg har fått den ene stjernen, forsvinner jeg lenger ned i systemet. De som har mange stjerner, blir løftet opp, kommenterte Asbjørn Rugnes selv.
Det tok mindre enn et døgn etter at saken ble kjent, så hadde han en helt annen karakter. Plutselig hadde en rekke nye anmeldere fortalt verden hvor bra Vegårshei Rørleggerservice er. Tre anmeldelser var blitt til åtte. Alle de fem nye hadde gitt rørleggerbedriften full score, fem stjerner.
– Jeg ble overrasket da jeg så det. Jeg kjenner ingen av dem som har gitt meg disse stjernene. Jeg har ikke jobbet for dem, forteller Asbjørn Rugnes.
Han regner med at støtten kom som følge av at han sto frem på Nemitek.no og kritiserte makten Google har over en liten bedrift i Bygde-Norge.
Google innrømmer falske anmeldelser
Google innrømmer at plattformen slett ikke er feilfri: Noen av anmeldelsene som ligger på nett, er falske. Nettgiganten henviser til sin egen side «Google Maps 101», som forklarer hvordan bidrag fra folk flest er ment å gjøre karttjenesten nyttigere og mer innholdsrik.
– Anmeldelser hjelper brukerne med å ta informerte beslutninger og gir også bedrifter en mulighet til å skinne og tiltrekke seg flere kunder, sier Andrea Lewis Åkerman, fungerende kommunikasjonssjef for Google i Norge. Men:
– Mens de aller fleste anmeldelser på plattformen vår er nyttige, relevante og autentiske, vet vi at et lite antall mennesker prøver å lure plattformen vår ved å legge til falske anmeldelser. Vi tar problemet veldig seriøst og følger nøye med på innhold som bryter med retningslinjene våre 24/7, ved hjelp av en kombinasjon av mennesker og teknologi. I tillegg har vi lagt til rette for at det skal være enkelt å rapportere anmeldelser, sier Åkerman.