LØSNINGER: Det gildeste er renoveringsjobber der han får til det som ser vanskelig ut, sier Asbjørn Rugnes, som har eid og drevet Vegårshei Rørleggerservice siden 2004.

Rørlegger reagerer på Google-makt

Google har stor makt over en lokal rørlegger, mener Asbjørn Rugnes. Han fikk strykkarakter fordi han ba om høyere pris da han ble bedt om å installere ukjente produkter.

Published

Han har dårlige erfaringer med ukurante eller ukjente produkter. Helst vil han si tvert nei til å montere dem, men det er noen ganger vanskelig.

– Jeg satt og gjorde kontorarbeid, og så ringte han og lurte på pris, forteller Rugnes. Han snakker om kunden som ga ham strykkarakter.

Rørleggermesteren driver enmannsbedrift på Vegårshei. Han opplevde å få bare én stjerne i en anmeldelse på Google. Mange får dårlige anmeldelser, men i dette tilfellet kom slaktet fra en privatperson som ikke var kunde, engang.

Robåt og ukjent utstyr

Da innringeren ville ha montert utstyr som Rugnes ikke kjente til, ute på en øy slik at han måtte ro ut for i det hele tatt å komme til stedet, la han på timeprisen. Det ble aldri noe oppdrag, og ikke-kunden kvitterte altså med å gi dårligste poengsum i en anmeldelse på nettstedet.

Asbjørn Rugnes tenkte seg lenge om, men valgte til slutt å svare på anmeldelsen. – Materiellet vi bruker, er av høy kvalitet med ønske at det skal vare lengst mulig og for å forebygge lekkasjer. Risikoen er større ved å montere deler som kunden kommer med, skriver han og forklarer at en rørleggermester og fagmann må kjenne til produktene.

Aldri Ikea

– Det er mange som kjøper inn selv. Akkurat nå var jeg på en jobb der kunden sa at hun må ha ny kran og spurte om det var greit at hun fikk den i Arendal. Dette var en god kran, sier han og forteller om andre kraner der det kan renne litt dårlig.

– På en Oras-kran kan du ta av kassetten, dele den, sette den på igjen og flushe. Så skulle jeg gjøre det på en Ikea-kran. Jeg stusset på hvorfor det var vått under benken, men det viser seg at når du tar an kassetten på Ikea-batteriet, er det hull tvers gjennom. Jeg lovte meg selv at jeg aldri skal skru på en sånn Ikea-kran. Sjansen for at det blir vannskader er så stor, sier Rugnes.

Han reagerer også på andre Ikea-produkter:

Lekkasjesikring

– Jeg ser at de har begynt veldig hardt å selge vannstoppventil til vaskemaskin. Jeg fant ikke et eneste sikkerhetsdokument eller sertifisering, så den nektet jeg å montere, forteller han. Selv bruker han lekkasjesikring fra Waterguard og synes den er veldig trygg og god.

– Lekkasje er noe av det verste som finnes. Du må bruke deler som tåler å stå. Jeg vet ikke hvor mange fordelere jeg har byttet etter at de rett og slett sprekker, sier han.

Generelt er han kritisk til at det år an å få elendige anmeldelser av folk han ikke engang har arbeidet for:

Google-makt

– Jeg har irritert meg over at det går an. Google har vanvittig stor makt. Når jeg har fått den ene stjernen, forsvinner jeg lenger ned i systemet. De som har mange stjerner, blir løftet opp. Jeg er ikke enig i at jeg skal bli skrudd nedover fordi jeg skrudde opp prisen. Hvis folk kjøper rørdelene selv, er det nesten bedre å si nei, sier Asbjørn Rugnes.

Han forteller hvordan han får opp spørsmålet hver gang han parkerer utenfor hos seg selv: «Hei, hvor fornøyd var du med Vegårshei Rørleggerservice?». Uten noe spørsmål om han er kunde.

– Jeg er ikke frempå og ber kundene om å gi meg mange stjerner, sier Rugnes. Firmaet hans har bare tre anmeldelser på Google – de to andre er fullt hus og fem stjerner av fem mulige

Powered by Labrador CMS