VINNERPRODUKTER: Berøringsfrie produkter ble storselgere over natten. Rørleggere som tidlig tilpasser seg de nye kundebehovene og som tilpasser porteføljen sin, kan posisjonere seg selv som eksperter.

Koronaviruset gir salgssuksess

Det skjedde nesten over natten, og det kommer til å fortsette. Berøringsfrie armaturer er storselgeren som koronaen har skapt.

Published

– Det skjedde ganske umiddelbart, sier marketing- og konseptdirektør André Larsen hos Brødrene Dahl.

Han har sett på nært hold sett hvordan koronavanene har fått sluttbrukerne til å tenke nytt på hygiene.
– Spesielt blant de offentlige kundene og kontorkundene våre ble mange brått klart over smittevern, hygiene, renhold av hender og avstand mellom mennesker. Noe av dette er det innført regler rundt; annet kan berøringsfrie produkter gjøre noe med, konstaterer han.

Det vil si berøringsfrie armaturer, men også såpedispensere, håndtørkere og alt annet som brukeren slipper å ta på.

Tatt på senga

Da berøringsfritt plutselig ble storselgere, ble noen tatt litt på senga.
– Produsentene tilpasser seg ofte etter etterspørselen. Utfordringen har vært å få tak i nok av de variantene som er mest populære, sier André Larsen.

Han trekker frem armaturene fra Oras som bestselgere. Larsen og kollegene i Brødrene Dahl har arbeidet lenge for å få opp salget av berøringsfritt, sier han.

– Men så har det vært noen motkrefter, blant annet blant interiørarkitektene. Vi møter påstått dårligere brukeropplevelser ved at vannet går av før du er ferdig. Men nå kommer jo argumentene om smittevern og hygiene og slår alt, konstaterer han.

Miljøvennlig

Dessuten trekker han frem at berøringsfritt er gode løsninger for bærekraft, miljøvern og vannsparing. Han tror rett og slett at de berøringsfrie produktene nå får det løftet de fortjener. Ikke minst blir det stadig enklere å styre dem slik at brukeropplevelsen blir enda bedre – med bluetooth, overvåking av eget forbruk og muligheten til å justere åpningstid og temperaturer.

– Nå som det er vannmåling de aller fleste steder, er det mer aktuelt enn noen gang å få mer kontroll på vannsløsingen. Har du små barn i familien, vet du hvordan det er når de står og pusser tennene, smiler han – og trenger ikke engang å nevne dusjende tenåringer.

Toalettet, også

Også på toalettene ser han at private hjem åpner opp for berøringsfritt. Grossisten har slitt med å få inn de berøringsfrie toalettene hjemme hos folk, mens det har vært enklere i det offentlige.

– Nå ser vi stor pågang fra privatmarkedet, også. Vi ser at kundene våre kommer med tilbud på denne typen produkter og at det er dem de markedsfører, sier han.

– På kjøkkensiden er jo de berøringsfrie produktene godt innarbeidet allerede, sier André Larsen.

Rørleggeren som ekspert

Internasjonalt er trenden den samme.
– Berøringsfrie produkter og taledrevet teknologi vil spille en sentral rolle i å skape hygieniske og trygge rom. Forbrukerne vil ønske å minimere kontakt med overflater så mye som mulig, sier Coen van Oostrom i en pressemelding.

Van Oostrom grunnla og leder Edge, som arbeider blant annet med smarte bygninger.
– Vi opplever allerede større etterspørsel etter hygieneforbedrende produkter fra både privat- og B2B-markedet, istemmer Grohes Jonas Brennwald.

Coen van Oostrom trekker frem hvordan sluttbrukere som er mer opptatt av hygiene på arbeidsplassen, kjøkkenet og badet, vil gi arkitekter og designere nye utfordringer.
– Dette vil også kreve mer kunnskap hos rørleggeren. Rørleggere som tidlig tilpasser seg de nye kundebehovene og som tilpasser porteføljen sin, kan posisjonere seg selv som eksperter.

Powered by Labrador CMS