GÅR INTERNASJONALT: Marcus Kanewoff og Free Energy har fått med seg Skanska som referansekunde og Innovasjon Norge som markedsfører. Nå er trondheimsselskapet i forhandlinger med nye investorer.
GÅR INTERNASJONALT: Marcus Kanewoff og Free Energy har fått med seg Skanska som referansekunde og Innovasjon Norge som markedsfører. Nå er trondheimsselskapet i forhandlinger med nye investorer.

Hybridvarmepumpene fra Free Energy har fått plass på The Explorer

Nettmarkedsplassen prøver å koble norsk, grønn teknologi med internasjonale kunder.

Published

– For at vi skal kunne få støtte her, må vi ha høyt teknisk nivå. Det skal være nytt, og det skal ha potensial for å skaleres internasjonalt, sier Marcus Kanewoff.
Han leder Free Energy, som står bak hybridvarmepumpen Hyss.

Grønn markedsplass

Nå kan han glede seg over plass på The Explorer.
– Det er Norges offisielle markedsplass for grønn teknologi. Den skal vise hvordan Norge kan bidra til FNs bærekraftmål ved hjelp av fornybar energi. The Explorer er nok bedre kjent internasjonalt enn i Norge, men den gjør at vi kan være stolte over nasjonens bidrag til en sunn planet, mener Kanewoff.

Han forteller at Free Energy er i ferd med å skalere opp. Da passer den nye muligheten til å selge internasjonalt, svært så godt.

Skanska og investorer

– Vi kan høyne ambisjonsnivået vårt med støtte fra Innovasjon Norge og med gode referansekunder. Skanska tar inn teknologien vår. Da blir det morsomt med neste trinn: Å se at vi er tatt opp som et godt, norsk eksempel. 40 prosent av energien i verden er relatert til bygninger. Nå kommer vi ut med budskapet og kan finne samarbeid, sier han.

Free Energy forhandler også med forskjellige investorer for å øke satsingen både i Skandinavia og videre ut i verden.

Bærekraftsmål

– The Explorer er delt opp i to: Løsninger og historier, forklarer redaktør Victoria Coleman.

Nettsiden presenterer løsningene som de norske bedriftene kan bidra med.
– For at den skal stilles ut, må løsningen være grønn. Det betyr at den reduserer negative miljøeffekter i forhold til dagens løsninger. Den må bidra til å nå minst ett av FNs bærekraftmål, og bedriften må enten ha internasjonal eksport eller ha planer om det, sier Coleman.

Nettstedet byr også artikler med historiene fra Norge – til inspirasjon og informasjon.
– Det vi har funnet ut, er at disse artiklene er veien inn for de fleste leserne, forteller hun.

Får nye kontakter

Coleman peker på at 99 prosent av norske bedrifter er små og mellomstore.
– Der sitter det tre ingeniører ute i havgapet med et genialt produkt, men de er ikke markedsrådgivere. Der vil vi gjerne hjelpe til. Vi har en redaksjon som sørger for at bedriftene får en profesjonell presentasjon, sier hun.

The Explorer har over 100 000 sidevisninger i måneden, 400 internasjonale brukere og over 320 løsninger. En av tre har fått nye kontakter gjennom løsningen så langt.
– Vi sier beskjedent at vi vil øke eksporten, fremme det grønne skiftet og redde verden, sier Victoria Coleman.

Sol og varme

Hyss er varmepumper som kombinerer solfangere med varmepumper.
– Det er opptil dobbelt så energieffektivt som en ren bergvarmepumpe og seks ganger mer effektivt enn elektrisk oppvarming, reklamerer artikkelen om løsningen på The Explorer.