GIGA ARCTIC

- Det er «speed and scale» i Freyr

Byggingen av batterifabrikken i Mo i Rana er i full gang. De som jobber på bakken i Nord-Norge er tydelige på at de ruster seg for å kunne håndtere de utfordringene som måtte komme.

Publisert Sist oppdatert

Prosessen på Mo og i Freyr går fort for seg. Nå nærmer nemlig pilotfabrikken – eller customer qualification plant (CQP) seg ferdigstilling inni et eksisterende bygg ved industrikaia.

Et banebrytende industriprosjekt er i ferd med å ta form.

Milliardinvestering på Mo

CQP-en – eller testfabrikken - som etter hvert står klar denne våren er en fullverdig produksjonslinje, og har flere formål. Derav blant annet å produsere prøveprodukter til kunder, R&D, opplæring, og også produktutvikling.

Prosjektdirektør Olav Andreas Johnsen begynte i Freyr oktober 2021, og da var prosjektet i en konseptvalgsfase. Siden har Johnsen vært med på å forme veien fremover.

Prosjektdirektør Olav Andreas Johnsen

Hittil er det investert store summer og ressurser på Mo, og det er påbegynt en gigafabrikk, kalt «Giga Arctic» oppe i industriparken.

– Vår plan er å engasjere for milliarder i lokale bedrifter i dette prosjektet, og det syns vi er veldig positivt, sier Johnsen.

Han mener det lokale engasjementet rundt prosjektet er verdifullt i seg selv.

– Folk føler de får eierskap til prosjektet. Det er det som er gøy. Folk kan si at de har vært med å bygge denne fabrikken – det er veldig viktig å få det engasjementet, sier han.

«Speed and scale»

Freyr er også opptatt av at prosjektet skal ha god fremgang, og Johnsen snakker engasjert om prosessene som har blitt gjennomført hittil – og det planlagte arbeidet som gjenstår.

– Det er viktig for oss at prosjektet går i en viss hastighet, det er «speed and scale» i Freyr, sier Johnsen med et lurt smil.

Én av grunnene til at Freyr har klart å komme i gang med prosjektet i den farten de har klart, gir Johnsen de forskjellige samarbeidene mye av æren for:

– Først og fremst er det et godt samarbeid med Mo i Rana, og Mo Industripark. Og samhandlingen med HENT og Rambøll og andre samarbeidspartnere som gjør at vi har klart å prosessere prosjektet fort. Uten de samarbeidene hadde vi ikke klart det i samme tempo, sier han.

Rigger seg til

I norsk sammenheng er denne battericellefabrikken noe helt nytt, og fabrikksjef Thomas Bergan har ansvaret for driftsorganisasjonen på Mo, når den planlagte produksjonen starter for alvor.

Arbeidet som blir gjort på CQP-en på forhånd vil være avgjørende for læringen og prosessen for en produksjon i en ferdig Giga Artic.

– Det vi jobber med nå er å sørge for at vi har en robust organisasjon som takler de utfordringene som kan komme vår vei, både de kjente, og de nye som måtte dukke opp, sier Bergan.

Fremover og opp mot åpning av fabrikken er ambisjonen for Freyr å rekruttere bredt, og Bergan legger ikke skjul på behovet for arbeidskraft.

– Når vi kommer i gang med «customer qualification plant» (CQP), vil vi ha det som en opplæringsarena. Rekrutteringen til gigafabrikken ser vi for oss vil være rettet mot Norge, Norden, og sannsynligvis også utenfor Norden, sier han.

Fabrikksjef Thomas Bergan.

Internasjonale avtaler

Freyr har også fått inn internasjonale samarbeidspartnere som raskt vil kunne være med på skaleringen på Mo.

Johnsen kan fortelle om langsiktige avtaler med essensielle partnere som skal bidra i den planlagte produksjonen av batteriene.

Det er gjort rammeavtaler med NTE, Mpack og Hanatech for maskinlinjer. Italienske NTE er hentet inn for maskinene som blander pulveret som støpes i batteriet. Britiske Mpac for maskinen som støper batteriet. Koreanske Hanatech har avtaler for flere maskinpakker, blant annet for battericellepakking, og lading av strøm for å starte kjemien i cellen, såkalt formatering. Hver enkelt celle må kvalitetskontrolleres og godkjennes før kunden mottar leveransen fra Freyr Battery.

Etter planen skal Giga Artic være klar for produksjon i 2024.

Nordnorske VVS-dager

Årets Nordnorske VVS-dager finner sted i Mo i Rana 23.-24. mars. Den vil gi deg innsikt i hva denne regionen står ovenfor. Ikke minst om ringvirkningene og mulighetene batterifabrikken på Mo har å si for VVS-bransjen.

Therese Einmo Jürgensen i BTF AS kommer til konferansen for å prate om veien videre etter at HENT signerte de som totalteknisk entreprenør på Giga Arctic.

Les mer om konferansen og meld deg på her.

Powered by Labrador CMS