ISH 2023
Oso tatt på senga av messerespons – nye kunder i kø
FRANKFURT: De hadde aldri trodd at de skulle få slik pågang på messe. Nye kunder fra hele Europa står i kø og vil snakke butikk med Oso Hotwater.
Roy André Magnussen og Benny Simonsen er overrasket:
– Det har tatt oss litt på senga, er de enige om.
De snakker om responsen på ISH. Bransjemessen i Frankfurt har vært travlere enn de hadde turt å håpe på; særlig fordi mange messer i forskjellige fag har vært mindre enn før etter covidpausen.
– Messen har vært etterlengtet etter flere års opphold, sier Simonsen, som er europeisk salgssjef hos Oso.
– Samtidig ser vi hvordan hele temaet er blitt annerledes. Nå handler alt om varmepumper, sier administrerende direktør Roy André Magnussen.
Tvillingnyhet
Dermed passer det godt å ha med Optima Twincoil som messenyhet.
– Den har vi utstyrt med to coiler, sier Simonsen. Med en stor coil som overfører energi til varmepumpen dekker den varmtvannsbehovet for seks personer og varmebehovet i boliger opptil 400 kvadratmeter.
– Det er en varmepumpevennlig løsning, som Magnussen sier det.
– Nå er det bruk for de produktene som vi kan tilby, og varmepumpe er mye mer på dagsordenen. De siste fire årene har også hele bildet snudd seg slik at det er mye større interesse for rustfritt sammenlignet med emaljert, sier Simonsen.
– Det er viktig at dette er produkter som matcher levetiden til en varmepumpe, peker Magnussen på. – Vi er størst i Europa på rustfritt, med god margin.
Lite norsk
På ISH er Oso en av bare to norske utstillere – Adax er den andre.
– Vi er ikke her for å arbeide kortsiktig. Vi tenker på hva som skjer i morgen. Da er en slik møteplass et enormt viktig forum, ifølge Benny Simonsen.
Ofte er bransjemesser et sted først og fremst for å møte gamle kjente og pleie gode kunder. Slik er det ikke i Frankfurt i år, forteller han.
– På denne messen er det så mange nye og interessante kunder som kommer hit til standen, at vi er helt overrasket, sier Simonsen.
Eksportandel 70 prosent
I dag går rundt 70 prosent av salget til Oso til kunder utenfor Norge. Roy André Magnussen synes det er spesielt morsomt at mange kommer fra lavkostland for å kjøpe produkter fra Norge.
– Vi har fått mange henvendelser fra grossister rundt om i Europa. Men det er også mange produsenter som ønsker å knytte oss til seg for OEM-produksjon, sier Simonsen.
Det vil si at de ønsker at Oso lager produktene og selger dem til et annet selskap som så selger dem videre med sitt eget merke.
– Det skal være 60 millioner varmepumper i EU innen 2030. Vi har gode løsninger, derfor er det ikke så rart at de store kommer til oss og spør, mener Benny Simonsen.
Les flere saker fra ISH-messen her.