ENERGI OG MILJØ
Vil styre energien for 4.000 dagligvarebutikker
GJØVIK: Butikkene abonnerer på riktig temperatur. Aneo Retail leverer energi som tjeneste og vil vokse fra 500 til 4.000 butikker.
De holder dagligvarebutikkene med varme, kjøling, ventilasjon og belysning, og de leverer energi som en tjeneste. Morten Stensli bruker de engelske faguttrykkene:
– Veldig mange sier at de leverer «refrigeration as a service». Vi leverer «energy as a service».
På riktig tid
Stensli er sjef for Aneo Retail. Han mener at pengesterke eiere som Reitan, Norgesgruppen og Coop bør få krav til å bruke energi når det er mest mulig tilgjengelig. I dag bruker butikkene gjerne mest strøm akkurat når alle andre gjør det samme:
– Ventilasjonsaggregatet starter, så må de begynne å fyre, så åpnes diskene for å fylle varer etter at kjøleanlegget har vært i hvilemodus. Samtidig skrus lyset på. Det blir en ordentlig effekttopp, og det er gjerne da folk ellers bruker strøm, også, sier Stensli.
Gjenvunnet varme
Han snakker om en butikk som Extra Dr. Munks gate i Porsgrunn som eksempel på hva fremtiden bør bringe.
– Den fyres med overtemperert luft, gjerne gjenvunnet varme fra kjøleanlegget, sier han.
En annen butikk som han gjerne trekker frem, er Extra på Raufoss. Den var utstillingsvindu da Aneo Retail markerte åpningen av det nye kontoret sitt tidligere i høst. Butikken har kuttet over 60 prosent av strømforbruket.
– Den ligger inne på et kjøpesenter. Vi har spart butikken for fryktelig mye strøm. Vi har et energispareprosjekt for Coop Innlandet der de har spart voldsomt med strøm. De var tidlig ute med å signere avtale med Energi og Miljøutvikling, forteller han.
Senere har Trønderenergi og Hitecvision tatt over det som tidligere het Energi og Miljøutvikling. Nå er det en del av fornybarkonsernet Aneo, som også tilbyr industrielle varmepumper, elbillading, ladeløsninger for byggeplassen, solenergi og energiforvaltning.
Abonnerer på temperatur
Avdelingsleder Steinar Ruud forteller om tilbudet der butikkene abonnerer på riktig temperatur. Aneo Retail investerer i utstyret og leverer service og vedlikehold. Butikken betaler en fast månedspris.
– Nå er det noenogseksti butikker som er med på dette, forteller han.
– Vi gir garantier for energibruk. I de andre 450 butikkene som er kunder hos oss, har vi gammeldags facility management, sier energirådgiver Emil Hagen.
Han beskriver det som at «vi drifter ditt utstyr etter beste evne på din risiko». Underforstått: Fast månedspris er en bedre løsning for butikkene.
Mål: 4.000 butikker
– Vi er en profesjonell anleggseier. Det er ingen hemmelighet at de som driver butikk, ikke er så veldig interesserte i eller gode på teknikk, sier Morten Stensli.
Nå har Aneo drøye 500 dagligvarebutikker på kundelisten. Flest i Norge, en god del i Sverige, og den første i Danmark er i gang. Målet er å komme opp i 4.000.
I tillegg kommer kunder som ikke har kjøl og frys i det hele tatt.
– Vi jobber også med butikker som Obs Bygg og Maxbo. Da handler det om å holde butikken varm, sier Stensli.
«Fleksibilitetsklar»
Coop Norge omtaler Extra Dr. Munks gate i Porsgrunn som den første butikken i Norge som er bygd «fleksibilitetsklar». Det betyr blant annet at den lagrer energi slik at den ikke trenger å få tilført strøm når belastningen på nettet er størst og strømmen dyrest.
I tillegg til å utnytte overskuddsvarmen bruker butikken solceller og batteripakke. Sol, batteri, elbillading, varme, kjøling og ventilasjon styres fra et toppsystem som også bruker kunstig intelligens for å gjøre energiflyten best mulig.
– Løsningen som testes ut, kan få stor betydning nasjonalt og være en inspirasjon for næringslivet generelt og dagligvarebransjen spesielt, sier seniorrådgiver Monica Berner i Enova.