STUDIOSTEMME: Pål Hatlestad snakker like godt om pumper på webinar som på «gammeldagse» måter.

Tar til nettet for å lære om pumper

Bransjefolk flokker seg rundt skjermene for å lære. Grundfos fikk nærmere 350 til å melde seg på webinar om sirkulasjonspumper.

Publisert

– Vi var litt usikre, men vi har hatt helt fantastisk respons. Nå oppfordrer vi andre i bransjen til å gjøre det samme, sier John Ove Laksberg.

Siden både kolleger, kunder og sluttbrukere lever i unntakstilstand på grunn av koronaviruset, bestemte han og kollegene seg for å satse på webinar. Du kan ikke samle store mengder av mennesker i et lokale. Sannsynligvis kunne du ikke samle så veldig mange på nett, heller, men det gikk i hvert fall an å prøve, tenkte Grundfos.

Tok helt av

– Men det tok helt av. Vi skjønte ikke helt hva som skjedde, innrømmer Laksberg, som er salgsdirektør for VVS.

På to dagers varsel hadde 248 meldt seg på det digitale seminaret. Noen av dem hadde brannmurer som skapte problemer eller andre tekniske vansker, men til slutt ble det 192 deltagere live på et seminar der også arrangørene var preget av virusdrevet digitalisering. Salgsingeniør Pål Hatlestad holdt den faglige presentasjonen fra Larvik, mens markedssjef Terese Lunde Gamlem passet på deltagere og spørsmål fra Lillestrøm.

347 påmeldte

Det ble så populært at det måtte til en reprise. En «early bird», siden mange av dem som ikke fikk det til på første forsøk, ville møtes tidlig på morgenen.
– Totalt ble det 347 påmeldte. Det må vi si oss fornøyde med, sier Gamlem.

Temaet var rett og slett sirkulasjonspumper.
– Hvor spennende er det, liksom? Men det er tydelig at vi traff et stort behov og at timingen var perfekt for mange, konstaterer Laksberg.

– Her var alt fra kjedemedlemmer til store installatører, baser og folk på anlegg, grossister og konsulenter.

Ukentlig

Med den oppslutningen blir det naturlig nok flere webinarer. Grundfos inviterer hver torsdag fremover, med både gråvann, pumpestasjoner, sprinkler og videregående seminar om sirkulasjon blant temaene.

– Poenget er at vi skal ha en halvtime og maks 40 minutter, vi skal gå rett på puddingen og det skal være lite markedsføring. Vi snakker fag og går rett i systemskissene, sier Laksberg. På selve seminaret blir det mye enveiskommunikasjon, men i ettertid har Pål Hatlestad sittet og regnet tilbud etter å ha fått henvendelser fra nye potensielle kunder.

Oppfordrer flere

– Pål er ikke vant til å sitte i et studio og kommunisere. Han syntes det var kjempespennende selv. Du får et kick av hvor mange som er med. Når du da i tillegg blir belønnet av at noen som du ikke kjenner, kontakter deg etterpå for å få pris på et varmeanlegg, er det kjempemorsomt, sier John Ove Laksberg.

Han oppfordrer andre i bransjen til å tenke i de samme baner og satse på webinar, også etter at korona-unntakstilstanden har gått over. Det er ikke første gangen Grundfos ymter om at bransjen har mye mer å hente på digitalisering:

– Vi har jo jobbet for digitalisering i lang tid, og det har vært litt motvind, men med korona-situasjonen blir alle tvunget til å gå digitalt, sier Terese Lunde Gamlem.

Powered by Labrador CMS