AMBASSADØR: Knut Storås skal snakke om hvordan Grundfos skal bidra med trygt drikkevann til flere hundre millioner mennesker og spare milliarder av kubikkmeter med vann – men også om hvordan hele den norske industrien er klimavennlig og bærekraftig

Pumpe-Knut er bærekraft-ambassadør

Norsk industri vil vise seg frem som bærekraftig og grønn. Da trenger den pumpespesialist Knut Storås.

Published Last updated

– Alle tror at «industrien» er en svær fabrikk med noen svære piper som det ryker svart av fra morgen til kveld og som slipper ut gift i fjorden. Vi må prøve å forandre oppfatningen til folk, sier Storås.

Energisjekker

Han er en av 15 ambassadører for Norsk Industri. Organisasjonen har dratt i gang kampanjen «Norske Bærekrefter» for å vise frem at industrien i Norge er ren og bærekraftig. Han innrømmer at han går til ambassadørjobben med skrekkblandet fryd.

Selv er han slett ingen ekspert på hverken miljø eller kommunikasjon.
– Jeg er en voksen mann på snart 62 år som er utdannet som elektriker. De siste tolv årene har jeg drevet med noe som vi kaller energisjekk, forteller han.

– Jeg har kartlagt gamle pumper, og så bruker jeg et verktøy for å kalkulere energibesparelsen og hvor lang tid det går før en investering går i null, sier han. Det vil si at han dokumenterer for alle som har gamle pumper, hva det vil bety både for miljøet og økonomien at de bytter til nye pumper med ny motorteknologi.

Store mengder energi

Der har han blant annet arbeidet med Rikshospitalet, regjeringskvartalet, Forsvarsbygg med Kolsås leir og Setermoen, Mills, BI, Ruter og NSB. Regjeringskvartalet sparer inn 35 millioner kilowattimer over 15 år, peker han på som eksempel.

Knut Storås er rask til å understreke at Grundfos har arbeidet lenge med å redusere CO₂-utslippene og bruken av energi og vann.

– Vi arbeider hele tiden med løsninger som forbedrer motoreffekten. Ti prosent av verdens energiforbruk kommer fra pumper. Hvis vi hadde klart å ta i bruk den nye teknologien som er her, alle steder, så kunne vi redusert det forbruket med kanskje tre–fire prosentpoeng, sier han.

Tekno-skeptiske kunder

– Samtidig er vi veldig konservative og skeptiske til å ta i bruk ny teknologi. Vi fokuserer alltid på kostnader, og ikke på hva livstidsforbruket til en pumpe er. Det er nesten som å kjøpe bil: Vi ser på prisen, ikke på hvor mange liter den bruker per mil. Så sier vi etter et år at «denne bilen var dyr i drift».

Grundfos selv har mål om å halvere vannforbruket og CO₂-utslippene fra sin egen virksomhet innen 2025 og være klimapositive i 2030.
– Det er ikke lenge til, men jeg tror vi skal rekke det, sier Storås.

Servicespesialisten regner med at han kommer til å være ansiktet utad på debattinnlegg, pressemeldinger og diskusjoner for å fortelle både om hvorfor bærekraft er viktig og hva den norske industrien gjør.

Powered by Labrador CMS