OVERRASKET: Sjefene hos grossistene forteller om overraskende god aktivitet siden koronatiltakene startet – fra venstre Bjørn Moen (Heidenreich), John Thomas Blandhoel (Ahlsell) og Asbjørn Vennebo (Brødrene Dahl).
OVERRASKET: Sjefene hos grossistene forteller om overraskende god aktivitet siden koronatiltakene startet – fra venstre Bjørn Moen (Heidenreich), John Thomas Blandhoel (Ahlsell) og Asbjørn Vennebo (Brødrene Dahl).

Rørgrossistene om koronatiden:
- Overraskende bra aktivitet

Rørgrossistene forteller om overraskende bra tall siden koronaen begynte. Rørleggerne holder aktiviteten oppe på prosjekt, mens servicejobbene er tyngre.

Published Last updated

– Vi har hatt en veldig bra mars måned, mot alle forventninger, sier administrerende direktør Bjørn Moen i Heidenreich.

– Da folk ble sendt på hjemmekontor og halve Norge ble stengt, var vi mentalt forberedt på at vi måtte permittere folk og trappe ned på aktiviteten. Vi hadde lagt en omfattende beredskapsplan. Alt det ble gjort helt til skamme: Vi har faktisk vekst i omsetningen og aktivitetsnivået, sier han.

Regionale forskjeller

Det samme sier de andre rørgrossistene:
– Det har vært overraskende bra. I forhold til enkelte andre bransjer har vi sluppet unna. Vi ser det samme i byggevare, forteller Brødrene Dahl-sjef Asbjørn Vennebo, som også er konsernsjef med ansvaret for Optimera i Norge.

Han forteller likevel om et blandet bilde. De regionale forskjellene er store, og noen prosjekter er satt på hold. Noen er avhengige av utenlandsk arbeidskraft som ikke kommer tilbake i Norge, og det påvirker.

Varer til Norge

– Men summa summarum har det vært en bra måned, sier han. Usikkerheten er der fremdeles, men nå handler den først og fremst om det går an å få inn varer til Norge og om hvordan det går i landene der varene produseres.

– Italia har stoppet opp på mange måter, og Sveits er påvirket. Spania er mer eller mindre nedstengt, mens Asia har tatt seg opp igjen og ligger med fire ukers forsinkelse. Vi har sikret oss og har ikke noen umiddelbar mangel på varer, sier Vennebo.

Verst hjemme hos kunden

John Thomas Blandhoel, divisjonsdirektør og VVS-ansvarlig i Ahlsell Norge, oppsummerer det slik:
– Det varierer fra kunde til kunde hvem som har klart å holde hjulene i gang. Men vi ser et felles bilde for hele bransjen som er ganske unisont: Rørleggeren som skal hjem til folk, har det verre enn rørleggeren som skal gå på store anlegg, sier han.

– Alle vi i bransjen merker at butikkomsetningen går ned på grunn av tiltakene og at vi helst ikke vil ha folk i butikkene, sier han og peker på at det er vanskelig når myndighetene på den ene siden driver skremselspropaganda og på den andre siden oppfordrer til å bruke rørleggeren.

– Det er mange som har satt seg hjemme, og det som virkelig blomstrer om dagen, er gjør-det-selv, sier Blandhoel.