KVALITET: Varmepumpekundene er ikke opptatt av pris – det viktigste å fokusere på er kvalitet, fastslår Andreas Kvamme i ABK-Qviller.

Faghandelen taper varmepumpesalg

73 prosent kjøper varmepumpe i faghandelen – men det er en solid nedgang fra i fjor. Nesten hver femte boligeier er potensiell varmepumpekunde, og nå er det utskiftingsmarkedet som er størst.

Publisert

Salgsdirektør Andreas Kvamme hos ABK-Qviller presenterte tall fra to nye undersøkelser på Varmepumpekonferansen. Han snakker varmt for luft-til-luft: Ni av ti varmepumpekjøp er luft-til-luft.

Flere med montasje

– I 2019 valgte cirka 145 000 husstander å kjøpe varmepumpe. Faghandelen har en solid posisjon, men kjedebutikker har fått en signifikant økning, sier Kvamme.

Tallene hans viser at 73 prosent kjøper varmepumpe i faghandelen – ned fra 83 prosent for et år siden.
– Men vi ser en sterk økning av «kjøp med montasje» i kjedebutikker. Det er veldig fint, mener han.

Fornøyde kunder

Sluttkundene er fornøyde: Ni av ti er fornøyde med luft-til-luft-varmepumpen de har kjøpt. Luft-til-vann og væske-til-vann har det som Kvamme kaller «betydelig dårligere tall». Han har ikke noen sikker forklaring på hvorfor, men foreslår at det kan være fordi investeringen er stor og forventningene dermed mye større.

I en annen undersøkelse har Carat funnet ut at en av fire har planer om energisparetiltak. Over 40 prosent peker ut varmepumpen som den viktigste oppvarmingskilden sin. Kvamme peker ellers på at vedovnen fremdeles er viktig – og på at hvis tallene er dekkende, er det fremdeles 25 000 oljefyrer i bruk i det det norske markedet.

Kos med ved

– Hva svarer du dem som vil ha vedfyring? Jeg sier at du skal ikke slutte å fyre i ovnen selv om du kjøper varmepumpe. Vedfyring er kos og kalde dager. Veldig ofte har gubben sett seg ut en varmepumpe som han skal ha, mens fruen vil at han skal fortsette å bære inn ved, for det er så koselig, sier han.

Carat-tallene er også lyse for den som står på boligmesser og prøver å selge varmepumper. Av ti forbipasserende er to potensielle kjøpere. Eller 18 prosent, for å være helt nøyaktig. Ti prosent som vil skifte ut eller fornye varmepumpen sin; åtte prosent som vurderer å installere for første gang.

Pris betyr lite

– Produktkvalitet og varmeeffekt er fortsatt de viktigste faktorene ved kjøp. Men vi ser også at det er viktigere å spare strømkostnader enn selve prisen. Pris er mindre viktig. Mange som driver med salg, tenker at hvis de reduserer prisen nok, får de i hvert fall solgt. Så svarer kundene på innsiktsanalysen vår at det ikke er tema i det hele tatt. Det viktigste å fokusere på er kvalitet, sier Andreas Kvamme.

Powered by Labrador CMS