STILSIKRE: Berit Solberg Folden og Arne Korsbakken satser på et mindre inspirasjonsmagasin for å hjelpe forbrukerne med å velge stil i stedet for å måtte slite med å plukke enkeltprodukter.

Korsbakken Bad:

Selger stil, ikke enkeltprodukter

GRÜNERLØKKA: Mer og mer av det synlige baderomsinteriøret forsvinner ut av bransjen, ifølge Arne Korsbakken. Svaret hans er å sette sammen komplette bad til et eget inspirasjonsmagasin.

Publisert

– Rørleggeren ble ikke fagmann for å designe baderom, men fordi han liker å skru, sier Korsbakken. Han er eier og daglig leder i Korsbakken Bad.

Her satser han på en mindre katalog med hele bad fremfor enkeltprodukter. Den er blitt så populær at rørleggerne spør om de kan sette sin egen logo på og bruke den som kundemagasin.

Enkelt uten butikk

– Rørleggeren kan ta den med seg som salgsverktøy og finne ut hvilken stil forbrukeren vil ha. Vil de ha klassisk, nordisk, lun natur på hytta? Finner de først stilen sin, er det lett for rørleggeren å velge produktene.

Salgs- og markedssjef Berit Solberg Folden snakker ut fra lang erfaring fra handelen.
– Det er enkle løsninger som gjelder! konstaterer hun.

Inspirasjonsmagasinet passer spesielt godt til de rørleggerbedriftene som ikke har en stor butikk selv. For rørleggeren er det en mulighet til å gjøre det enkelt: Privatkunden vil slippe å forholde seg til mange forskjellige for å få satt sammen et bad. Og for håndverkeren er regnestykket enkelt: Tid er penger.

Finner stilen

– For forbrukeren er det litt mange valg i den store katalogen. Det er lettere å finne en stilart, sier Folden.

Korsbakken Bad opplever at flere rørleggere bygger badene akkurat som de er i katalogen deres, til sin egen utstilling. Katalogen har også QR-koder – som plutselig alle begynte å bruke igjen takket være koronaen – som fører til mer informasjon om badet og stilen.

– Vi hadde en liten møbelkampanje i oktober. Da fikk vi til en vekst i møbler på 48 prosent. det sier noe om makten i sofaen hjemme hos folk. En slik kampanje hjelper alle som selger synlige bad, for det skaper etterspørsel. Vi kjørte litt lansering i sosiale medier og en bitte liten annonsekampanje i Schibsted-nettverket. Det da godt over to millioner visninger og cirka 50 000 klikk inn på kampanjesiden, forteller Berit Solberg Folden.

Hun snakker om hvordan presentasjon og salg går fra å være produktorientert til å være inspirasjonsorientert.
– Andre bransjer har holdt på med dette i mange år. Skaper du ikke inspirerende innhold og selger på den måten, møter du ikke kunden der han vil. Kunden må kunne se det for seg: «Denne stilen vil jeg ha hjemme», i stedet for å måtte tenke «do der, dusj der, speil der».

Bad fra fagfolk

– Hele bransjen sliter med at mer og mer av det synlige baderomsinteriøret forsvinner fra bransjen. Vi mener at et bad skal monteres av en fagperson, understreker Arne Korsbakken.

Badene i inspirasjonskatalogen er nettopp det – til inspirasjon, med muligheter for å justere. Likevel er dette varer som Korsbakken skal ha en ekstra buffer av på lager, og kort leveringstid.
– Vi prøver å lage ting slik at vi hjelper rørleggeren å selge, sier han.

PS: I 1986 sto Arne Korsbakken i Rørfag og fortalte at «nå kommer det hvite kraner». 35 år senere lanserer han matt, hvit overflate på nytt. Nå kommer den tilbake, sier han.

Nå kan du kappe dusjen

– Nei, hvis det ikke er plass til hele dusjen, kan du ikke kappe den for å få den til å passe, fortalte Bjørn Erik Berger hos Korsbakken Bad i april i fjor.

I «Husk på dette»-serien vår forklarte han hvordan lave takhøyder og ofte skråtak fører til at du må passe på å velge en takdusj som ikke er for lang.

Nå slår han kontra: Ny løsning er på plass. Alt som skal til, er en spesialnippel.

– Du bytter bare ut en del i blandebatteriet, forteller Arne Korsbakken.

– Tidligere satt denne i selve stanga – nå sitter den i batteriet, sier Bjørn Erik Berger.

Powered by Labrador CMS