INNEKLIMAFRISØR: Marianne Seljelv-Valen begynner å få på plass faguttrykkene som fersk serviceleder hos GK Inneklima.
INNEKLIMAFRISØR: Marianne Seljelv-Valen begynner å få på plass faguttrykkene som fersk serviceleder hos GK Inneklima.

-Læringskurven har vært bratt

Hår og filter er ikke så forskjellig som det høres ut, men Marianne Seljelv-Valen innrømmer at hun ikke alltid vet hva hun fakturerer. Hun er frisøren som ble serviceleder i GK Inneklima.

Published

– Helt tilfeldig. Jeg ønsket noe nytt, og så var det annonse på Finn, sier hun selv om karriereveien som så langt har ført henne fra frisørsalong i Tromsø til inneklima i Ringsaker.

Som 34-åring var Marianne Seljelv-Valen blitt en veteran i frisøryrket. Det er ikke mange som blir gamle i frisørsalongen. Dager i stående stilling og eksponering for mange produkter som ikke akkurat er helsebringende, gjør at de fleste går videre til noe annet.

Litt bortgjemt

– Jeg har inntrykk av at veldig mange går til en sånn her type yrker. Vi har stått og vært eksponert og har behov for å gjemme oss litt bort. Det synes jeg er deilig. Det er fint å møte kundene og snakke med dem, men godt å ikke være så veldig eksponert, konstaterer hun.

Godt er det også å få sitte litt i arbeidstiden og å ha tid til å gå på do når det trengs. Derimot må hun anstrenge seg litt for å komme opp i riktig tall på skrittelleren – det trengte hun aldri før.

Hun søkte jobben som serviceleder og administrativ saksbehandler på GK-avdelingen rett utenfor Hamar. En del av jobben er temmelig likt det å lede en frisørsalong.

Filter og faktura

Fra frisørsalongen har hun vært vant til at avtrekket er viktig. I et arbeidsmiljø der kjemikaliene er mange, sørger skikkelig avtrekk for at frisørene blir minst mulig eksponert for dem.

– Men i Nikita er kjeden så stor. De styrer med avtrekket. Jeg trengte ikke å si så mye, annet enn å tipse litt om hvor vi ønsket at de avtrekkene skulle være, sier hun.

– Jeg har bestilt farger, nå bestiller jeg filter. Jeg skal sørge for effektive dager for teknikerne. Jeg tildeler aktiviteter, fakturerer og rapporterer. Det er mye likt, selv om det er to helt vidt forskjellige fag, konstaterer hun.

Nye uttrykk

Men da hun godkjente fakturaene i Nikita-kjeden, visste hun hva hun godkjente. Nå vet hun ikke alltid hva som står på fakturaene.

– Det er mange uttrykk og navn. Før visste jeg ikke hva det handlet om når de snakket om «tilluft». Jeg har sittet og googlet litt. Læringskurven har vært bratt, men de har vært overraskende tålmodige med meg, sier hun om kollegene.

Hun håper at hun har tatt den nye fagterminologien fort. Når hun ikke vet, så spør hun.

Sammen med GK Inneklima på Nydal utenfor Hamar ligger GK Rør og det som til nå har vært GK Sikkerhet. Marianne Seljelv-Valen har ansvaret for fem teknikere. Men de er nesten ikke på huset – jobben gjøres helt andre steder.

Kjøpesenter

Seljelv-Valen har arbeidet som frisør på kjøpesenter i 17 år. Det betyr mye jobbing om kveldene og i helgene. Som serviceleder har hun mye mer familievennlige arbeidstider.

Nå har hun vært med for å se på det tekniske anlegget på CC på Hamar, et av kjøpesentrene der hun har arbeidet.
– Der nede hadde jeg ikke vært før. Jeg tenkte: «Oi, er det sånt her?» Det er svære anlegg! sier hun.

Powered by Labrador CMS