Hver dag er 4000 rørleggere innom
Flere handler på nett – men rørleggerne går oftere i butikken, også. Hver dag er mer enn hver fjerde rørlegger i Norge innom et av servicesentrene til Brødrene Dahl.
– Generelt øker netthandel og bruk av servicesentre. Hver dag er 4000 rørleggere innom, forteller André Larsen.
Han er marketing- og konseptdirektør i Brødrene Dahl, som har 55 slike servicesentre spredt over hele landet. Totalt er det drøye 15 000 rørleggere i Norge.
Åpnet nytt
Rune Ekren er en av dem. Han driver enmannsbedrift under sitt eget navn – Rune Ekren VVS – på Melhus. Nå er han fornøyd med at grossisten har åpnet nytt servicesenter på Tunga i Trondheim. De gamle lokalene på Lade ble for trange.
– Det ble mye bygging rundt, og vi fikk mindre og mindre plass. Vi kunne ikke ha utevarer eller VMT-varer. Her er vi fremdeles innenfor bomringen og veldig nært alle tilkomstveier, sier regionsjef Tor-Erik Sivertsen.
Flere produkter
Han har slått seg ned med kaffekoppen på det nye servicesenteret. Her forteller han om mange som kommer innom, men om effektive kunder som ikke setter seg ned for å skravle i arbeidstiden.
Vi selger for 1,4 milliarder kroner i året.
André Larsen
– Dette var et gammelt produksjonslokale med masse som måtte gjøres før vi kunne flytte inn. Vi kikket på et annet alternativ, men da hadde vi mistet den fine rampen under tak, sier Sivertsen.
Det nye servicesenteret har fått inn litt over 2000 flere varelinjer enn det som var på Lade. – Vi ser spesielt på prosjektsiden at kundene tenker litt annerledes. De kikker på raskere leggemetoder på sprinkler og andre metoder for å få frem vann i sjakter, forteller Sivertsen.
1,4 milliarder
André Larsen snakker om servicesentrene som den ene av tre kanaler som kundene bruker. I tillegg til netthandel og servicesentre er det snakk om telefonen. Salget over telefon går ned når flere enten kommer innom eller handler på nett.
Veksten på servicesentrene følger veksten i rehabilitering, ombygg og tilbygg i Norge. Det markedet øker med to til fire prosent hvert år, forteller Larsen.
– Vi selger for 1,4 milliarder kroner i året. Servicesentrene skal primært betjene rørkundene i service- og ROT-markedene, sier han.
Venter rask hjelp
– ROT-markedene er størst i tettbefolkede områder, og forventningene er høye. Sluttkunden venter å få byttet berederen samme dagen som varmtvannet blir borte eller å få reparert lekkasjen umiddelbart, peker han på.
Larsen mener at de lokale lagrene øker effektiviteten og produktiviteten til rørleggerne.
– Lagerhold og administrasjon binder kapital og reduserer tiden rørleggeren får benyttet til produksjon, og kvadratmeterne er kostbare i byene, sier han og forteller hvordan handlemønstrene analyseres for å kunne plassere varene slik at rørleggeren kan finne varene og komme seg raskt ut på jobb.
I og fra Trondheim forteller Tor-Erik Sivertsen om elleve kjøreruter ut til kundene.
– Hvis du er i byen og bestiller før fire, så får du varen før sju neste morgen, sier han.